ad

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 20 januari 2015

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Ixcanul

María is een 17-jarig Maya-meisje dat met haar ouders op een koffieplantage aan de voet van een actieve vulkaan in Guatemala woont. Ze droomt van het moderne leven in de stad, maar het enige wat haar wacht is een gearrangeerd huwelijk met de voorman op de plantage.

imageimage

Vanaf 15 oktober in de bioscoop (Cinéart)

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Film met mooie beelden en een interessant beeld van hoe indianen leven in zuid Amerika, de armoede. Sterke karakters.

avatar van eRCee

eRCee

Inheemse bevolkinsgroepen komen er in het postkoloniale Latijns-Amerika over het algemeen nog steeds bekaaid vanaf. Ixcanul is vrijwel volledig gesproken in Maya en in die zin al een memorabele film. We volgen een Maya-meisje op een koffieplantage aan de voet van een vulkaan, die binnenkort uitgehuwelijkt zal worden. Het verhaal zelf is, los van de couleur locale, niet echt origineel en de personages kon ik in hun handelen niet altijd goed volgen (waarom Maria het aantrekkelijker vindt om er met een lapzwans vandoor te gaan zonder dat er gevoelens in het spel zijn, dan te trouwen met een niet onvriendelijke man is me bijvoorbeeld niet duidelijk geworden). Soms zijn er ook dialogen die iets teveel bedoeld lijken om uitleg te verschaffen aan de kijker. Maar de scene dat de zwangere Maria het slangenveld betreedt is krachtig en de daaropvolgende wanhoop van de moeder evenzeer. Ook de muziek is bijzonder en werkt prima.

avatar van dimi303

dimi303

review Ixcanul

En maar al te blij dat deze film ook de hoofdprijs in de wacht sleept op het film fest Gent.

avatar van Malick

Malick

Durf te beweren dat als Ixcanul op het IFFR - in de Tijgercompetitie - in première ging de film geen distributeur vond. Alles draait nog maar om Berlijn / Cannes / Venetië / Toronto. Verder wel een aardige film die door het landschap en de actrice boven de middenmoot uitkomt.

avatar van dimi303

dimi303

Had er vooral ook geen idee van dat dit zo erg was in dit land.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Redelijke film.

Leuk om eens een totaal andere cultuur op te snuiven - hoewel ik er me totaal niet thuis zou voelen. De cinematografie en de acteerprestaties zijn twee van de sterkere punten van deze film. De vulkaan zorgt voor een bepaalde sfeer. Ook de slangen, de taal en bepaalde gebruiken helpen daar aan mee. Het verhaal is niet altijd even duidelijk, en bepaalde handelingen snapte ik niet echt altijd. Maar ik ben wel vrij tevreden.

avatar van Prinz

Prinz

Mooie film. Heel spiritueel, organisch, zoals ik het graag zie. Helaas gebeuren er op het einde plots 'spannende' dingen die de gehele sfeer van de film tenietdoen. Anders kreeg deze zeker 4*.

BBarbie

Mijn eerste film in het Maya is een aangename verrassing. De film begint als een soort documentaire over indianenboeren op het platteland van Guatemala. De spectaculaire omgeving van de vulkaan levert natuurlijk prachtige plaatjes op. Maar het venijn zit ‘m in het laatste deel van de film, wanneer drama de overhand krijgt culminerend in de opening van het lijkkistje en de nasleep daarvan. Goed gedaan.

avatar van jikamajoja

jikamajoja

Harde en sombere film over de overlevingsdrang in het leven van een gezin aan de voet van een vulkaan in Guatemala. De oerkracht van de moeder is fenomenaal.

avatar van Movsin

Movsin

Onvoorstelbare armoede en hulploosheid in deze bijzondere film die aan één van die reportages doet denken over ongeletterde, achtergestelde bevolkingsgroepen in een land waarin op weinig steun kan worden gerekend.

Kenschetsend is de scène waarbij bij de aangifte van de verdwijning van het kindje de ambtenaar onmiddellijk wijst in de richting van het verkopen ervan.

Onthutsend relaas met af en toe toch sterke uitbeeldingen en emoties.

avatar van hamajava

hamajava

Helemaal eens met Movsin,,,,,,

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Mooie beelden en een goed verhaal, al heeft het niet heel veel indruk op mij gemaakt. Goed gespeeld, en ik vind het altijd leuk om een kijkje in een andere, voor mij onbekende cultuur te krijgen. 3,5*

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Nadat ik onlangs La llorona zag van Bustamante wou ik al gauw een andere productie van hem zien. Het is een film over een kleine landbouwgemeenschap aan de voet van een Guatemalteekse vulkaan waarbij alles draait rond vruchtbaarheid of zwangerschap. De film begint met een wat bizar gebruik waarbij zwijnen bronstig gemaakt worden door hen vol te kappen met rum. Tiens, de grens tussen mens en zwijn heeft meerdere raakvlakken.

We zien Maria, net als Lla llorona uitstekend vertolkt door Maria Mercedes Coroy, die uitgehuwelijkt dreigt te worden, maar zwanger geraakt door een vriendje. Een schandaal dreigt en je krijgt inzage in een aantal interessante culturele waarden en normen of (bij)geloof. Alles is mooi gefilmd en de camerahantering met zijn close-ups zijn puur. Vooroordelen en corruptie worden aan de kaak gesteld door Bustamante en als je ook zijn andere films bekijkt, deinst hij er niet voor terug om tegen de schenen van het establishment te schoppen.

Fijn dat de film werd bekroond in Berlijn én Gent. Een regisseur om op de watch list te zetten! Geen absolute topper, maar wel meer dan interessant genoeg. De moeite waard voor wie houdt van een cultureel-antropologische arthouse.