ad
  • 8.148.007 stemmen

The Man Who Skied Down Everest (1975)

Documentaire / Sport | 85 minuten

Genre: Documentaire / Sport

Oorsprong: Japan / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Bruce Nyznik en Lawrence Schiller

Met onder meer: Yuichiro Miura en Douglas Rain

IMDb beoordeling: 7,2 (483)

Over The Man Who Skied Down Everest

Yuichiro Miura was een Japanse skiër die droomde om letterlijk de enorme Mount Everest in het Himalaya-gebergte af te skiën. Hij moest daarvoor 8000 voet van een ijsgletsjer af skiën op een helling van 45 graden en daarna 26000 voet naar beneden. Deze documentaire belicht deze enorme prestatie en hoe alleen al de klim naar boven een opgave was.

image

avatar van Woland

Woland

In de laatste twee jaar heb ik wel ontdekt dat ik een ontzettend zwak heb voor bergbeklim-films/docu's. De desolate landschappen, prachtige omgevingen, de altijd verraderlijke omstandigheden waarbij een klein foutje of gewoon botte pech dodelijke gevolgen kan hebben, de obsessieve doelgerichtheid van klimmers waarbij summit fever en domme beslissingen altijd op de loer liggen, ik smul ervan. Volgens mij heb ik het gros ervan ook wel gezien inmiddels, want zoveel zijn het er niet. Hoe dan ook, dit is wel een erg fraai exemplaar: een docu over de Japanse skiër en alpinist Yuichiro Miura, waarbij we mee gaan op zijn reis naar de top van Mount Everest.

Het voelt vaak echt alsof je mee bent op reis. De voorbereidingen, Nepal in de jaren '60/'70, en langzaam de klim de berg op met behoorlijk veel ter plekke gefilmd materiaal met klauteren onder barre omstandigheden. Zelfs wat beelden van een skiënde Miura op grote hoogte, zelfs als hij op de Lhotse-face valt en honderden meters naar beneden glijdt, gelukkig zonder fatale gevolgen. De voice-over is in het Engels en vertaald uit de dagboeken van Miura schijnbaar, en doet prima z'n werk in de beelden plaatsen. Het onderwerp moet je liggen en soms voelt het alsof je iemand z'n vakantiekiekjes aan het bekijken bent, maar ik vond het prachtig.

avatar van Woland

Woland

De docu is trouwens in goede kwaliteit te vinden op youtube.