Punk: Attitude (2005)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Don Letts
met K.K. Barrett, Roberta Bayley en Jim Jarmusch

Punk: Attitude toont de geschiedenis van de punkrock in Amerika en Engeland. Van garagebands naar glampunk tot hedendaagse hardcore. Een 'rockumentaire' over de punkrevolutie van de jaren 70, waarin teruggegaan wordt naar het ontstaan van het genre en alle belangrijke punkmuzikanten, bands en hun invloeden in kaart gebracht worden. Met zeldzaam beeldmateriaal en getuigenissen van (ex-)leden van onder meer The Ramones, The Stooges, The Clash en de Sex Pistols.

avatar van Sanderkeuh
Vlotte documentaire die de geschiedenis van punk mooi weergeeft.
De geïnterviewden komen sympathiek en enthousiast over, vooral Henry Rollins (Black Flag) hoorde ik graag bezig.
Door de beperkte speelduur zit er helaas niet zoveel diepgang in.

avatar van wendyvortex
Voor de meest uitgebreide gedocumenteerde versie van de punk raden wij Jon Savage's "England's Dreaming" aan, waar de regisseur van deze film ook een prominente rol in speelt.
Voordeel van een docu is dat we er ook geluid en in dit geval muziek bijkrijgen.
Don Letts laat het beginnen bij "The Wild One" met Marlon Brando:
"Mildred: Hey Johnny, what are you rebelling against?
Johnny: Whadda you got?"
En kernachtiger kan je punk niet samenvatten.
De juiste volgorde: Jerry Lee Lewis, Chuck Berry, Velvet Underground, MC5. The Stooges, New York Dolls, Patti Smith, The Dictators....en dan door met The Ramones in de USA en de Sex Pistols in de UK en dan via Television, Talking Heads en The Clash naar The Slits, de No Wave, Sonic Youth, The Pop Group naar de Dead Kennedys, Black Flag, Agnostic Front, Bad Brains, Minor Threat om te eindigen bij g**betert Sum 41.
Oei wat is Henry Rollins hier vuil naar de scene rond Agnostic Front!!!
En wat zijn de eerste uur Engelse punks vuil naar The Exploited.
Okay veel te kort om alles uitgebreid te behandelen, maar punk was snel, de legendarische punk-club The Roxy bestond tenslotte ook maar 100 dagen.
Wel wat flinke omissies: Sham 69, Crass, Stiff Little Fingers.
Maar verdomd deze docu brengt de energie en pissed off-anger wel over.
Okay ik was slechts 6 jaar oud in 1977, maar ik had wel singles van The Motors (pre-Airport) en The Ramones...en was zeer gefascineerd door de punks, krakers, new wave en Kiss en Soft Cell en Alice Cooper...en als ik later groot was zou ik ook een punker worden!!! Wat nog wonderwel gelukt is ... ook als inmiddels wat oudere en wijzere dame die zich nog een beetje binnen het systeem manouvreert, maar nooit haar punk-idealen zal verloochenen.
"Hey Wendy, what are you rebelling against?
Wendy: Whadda you got?"

avatar van morpheus2000
wendyvortex schreef:

Maar verdomd deze docu brengt de energie en pissed off-anger wel over.

Precies,
En daarom gewoon een goede documentaire.
Prima beeld van het ontstaan en de ontwikkeling van de Punkbeweging.

avatar van Parisa
Deze docu is vooral goed in het gooien met namen. Zowel in mensen die geïnterviewd worden als waar ze het over hebben. Ik denk dat het bijna niet mogelijk zou zijn om er nog meer namen in te smijten. Als je niet bekend bent met het hokje punk zal het je duizelen.

Het doet afbreuk aan de inhoud, die nu samen valt te vatten in zo’n zeven zinnen, als je dat zou willen. Een boek geeft meer tijd om alles eens flink uit te diepen. Maar hier stippen ze in dubbel tempo (net als de muziek) chronologisch even alles aan. Binnen ongeveer een minuut gaat het bij wijze van spreken weer over iets anders. Als dit je allemaal niet aanspreekt kun je dus beter een boek gaan lezen.

Gelukkig worden bijv. ook Siouxsie, Thurston en Pat geïnterviewd, die ik van dit stel het liefste hoor praten. Anderen praten of te snel of veel te langzaam.

Er is wel veel beeldmateriaal van de bands aanwezig. En ook de negatieve kanten van het hokje worden kort aangestipt.