• 8.490.281 stemmen

Geregisseerd door: Tom Gianas en Ross Shuman

Met onder meer: Mila Kunis, Jennifer Coolidge en Nick Swardson

Plot Hell and Back

"We'll see you there"

Remy, Augie en Curt hebben zomervakantie. Ze proberen te sparen voor hun droom door te gaan werken op een lokale kermis. Als Curt onthult dat het failliete park gaat sluiten, gaat Remy op zoek naar de waarzegster om een snelle oplossing voor hun hachelijke situatie te vinden. Deze komt met de 'Bloed Eed' van Beëlzebub. Maar wanneer Curt deze eed al gelijk breekt, wordt hij al schoppend en schreeuwend in de diepten van de Hel gesleurd.

imageimageimage

Kondoro

Mila Kunis hahaha !

avatar van Antonev

Antonev

Basically, you are raping your own hand

Geestig, grof en right-to-the point. Als je het allemaal niet te serieus neemt, dan is het een zeer vermakelijk filmpje.

avatar van erwku

erwku

vreselijk film. 2 sterren voor de animatie. 0 voor de humor.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

De titel zegt achteraf eigenlijk al genoeg. Toen ik de cast zag dacht ik, dit zit wel snor... I was so wrong. Vreselijk slechte humor. Nouja, ik weet niet eens of ik het überhaupt als humor kan classificeren? Het zijn gewoon veel loze fucks en infantiele piemel-opmerkingen, belabberd verhaal, irritante karakters. Wat een bagger. En ik wilde 'm zo graag leuk vinden. Bob Odenkirk is een held van mij... Nee, dan kijk ik nog liever Triptank oid. Ik heb op zich niets tegen grof en onzinnig maar op dit niveau een hele film, neh...

Onderhond

Even geen Pixar.

Na 6000 films zijn er nog steeds film die je moeilijk kan begrijpen. Waarvan je niet echt ziet hoe ze ooit tot stand zijn kunnen komen. Dit is er eentje van. Ik had er vooraf niks van gezien en de cast deed vermoeden dat het om een redelijk doorsnee animatie zou gaan. Niet echt dus.

Het was in ieder geval een leuke verrassing om te zien dat het hier om een stop motion animatie gaat (met beperkte CG) in plaats van een volbloed CG vehikel. Best indrukwekkend gemaakt ook, dus er zit duidelijk wel budget achter de film. Iets wat de sterrencast ook wel laat uitschijnen. Swardson is dan niet de grootste naam, maar Odenkirk, Kunis en Sarandon (moeilijk te geloven) vormen een niet bepaald onbekende bende.

Wie een melige, moralistisch (zeg maar klassieke) Amerikaanse animatiefilm verwacht komt bedrogen uit. Ook wie een wat edgier gevalletje verwacht komt van een kale kermis terug. Hell and Back is zonder meer grof en érg direct. Niet alle humor is geslaagd, waardoor het meteen ook wel érg plat kan worden, maar er zitten toch best geinige stukjes in, deed me soms wat denken aan een 18+ versie (geen naakt, wel véél seksgrappen) van The Simpsons.

Het middenstuk met Orpheus sleept een beetje en sommige jokes zijn echt slecht en vervelend, maar er minstens evenveel dat wel goed werkt (mijn favoriet de running gag met de lullige hell-martelingen) én de animatie ziet er leuk en verzorgd uit.

Tom Gianas en Ross Shuman hebben al aardig wat credits binnen het wereldje, maar ik vraag me toch af wie deze film gefund heeft. Ik vond het best leuk, maar ongetwijfeld dat een aantal mensen zich stevig gaan mispakken aan deze film en die gaan een vreselijke 85 minuten tegemoet. Die gedachte alleen al verdient een halve ster.

Geen Pixar, gelukkig.

avatar van N00dles

N00dles

Probeert grappig en scherp uit de hoek te komen, maar de grappen vallen vaak ontzettend dood.

Ik had juist gehoopt op een animatiefilm met scherpe, grove humor (denk aan een goede Family Guy-aflevering), maar het ontstijgt nauwelijks het niveau van flauwe, Amerikaanse poep- en piesgrappen.

Zonde, want de film is op zich mooi en knap gemaakt.

Het leukste van de film waren de scènes met de groene mortal souls die 'gemarteld' werden met doodgeslagen cola en een pizzakraam zonder pizza. Als de film meer van dat soort humor had gehad, was het misschien nog wat geworden.

avatar van Ste*

Ste*

Was wel benieuwd waar dit heen zou gaan, want had dus begrepen dat dit een redelijk grove animatie zou worden. In het begin was ik een beetje bang dat er alleen geforceerde seksopmerkingen in zouden zitten, want die werden na een aantal minuten al erg irritant en 'kijk ons eens edgy zijn', waar Amerikaanse producties wel vaker last van hebben.

De film heeft vervolgens even een opleving met die grappige niet-echt-erge martelingen, en het personage van de duivel dat best leuk gedaan is, maar dat is helaas van korte duur. Het werd eigenlijk hoe langer hoe minder leuk. Ik kon echt nergens meegaan in het plot, en de echt leuke grappen worden dungezaaid.

Kan mijn vinger er niet helemaal opleggen wat het nou zo matig maakt, maar waarschijnlijk heeft het te maken met het rommelige en zwakke script. Jammer van het potentieel, want dat had het zeker. Jammer ook van alle stopmotion moeite die erin zit, want dan kan ik altijd wel waarderen.

avatar van John Milton

John Milton

Ik ben absoluut vóór animatiefilms voor volwassen. Ik deel Onderhonds antipathie voor Pixar allerminst, maar er is ruimte genoeg voor de iets specifieker op volwassenen gerichte animatie. Ik vind het zeker een kijkbeurt waard, maar als ik de trailer zo zie dan moet ik wel aan Darlingdionne's opmerking denken over die slechte humor. Die lijkt idd niet best, zelfs als je foute grappen behoorlijk kunt waarderen. Maar goed, de trailer is natuurlijk wat karig om dat te beoordelen.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Flauw, weinig amusant. Mooie genietbare animatie maar een waardeloos verhaal dat door giechelende pubers geschreven lijkt te zijn, met erg veel en erg flauwe seksmoppen. Het is wellicht de bedoeling dat we op onze billen kletsen, elke keer als een plat of grof woordje voorbij komt, maar ik kan me niet voorstellen dat volwassenen daar echt veel lol aan zullen beleven. Hoe dan ook, fout is het wel maar het heeft me niet kunnen vermaken. 25 jaar geleden, in mijn Beavis en Butthead periode, had ik dit zeker meer gewaardeerd. Wat niet wil zeggen dat ik animatie voor volwassenen helemaal niet kan waarderen... Ronal Barbaren (3,5*) vind ik een voorbeeld van hoe het wel goed kan zijn; iets subtieler en meteen ook grappiger.

avatar van Devedeetje

Devedeetje

Erg leuk gemaakte animatie, maar onnodig grof ingesproken (zonder meerwaarde).

Had een fijne 12+ film kunnen zijn......... Maar helaas..

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk.

In Amerika werd deze film erg gehaat, en ik snap het wel, want dit soort films bevatten enkele grappen die op de dag van vandaag eigenlijk niet meer kunnen. Ik kan er echter nog steeds van genieten en dat dit soort films nog steeds uitkomen gecombineerd met een leuke stijl kan ik dan ook erg waarderen. Je moet er alleen wel van houden.

De stijl van animatie, stopmotion, is in dit geval erg geslaagd. Het camerawerk ziet er goed uit en het team die het allemaal in elkaar heeft gezet lijkt er ook met hard en ziel aan gewerkt te hebben. Het ziet er regelmatig erg leuk uit, en ik kan de film dan ook qua animatie weinig bekritiseren. Jammer dat de regisseurs niet nog een film hebben gemaakt, talent hadden ze namelijk wel.

De humor moet je liggen. Grof is het zeker, maar ook erg opgeblazen. Erg gemeen, racistisch of onaardig zijn ze nou ook weer niet, ik heb er regelmatig best om kunnen lachen. Niet alles schiet echter raak, maar de durf mag er zijn en dat maakt de film regelmatig best leuk. Je kan het eigenlijk vergelijken met een iets minder serieuze en dommere versie van een South Park-aflevering.

De voice-acting is aardig, Odenkirk is echt geknipt voor zijn personage. Zijn stem past er precies in, maar ook een hoop andere namen zijn goed gestrikt. De enige die ik wat minder geslaagd vond was Kunis, buiten Family Guy heb ik haar stem nooit geschikt gevonden voor een animatiefilm. Acteren kan ze wel, maar ik zie haar liever als persoon dan als een getekend poppetje.

De film duurt niet lang en garandeert een goede dosis aan vermaak. De film is duidelijk op volwassenen gericht, en dat kan je misschien al raden als je een blik werpt op de titel van de film. Persoonlijk vind ik een Hell and Back geslaagder dan een Sausage Party, gezien de nadruk daar te veel ligt op het vulgaire. Hier zijn ze iets buitensporiger, maar niets om de film de grond mee in te stampen. Best genoten, leuk.