Miss Lovely (2012)

India

geregisseerd door Ashim Ahluwalia
met Niharika Singh, Nawazuddin Siddiqui en Anil George

Bombay, 1986. Vicky en Sonu zijn broers en partners in crime. Ze produceren B-horrorfilms in 'Bollywood' waarbij Vicky zijn broer Sonu de vuile klusjes laat opknappen. Op de terugreis van een uitputtende tocht naar het achterland ontmoet Sonu een mysterieus meisje in de trein. Pinky is pas aangekomen in Bombay en blijkt een actrice te zijn. Vicky verwerpt het meisje direct als een onnozel stuk vlees, maar Sonu wordt betoverd door de serene uitstraling van Pinky.

avatar van Mr Thee
Prijzen en censuur
IFFR Unleashed bracht me een verrassende film die in 2012 in Cannes (Un Certain Regard) TIFF en IFFR draaide (bron: wikipedia). De film haalde overigens ook een prijs op het festival in Mumbai en werd - nadat slechts enkele sexscenes (ipv 157 cuts!) er uit werden geknipt - ook in bioscopen toegelaten, hetgeen een wonder kan worden genoemd in India waar amper een kus op een filmscherm is te vinden (bron).

Het mooie, het foute en het vieze
De laatste bron noemt achtergrondinfo over de filmstijl en de crew die werkelijk werkelijk ervaring had in het horror/ porno genre uit de jaren 80. De docu stijl past daar zo nu en dan ook bij, al is de film soms- vooral tijdens de Romantische scenes- ook gewoon een (meeslepend) drama. Mij bleven vooral de intro, de treinscene-, de spooky sfeer, het mooie lichtspel en de laatste scene wel bij. Het "mooie" wisselde zo het hele "foute en het vieze" af. Dat alles mede dankzij het spel van Siddiqui die (slechts een jaar later!) in de alom geprezen film Dabba (2013) een (flinke) bijrol speelde. Al met al een bizarre, soms meeslepende rit door het pre- internettijdperk in India waarin gruwelijk gerommeld werd met "vieze filmpjes". Een vrije associatie: Boogie Nights (1997) meets Berberian Sound Studio (2012)