Hell and Back (2015)

Alternatieve titel: Hell & Back

Animatie / Komedie

geregisseerd door Tom Gianas en Ross Shuman
met de stemmen van Mila Kunis, Jennifer Coolidge en Nick Swardson

Remy, Augie en Curt hebben zomervakantie. Ze proberen te sparen voor hun droom door te gaan werken op een lokale kermis. Als Curt onthult dat het failliete park gaat sluiten, gaat Remy op zoek naar de waarzegster om een snelle oplossing voor hun hachelijke situatie te vinden. Deze komt met de 'Bloed Eed' van Beëlzebub. Maar wanneer Curt deze eed al gelijk breekt, wordt hij al schoppend en schreeuwend in de diepten van de Hel gesleurd.

avatar van tattoobob
Grappig lijkt me!!

avatar van Kondoro0614
Mila Kunis hahaha !

avatar van Antonev
Basically, you are raping your own hand

Geestig, grof en right-to-the point. Als je het allemaal niet te serieus neemt, dan is het een zeer vermakelijk filmpje.

avatar van erwku
vreselijk film. 2 sterren voor de animatie. 0 voor de humor.

avatar van DarlingDionne
De titel zegt achteraf eigenlijk al genoeg. Toen ik de cast zag dacht ik, dit zit wel snor... I was so wrong. Vreselijk slechte humor. Nouja, ik weet niet eens of ik het überhaupt als humor kan classificeren? Het zijn gewoon veel loze fucks en infantiele piemel-opmerkingen, belabberd verhaal, irritante karakters. Wat een bagger. En ik wilde 'm zo graag leuk vinden. Bob Odenkirk is een held van mij... Nee, dan kijk ik nog liever Triptank oid. Ik heb op zich niets tegen grof en onzinnig maar op dit niveau een hele film, neh...

Even geen Pixar.

Na 6000 films zijn er nog steeds film die je moeilijk kan begrijpen. Waarvan je niet echt ziet hoe ze ooit tot stand zijn kunnen komen. Dit is er eentje van. Ik had er vooraf niks van gezien en de cast deed vermoeden dat het om een redelijk doorsnee animatie zou gaan. Niet echt dus.

Het was in ieder geval een leuke verrassing om te zien dat het hier om een stop motion animatie gaat (met beperkte CG) in plaats van een volbloed CG vehikel. Best indrukwekkend gemaakt ook, dus er zit duidelijk wel budget achter de film. Iets wat de sterrencast ook wel laat uitschijnen. Swardson is dan niet de grootste naam, maar Odenkirk, Kunis en Sarandon (moeilijk te geloven) vormen een niet bepaald onbekende bende.

Wie een melige, moralistisch (zeg maar klassieke) Amerikaanse animatiefilm verwacht komt bedrogen uit. Ook wie een wat edgier gevalletje verwacht komt van een kale kermis terug. Hell and Back is zonder meer grof en érg direct. Niet alle humor is geslaagd, waardoor het meteen ook wel érg plat kan worden, maar er zitten toch best geinige stukjes in, deed me soms wat denken aan een 18+ versie (geen naakt, wel véél seksgrappen) van The Simpsons.

Het middenstuk met Orpheus sleept een beetje en sommige jokes zijn echt slecht en vervelend, maar er minstens evenveel dat wel goed werkt (mijn favoriet de running gag met de lullige hell-martelingen) én de animatie ziet er leuk en verzorgd uit.

Tom Gianas en Ross Shuman hebben al aardig wat credits binnen het wereldje, maar ik vraag me toch af wie deze film gefund heeft. Ik vond het best leuk, maar ongetwijfeld dat een aantal mensen zich stevig gaan mispakken aan deze film en die gaan een vreselijke 85 minuten tegemoet. Die gedachte alleen al verdient een halve ster.

Geen Pixar, gelukkig.

avatar van N00dles
Probeert grappig en scherp uit de hoek te komen, maar de grappen vallen vaak ontzettend dood.

Ik had juist gehoopt op een animatiefilm met scherpe, grove humor (denk aan een goede Family Guy-aflevering), maar het ontstijgt nauwelijks het niveau van flauwe, Amerikaanse poep- en piesgrappen.
Zonde, want de film is op zich mooi en knap gemaakt.

Het leukste van de film waren de scènes met de groene mortal souls die 'gemarteld' werden met doodgeslagen cola en een pizzakraam zonder pizza. Als de film meer van dat soort humor had gehad, was het misschien nog wat geworden.

avatar van Ste*
Was wel benieuwd waar dit heen zou gaan, want had dus begrepen dat dit een redelijk grove animatie zou worden. In het begin was ik een beetje bang dat er alleen geforceerde seksopmerkingen in zouden zitten, want die werden na een aantal minuten al erg irritant en 'kijk ons eens edgy zijn', waar Amerikaanse producties wel vaker last van hebben.

De film heeft vervolgens even een opleving met die grappige niet-echt-erge martelingen, en het personage van de duivel dat best leuk gedaan is, maar dat is helaas van korte duur. Het werd eigenlijk hoe langer hoe minder leuk. Ik kon echt nergens meegaan in het plot, en de echt leuke grappen worden dungezaaid.

Kan mijn vinger er niet helemaal opleggen wat het nou zo matig maakt, maar waarschijnlijk heeft het te maken met het rommelige en zwakke script. Jammer van het potentieel, want dat had het zeker. Jammer ook van alle stopmotion moeite die erin zit, want dan kan ik altijd wel waarderen.

avatar van John Milton
Ik ben absoluut vóór animatiefilms voor volwassen. Ik deel Onderhonds antipathie voor Pixar allerminst, maar er is ruimte genoeg voor de iets specifieker op volwassenen gerichte animatie. Ik vind het zeker een kijkbeurt waard, maar als ik de trailer zo zie dan moet ik wel aan Darlingdionne's opmerking denken over die slechte humor. Die lijkt idd niet best, zelfs als je foute grappen behoorlijk kunt waarderen. Maar goed, de trailer is natuurlijk wat karig om dat te beoordelen.

avatar van Filmkriebel
Flauw, weinig amusant. Mooie genietbare animatie maar een waardeloos verhaal dat door giechelende pubers geschreven lijkt te zijn, met erg veel en erg flauwe seksmoppen. Het is wellicht de bedoeling dat we op onze billen kletsen, elke keer als een plat of grof woordje voorbij komt, maar ik kan me niet voorstellen dat volwassenen daar echt veel lol aan zullen beleven. Hoe dan ook, fout is het wel maar het heeft me niet kunnen vermaken. 25 jaar geleden, in mijn Beavis en Butthead periode, had ik dit zeker meer gewaardeerd. Wat niet wil zeggen dat ik animatie voor volwassenen helemaal niet kan waarderen... Ronal Barbaren (3,5*) vind ik een voorbeeld van hoe het wel goed kan zijn; iets subtieler en meteen ook grappiger.

avatar van Devedeetje
Erg leuk gemaakte animatie, maar onnodig grof ingesproken (zonder meerwaarde).
Had een fijne 12+ film kunnen zijn......... Maar helaas..