Taken 2 (2012)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Olivier Megaton
met Liam Neeson, Maggie Grace en Famke Janssen

CIA agent Bryan Mills gaat met zijn gezin op vakantie in Istanbul. Eenmaal daar is de vader van een van de kidnappers, die Bryan vermoord heeft toen hij zijn dochter Kim probeerde te redden, uit op wraak. Hij neemt Bryan en zijn vrouw in gijzeling. In een poging om gered te worden doet Bryan een beroep op Kim. Met Bryans special forces technieken probeert hij zijn familie veilig thuis te krijgen en de kidnappers één voor één uit te schakelen.

Moet zeggen dat deel 1 me prima beviel..naast het feit dat ik Neeson coole gast vond en het hele gegeven van die vrouwenhandel e.d. kwam nog redelijk realistisch en duister over. Neeson die als vader dochter komt redden maakte er een mooie aktiefilm van.
Deel 2 was enorme afknapper. Slap verhaal van stel Albanezen die wraak op hem willen nemen, aktie scenes waren totaal zonder spanning en zo voorspelbaar als wat. Had idee dat de makers nog ff deel wilden uitmelken.
Nou moet een aktiefilm het natuurlijk niet direct van geloofwaardigheid en ingewikkelde verhaallijnen hebben maar hier hebben ze er wel een potje van gemaakt.

Gister was 1 op tv ....ik heb 2 thuis....maar als ik hier het verhaal lees,heb ik al gegeten en gedronken, ook n.a.v de reacties. ( ik moet ook niks van Neeson hebben...) Onnodig vervolg dus op deel 1 (wat ik al dacht),lijkt mij zonde van de tijd.Overslaan dus.

avatar van LOTR-lover
Ik heb deel 1 nooit gezien, maar ik lees wel overal dat deel 1 beter is als deel 2. Daar kan ik me makkelijk wat bij voorstellen, aangezien Taken 2 niet zo heel bijzonder is. Typisch zo'n actiefilm die je eigenlijk alweer vergeten bent zodra de aftiteling in beeld verschijnt. Niet dat het aan het acteerwerk ligt (Liam Neeson blijft een prima acteur) maar het is allemaal net niet geloofwaardig en meeslepend genoeg. Jammer dat de (hoge) verwachtingen niet worden waargemaakt.

6/10 (IMDB)

Men kreeg wel lekker vrij spel. Handgraaneten werpen in Istanboel zonder gevolgen.

Keek verder lekker weg
3 *

avatar van frolunda
Een niet al te overtuigend en soms ook erg ongeloofwaardig vervolg op Taken.Gelukkig duurde het allemaal niet te lang en bevatte de film enkele mooie plaatjes van Istanboel.Gemiddeld.

Je kan veel over deze film zeggen, maar matig is het allemaal wel. Tjonge jonge. Taken (1).. was goed te doen, maar deze behaalt geen voldoende. Slecht verzonnen ook, vooral de scene met die handgranaten. Die Jansen viel mij ook errug tegen. Een zgn Nederlandse wereldster. Ze komt in intervieuws mij arrogant over maar bakt er werkelijk niets van. Nee deze film is geen aanrader.

Goeie film waarin CIA-agent Bryan Mills zijn ex-vrouw en dochter uitnodigt voor een vakantie in Istanbul. Dit vervolg mist het verrassingselement met Liam Neeson als keiharde actieheld en het geheel is ook wat minder bruut dan zijn voorganger, maar de film is wel continue spannend en is voorbij voor je er erg in hebt. Hier en daar wellicht wat onlogisch of ongeloofwaardig, maar dat mag de pret eigenlijk niet drukken.

avatar van pierre18
Acties zijn goed. De rest nog voorspelbaarder dan bij deel 1. In ieder geval hebben ze weer een melkkoe. Wanneer komt taken 3? Deed een beetje denken aan Death Wish uiit de jaren 70 met Charles Bronson. Erg vernieuwend is het niet allemaal.

avatar van Gazi
Taken op turkish style moet kunnen zoals Skyfall ook de locatie op Istanbul was gaan gebruiken. PS (remember last summer the real big problems in Istanbul). Signs ?

avatar van Lennert
Viel uit te zitten vanwege het feit dat ik ook weinig positiefs verwachtte. Dat de film echter qua editting in de actiescènes zo'n troep zou zijn werd pas logisch toen ik zag dat Megaton ook de derde Transporter film heeft geregisseerd. De eerste Taken was bij vlagen onoverzichtelijk, maar gaf tenminste nog wel wat punch in zijn shaky cam-gevechten, hier is het echt niet duidelijk wat er precies gebeurt als Neeson iemand te lijf gaat.

Het verhaal is rampzalig, maar daar wil ik niet per se op hoeven zeuren. Ik had echter graag gezien dat Kim zichzelf in de tussentijd ook wat beter had leren redden, moeten we nu echt geloven dat zij na het fiasco van Parijs nog steeds geen zelfverdedigingslessen van Bryan heeft gehad en zodoende alsnog een vrij hulpeloos personage is. Een klein beetje karakterontwikkeling was toch iets intrigerender geweest in dat opzicht.

Goed, het vermaakt allemaal wel en de achtervolgingsscene in de auto was behoorlijk goed geschoten. Buiten dat is Taken 2 helaas niet veel meer dan een goedkope cash-in op het succes van de in ieder opzicht superieure eerste film. Een derde film heb ik eigenlijk ook geen interesse meer in, dat ze die dan ook maar laten zitten.

avatar van Vinokourov
De rollen zijn omgedraaid in deze actiefilm met een en al cliches. Nu is het de dochter van Liam Neeson die in eerste instantie de heldin van het verhaal door haar ontvoerde ouders te bevrijden. De ingeslagen weg van de eerste Taken-film gaat gewoon vrolijk verder. Het is af en toe hemeltergend wat voor ridicule en ongeloofwaardige gebeurtenissen je te zien krijgt. Vreemd dieptepunt is een dolle autorit door een druk Istanbul van die dochter die net gezakt is voor haar rijbewijs. Liam Neeson als actieheld vind ik ook niet zo geweldig.

avatar van HNCX700
It was not a perfect score...but...close anough

Wel handig, zo'n koffertje met inhoud, tijdens vakanties

avatar van Ajax&Litmanen1
Afgelopen dagen beide Takens maar eens opnieuw gekeken. Eigenlijk vooral voor deel 1, die ik echt een klassiekertje onder de actiefilms ben gaan vinden. En dan kijk je automatisch deel 2 ook opnieuw. Destijds vond ik Taken 2 echt een gigantische teleurstelling....en dat is het nog steeds. Maar, ik vond de film ditmaal leuker dan de eerste keer. Toen was het echt gewoon enorm teleurstellend dat het nog niet een beetje in de buurt van deel 1 kwam, nu ben ik daar aan gewend en dan is dit best een vermakelijk actiefilmpje. Pluspunten zijn er op zich niet heel veel, behalve dat de leuke Maggie Grace meer screentijd krijgt. Knappe meid hoor. Minpunten zijn dat de actie lang niet zo spectaculair is en dat sommige plotwendingen of zogenaamde ingevingen van Neeson wel heel erg onrealistisch tot belachelijk zijn. En waar hij in deel 1 nog menselijke zwaktes had, daar is hij nu wel heel erg overheersend en geniaal in zijn doen en laten. Nouja, ik heb me uiteindelijk toch wel vermaakt en geef de film ditmaal wel een (kleine) voldoende.

3* (was 2,5*)

Tegenvallend vervolg op Taken, dat amper het niveau haalt van een spannend jongensboek. Ongelukkig genoeg kiest de regisseur ervoor om op momenten dat er weer een beetje spanning is opgebouwd, dat te onderbreken met (vaak lachwekkende) actiescènes. Maar ja, de good guy rekent in z'n eentje af met handenvol bad guys en loopt daarbij zelf amper een schrammetje op en daar gaat het maar om.
Toch wel jammer dat een acteur als Liam Neeson in dit soort stripverhalen verzeild is geraakt. Die markante kop van Rade Sherbedgia (kort geleden nog gezien in het aangename Io Sono Li) is er een om te onthouden.

avatar van AmazingPP
Niet echt een memorabele opvolger van het eerste deel, maar het blijft vermakelijk. Popcorn vermaak noemen ze dit. Niet teveel nadenken, maar gewoon kijken. Natuurlijk is het verre van realistisch, natuurlijk zitten er gaten in het plot, maar Neeson doet zijn best en ook onze eigen Famke Janssen zet gedegen haar rol(letje) neer. Aardig, niks meer en niks minder dan dat.
3 *

avatar van sofripa
Absoluut aardig maar zeker niet de topper deel 1.

avatar van Insignificance
Opmerkelijk verval in gemiddelde beoordeling. Deze mist het brute karakter van het eerste deel en het wraakplotje speelt misschien wat minder in op primitieve gevoelens rondom onrecht, maar verder is er ook weer niet zo gek veel veranderd. Oké, het irritante wicht komt meer aan bod, maar het is wederom een oliedomme actiefilm waarin Neeson nog steeds niet kan knokken.

Niet z'n enige probleem overigens. Hier iets over een hond en een been dat hij niet uit z'n brommende strot krijgt. Megaton verknipt het spektakel net zoals z'n voorganger met twee auto achtervolgingen als voornaamste slachtoffer. Met de run over de daken had hij echt meer moeten doen. Daarbij doet hij af en toe alsof het spannend is, maar dat is het natuurlijk geen moment.

Het drama is nog net zo stompzinnig als voorheen en kritiek op het al even idiote verhaaltje kan, maar dat was in 2008 ook al een flinke puinhoop. Idem trouwens voor de taal en accenten die de Albanezen hier gebruiken, maar dat terzijde. Wel weer een groepje dat opvalt door niet op te vallen. De first born had wat meer stootkracht, verder veel van dezelfde mankementen.

avatar van AC1
AC1
Zo slecht heb ik ze al lang niet meer gezien. De eerste film vond ik nochthans heel vermakelijk. What happened?

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt via tv, maar erg bijzonder was het toch allemaal niet. Niet dat 'k me nog zo veel van deel 1 herinner, maar in dit deel was het toch maar een mager en toch ook voorspelbaar verhaal.
De film ziet er gelukkig nog goed uit en de cast deed het ook naar behoren. De film duurt gelukkig niet te lang, maar echt memorabel wordt de film toch nooit.
Prima om eens gezien te hebben via tv, maar hij zal me zeker niet bijblijven.

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima vervolg...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Liam Neeson speelt goed...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heerlijk genoten...

Ben benieuwd voor deel 3 (Taken 3)...

Prima vervolg op het 1e deel van Taken. Het eerste deel van Taken was echt geweldig als je het mij vraagt. Taken 2 is minder maar nog steeds erg vermakelijk. Ben benieuwd naar Taken 3 die er ook erg leuk uit ziet (op de trailer).

avatar van ambrosini
Nadat ik deel 1 heb gezien is deel 2 een lachertje.. te weinig actie en spanning. Verhaal is zeker niet zo sterk als die van deel 1..

GeorgeRomeroFan
Vandaag, omdat mijn vriendin dit zo graag wou, voor de tweede keer gezien.
Vond hem weer afschuwelijk. Ergerde me dood aan het slome reageren van de dochter.

avatar van ILDIB
i want him alive. En dan volle bak op m schieten.
faster keep going stay low. i can't
Zo'n beetje de conversatie in de achtervolging. Man man wan klets los van haar rijkunst
In hemelsnaam waarom neemt ie zijn vrouw niet een klein stukje mee naar veiliger ruimte.
En heel Istanbul bestaat uit sultanahmet...
Zou je echt zo makkelijk bij een ambassade binnenrijden. Nee.alleen een slagboom is zo 1850..

En blijkbaar is 50cm van stoep parkeren perfect in usa.

Kwaliteit van shots is perfect maar wat een onzin.

avatar van panax
liam neeson vind ik een geweldig acteur!
deel 1 was aanmerkelijk spannnender dan deze
maar genoeg aktie en wel veel onzinniger(handgranaat als gps)
maar in een film is nou eenmaal alles mogelijk
ook goeie rol van famke janssen!

Deel 1 vond ik héél goed. Deze film slaat nergens op (zie onderstaande argumenten van anderen )

avatar van RuudC
Weer een sequel die eigenlijk niet gemaakt had hoeven worden. Daar zullen de investeerders uiteraard anders over denken, maar meer dan makkelijk geld in het laatje brengen, doet Taken 2 niet. Toegegeven: Taken 2 vermaakt wel. Zo schaamteloos zijn de makers dan ook weer niet en het verbaast me dat er zelfs nog een derde deel komt. Dat is dan voor later.

Alle acteurs die niet omkwamen in het ijzersterke eerste deel, zijn weer terug. Die waren tenslotte toch al op een hand te tellen. Met Liam Neeson en Famke Janssen heb je in elk geval prima acteurs in huis. Niet dat Maggie Grace het slecht doet overigens, maar waarom deze dan 28 jaar oude dame als tiener mag opdraven, snap ik nog steeds niet echt. Ik moet zeggen dat ik haar in Lost ook al niet bijster briljant vond.

Goed, de film is vermakelijk. Er zit vaart in en de hoofdpersoon gaat min of meer met dezelfde sluwheid zijn tegenstanders te lijf als in de vorige film. De nieuwe omgeving en het feit dat pa en ma ditmaal ontvoert worden verhuld niet helemaal dat dit eigenlijk gewoon een herhalingsoefening is. Bepaalde dingen zijn leuk gevonden, maar zorgen er eerder voor dat je niet wegzapt, dan dat dit de film echt goed maakt. Ik kan me niet herinneren dat in de vorige film de actie zo erg uit flitsmontages bestaat als deze. Ook hier incasseert Neeson klappen, maar ook visueel scoort deze sequel beduidend minder. Eigenlijk levert Taken 2 op elk terrein in, maar niet zo erg dat dit direct een (heel) slechte film wordt.

avatar van Shinobi
"I am tired of it all."

Met het oog op deel drie maar eens opgezet.

In feite is dit vervolg niets meer dan een herhalingsoefening, alleen zijn de rollen nu omgedraaid; Bryan en zijn vrouw worden ontvoerd en dochterlief mag de held gaan uithangen. Duidelijk een slechte keus, aangezien Maggie Grace er gewoonweg niets van bakt. Bovendien had het - onnodige - gedoe omtrent de familiebanden aanhalen, gerust achterwege gelaten mogen worden.

Wat volgt zijn tenenkrommende scènes waarbij de logica ver is te zoeken. Daarvoor worden er een hoop onzinnige dingen bedacht in de zoektocht naar haar ouders. De opeenstapeling van deze belachelijke plotelementen zorgt ervoor dat het lachwekkend slecht wordt. Wat dat betreft lijkt het net alsof je als kijker in een comedy bent beland.

Dat Liam Neeson er niet jonger op wordt laat zich zien in de gevechten. Deze worden namelijk erg schokkerig in beeld gebracht en zijn dusdanig gemonteerd dat je al gauw het overzicht kwijt bent. Enkel de autoachtervolgingen zijn nog enigszins de moeite waard, maar deze worden om zeep geholpen door de kansloze dialogen. Hierdoor wordt het nooit spannend.

Al met al een volledig overbodig vervolg dat maar weinig goed kan doen. Ik hoop dat deel drie beter is.

Dikke 1,0 sterren.

avatar van ILDIB
RuudC schreef:

Echte leeftijd minus 10a15 jaar is de leeftijd die ze moeten spelen. Vreselijk. Die 'tiener' Maggie is echt hilarisch...

Liam Neeson is een goede acteur. Maar de film zit vol zaken wat niet kan. Handgranaten gooien zonder dat men komt/ nee dit is er over. En dan nog zoveel personen doden beetje te ongeloofwaardig. En geen bewaking in zijn cel gewoon zijn gang laten doen. Zelfde wanneer hij begint te bellen naar zijn dochter terwijl hij en zijn vrouw onder schot worden gehouden.

Het enigste wat super is wanneer hij in auto zit te tellen en alles goed kan onthouden om de weg te weten