Ixcanul (2015)

Alternatieve titel: Ixcanul Volcano

Guatemala / Frankrijk

geregisseerd door Jayro Bustamante
met María Mercedes Croy, María Telón en Manuel Manuel Antún

María is een 17-jarig Maya-meisje dat met haar ouders op een koffieplantage aan de voet van een actieve vulkaan in Guatemala woont. Ze droomt van het moderne leven in de stad, maar het enige wat haar wacht is een gearrangeerd huwelijk met de voorman op de plantage.

kappeuter (moderator)
Vanaf 15 oktober in de bioscoop (Cinéart)

Film met mooie beelden en een interessant beeld van hoe indianen leven in zuid Amerika, de armoede. Sterke karakters.

avatar van eRCee
Inheemse bevolkinsgroepen komen er in het postkoloniale Latijns-Amerika over het algemeen nog steeds bekaaid vanaf. Ixcanul is vrijwel volledig gesproken in Maya en in die zin al een memorabele film. We volgen een Maya-meisje op een koffieplantage aan de voet van een vulkaan, die binnenkort uitgehuwelijkt zal worden. Het verhaal zelf is, los van de couleur locale, niet echt origineel en de personages kon ik in hun handelen niet altijd goed volgen (waarom Maria het aantrekkelijker vindt om er met een lapzwans vandoor te gaan zonder dat er gevoelens in het spel zijn, dan te trouwen met een niet onvriendelijke man is me bijvoorbeeld niet duidelijk geworden). Soms zijn er ook dialogen die iets teveel bedoeld lijken om uitleg te verschaffen aan de kijker. Maar de scene dat de zwangere Maria het slangenveld betreedt is krachtig en de daaropvolgende wanhoop van de moeder evenzeer. Ook de muziek is bijzonder en werkt prima.

review Ixcanul

En maar al te blij dat deze film ook de hoofdprijs in de wacht sleept op het film fest Gent.

avatar van Verhoeven
Durf te beweren dat als Ixcanul op het IFFR - in de Tijgercompetitie - in première ging de film geen distributeur vond. Alles draait nog maar om Berlijn / Cannes / Venetië / Toronto. Verder wel een aardige film die door het landschap en de actrice boven de middenmoot uitkomt.

Had er vooral ook geen idee van dat dit zo erg was in dit land.

avatar van TornadoEF5
Redelijke film.

Leuk om eens een totaal andere cultuur op te snuiven - hoewel ik er me totaal niet thuis zou voelen. De cinematografie en de acteerprestaties zijn twee van de sterkere punten van deze film. De vulkaan zorgt voor een bepaalde sfeer. Ook de slangen, de taal en bepaalde gebruiken helpen daar aan mee. Het verhaal is niet altijd even duidelijk, en bepaalde handelingen snapte ik niet echt altijd. Maar ik ben wel vrij tevreden.

avatar van Prinz
Mooie film. Heel spiritueel, organisch, zoals ik het graag zie. Helaas gebeuren er op het einde plots 'spannende' dingen die de gehele sfeer van de film tenietdoen. Anders kreeg deze zeker 4*.

Mijn eerste film in het Maya is een aangename verrassing. De film begint als een soort documentaire over indianenboeren op het platteland van Guatemala. De spectaculaire omgeving van de vulkaan levert natuurlijk prachtige plaatjes op. Maar het venijn zit ‘m in het laatste deel van de film, wanneer drama de overhand krijgt culminerend in de opening van het lijkkistje en de nasleep daarvan. Goed gedaan.

avatar van jikamajoja
Harde en sombere film over de overlevingsdrang in het leven van een gezin aan de voet van een vulkaan in Guatemala. De oerkracht van de moeder is fenomenaal.