Dead Man Down (2013)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Niels Arden Oplev
met Colin Farrell, Noomi Rapace en Dominic Cooper

De film volgt Victor (Colin Farrell), die de rechterhand is van een misdaadbaas in New York. Hij is op zoek naar wraak voor de dood op een familielid, maar wordt verleid en gechanteerd door Beatrice (Noomi Rapace) die een slachtoffer is van een misdrijf en op zoek is naar vergelding. Hun intense chemie leidt uiteindelijk tot een gewelddadige climax.

avatar van cor1946
Goed spel van Colin en Rapace, goede acties.

avatar van Dutch Ownage
m1chel schreef:
Wat heeft Rooney Mara ermee te maken dan?

De originele film is in de engelstalige landen ook gewoon uitgekomen onder de naam The Girl with the Dragon Tattoo. Dus wat heeft Rooney Mara te maken met het bericht van robinb?

avatar van m1chel
Leven wij in een engels talig land dan? Want in Nederland is die film toch echt onder de naam Millenium uitgekomen met Noomi Repace...

Uitstekende film, met top acteurs!Wel een beetje jammer van het einde. Het meisje wat uiteindelijk met een stomme actie alles verpest:(

avatar van Jacquestheone
Hallo Film Freaks,

Vandaag deze film eens bekeken en helaas, het heeft mij niet kunnen boeien. Het is er een van 127 in een dozijn en daar zat/zit ik niet zo op te wachten. Misdaad/Thriller, dit is toch wel mijn favoriete genre, maar hier was het een lange zit met niet al te veel overtuiging. Het "raakte" mij niet!
De Zweedse actrice Noomi Rapace is toch niet de eerste de beste. Ze speelde onder meer hoofdpersonage Lisbeth Salander in de originele drie verfilmingen van 'de Millennium-trilogie' en daar heb ik ernstig veel meer van genoten. Niet dat ze hier een slechte rol speelde, maar het was minder in mijn beleving.

Volgende keer beter.
een 3 is alles wat ik kan geven.

Gegroet allemaal !

avatar van Koen87
Een hollywoodeske film op zijn tijd vind ik niet erg, mits het niet tracht meer te zijn dan dat het is. Dit had ook wel in 1 1/2 uur gepast. Enfin, ik heb wederom gemerkt waarom ik zo weinig Hollywood films kijk.

avatar van snarfje5508
Bovengemiddeld goede actie/thriller. Farell blijft wel erg somber kijken maar zet de rol verder goed neer. Prima verhaallijn en productie. De moeite waard.

avatar van Re73
ik kom deze net tegen op me pc en denk verrek die heb ik toch van de week al gezien waar ging dat ook alweer over? Zo er dat ik even een paar fragmenten moest kijken zodat ik me de film weer kon herinneren.... Zegt alles over de impact van de film die blijft dus niet hangen en is dus echt heel bijzonder evenzo wist ik weer wel dat het allemaal leuk wegkeek.
Of zegt het nu meer iets over dat ik A teveel kijk de laatste tijd of B dat ik oud word

avatar van Insignificance
Vergeldingsthriller die met een stevig portie drama regelmatig stemmige sferen opzoekt. Enerzijds een best omvangrijk en vergezocht infiltratieplotje, anderzijds een van tijd tot niet al te subtiele uiteenzetting van mentale en fysieke littekens. Het valt te prijzen dat Oplev er geen dertien in een dozijn wraakfilm van heeft gemaakt, tegelijkertijd ontstaat de indruk dat beide onderdelen (c.q. continenten) te ver uit elkaar liggen om in één universum te renderen.

Farrell is weer goed voor een zesje, dit keer voor moeilijk kijken, en Rapace doet haar best, maar het duo weet de film toch niet echt van een ziel te voorzien. Een scène als die met de witte jurk is uiteindelijk best kalm gebracht, maar voelt ook nogal overbodig aan. Tegen die tijd weet je wel zo ongeveer hoe ze ervoor staan en als je zoveel sleutelt aan een serene relatie tussen de twee, is de climax erop en erover. Al met al iets teveel mismatch om te werken.

avatar van JacoBaco
Jammer van het afgeraffelde einde, anders kwam ik op 3,5*.

Ik zit ook met een vraag. Beatrice ziet dat Victor iemand wurgt in een woning en ziet hem daardoor blijkbaar aan voor een ijskoude moordenaar en chanteert hem om via hem wraak te nemen op de dronken automobilist die haar heeft aangereden. Is dat een Albanees of iemand anders? En wie ligt er in de kist op het kerkhof waar Victor in hoort te liggen? De man die hij vermoorde in de woning?

Prima film op het einde na.

avatar van mjk87
Tegenvaller, vooral doordat ik de hele prent bijzonder saai vond. Het begint met een verder niet bijster bijzondere plot en vooral Farrell en Rapace die er niet de aandacht bij houden. Farrell lijkt nooit echt tot leven te komen (waar is de acteur uit Phone Booth gebleven denk je) en Rapace vond ik niet overtuigen op het moment dat ze Engels spreken moest. Jammer, want verder zag het ar allemaal wel fraai en sfeervol uit, was de muziek prima en waren enkele actiescènes best lekker geschoten. Al met al 2,0*.

m1chel schreef:

Klopt, maar ik doelde natuurlijk op de originele versie, een link die je zelf ook had kunnen maken als je de hoofdrolspelers van deze film bekeken had.

En ter verduidelijking is de originele millenium serie een paar jaar eerder uitgekomen in nederland. De usa versie is op basis van het succes van het origineel natuurlijk gemaakt en daarna ook hier in nl uitgebracht.

Wel is het zo dat het grote publiek wellicht niet bekend is met het origineel, al was dat ook in ons land een enorm succes.

Als je geen verwachtingen hebt kan het nooit een tegenvaller zijn. De term tegenvaller is een onzinnig gebezigde term bij een recensie. Niets zeggend. Zegt meer iets over de recensent. Ik vond het een zeer behoorlijke actiethriller. Prima verhaal en uitvoering. Heeft mij wel kunnen boeien. Had een vermakelijke avond op de bank.

Beetje een cliché film en ook wat langdradig (had makkelijk 20 minuten korter gekund). De film was verder aardig te doen en wist ook wel te boeien. Het einde is misschien wat te geforceerd maar was wel aardig. Van de cast speelde Colin Farrell redelijk tot goed. De rol van Noomi Rapace (ze liep continue rond op schoenen met enorme hoge hakken) stelde eigenlijk weinig voor. Er was ook weinig chemie tussen haar en Colin Farrell. Al met al leuk om gezien te hebben maar meer ook niet en over een paar weken ben ik deze film waarschijnlijk al helemaal vergeten.

avatar van tattoobob
Kan je hem mooi nog een keer kijken

avatar van hoffhaan
Absoluut goede film het is een bekend scenario wraak nemen, maar ik heb er van genoten. Sinds lange tijd weer een spannende boeiende misdaad thriller. 3,5 c.q. 4.0.

Prima misdaadthriller!

one to watch!!!

avatar van Dominootje
Goede film, alleen jammer dat de clou's vrij snel worden weggegeven!

avatar van blurp194
Wat langdradig en wat stil.

Voor een misdaadthriller dan wel wraakfilm ongebruikelijk veel aandacht voor de sfeer, en daardoor wel een aparte film - die door die sfeer in de verte wel wat van The Usual Suspects heeft. De ietwat vreemde romance tussen Colin Farrell en Noomi Rapace werkt goed en kleurt het verhaal een beetje in, maar kan daarmee nog steeds niet voorkomen dat het geheel wat saai en verstild overkomt. De donkere beelden helpen daar ook niet echt bij - en maken dat je makkelijk afgeleid wordt.

avatar van milan90
Een van de betere thrillers die de laatste tijd zijn gemaakt, niettemin door het goede spel van Colin en Noomi.

avatar van Smugmarty
Prima film. Colin Farell draag tde film voor een groot deel. Ik denk dat er nog meer uit het plot te halen was geweest maar mag de pret niet drukken...kijken.

avatar van mnrk
Don't go anywhere.....You coming for me?....No, I'm coming for her.

Een degelijke film van Niels Arden Oplev...

Het verhaal is in orde en wordt ook prima gebracht, er zit genoeg vaart in de film waardoor de film boeiend blijft om naar te kijken...

Colin Farrell en Noomi Rapace zijn op hun plek in deze film en vormen een goed duo samen, de overige cast is een prima keuze met een prima rollen van Dominic Cooper en Terrence Howard.
Ook leuk om weer eens Armand Assante te zien en natuurlijk good old F. Murray Abraham...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Verrassend voorbijtrekkend.

Prettige misdaadthriller met een bijzondere cast. Met Armand Assante en F. Murray Abraham in de bijrollen heeft men weinig te klagen. Colin Farrell en de beeldschone Noomi Rapace hebben een goede chemie en Terence Howard speelt een uitstekende bad guy. Wie de synopsis niet kent wacht een spannende film waarbij het eventjes duurt voordat de eerste puzzelstukken op hun plek vallen. Er is verder niets ingewikkelds aan, maar een en ander zit best leuk in elkaar geschoven. Al schept enige inventiviteit soms iets te hoge verwachtingen.

De verplichte romance is een beetje voorspelbaar en sowieso is het zijplotje met Rapace iets minder sterk, maar de film is als geheel een verrassend voorbijtrekkende voorstelling. Lekkere actiescènes ondersteund door vette dubstep, onderlinge intriges die de boel op scherp zetten en een donker sfeertje zorgen tezamen, ondanks enige onlogica en ietwat geforceerd drama, voor een allesbehalve doorsnee wraakfilm. Onderhoudend en interessant is dit Amerikaanse filmdebuut van de Deense regisseur Niels Arden Oplev. Het mag gezegd.

Goed.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

Zeer goede film vond ikzelf. Actie was top en er werd goed geacteerd. Zeker een aanrader en een sublieme wraakfilm.

avatar van VincentL
Dead Man Down

De volgende film uit 2013. Het is nu al een jaar vol met ergernissen ben ik bang. Waarom werken er tegenwoordig zo verdomde veel mensen aan een film mee? De oudere films hebben een beetje tot soms zelfs geen aftiteling. Als een film dan 2 uur duurt duurt hij ook 2 uur! Alweer een film met 5 minuten opstarten en 10 minuten aftiteling. Je wordt er gek van, laat de film gewoon 15 minuten langer duren dan...

Van de Deense is dit de eerste film die ik zie. Ik had dus nog geen ideeën wat ik qua stijl moest verwachten. Ik moet zeggen dat dit mij best bevallen is. Een vrij luchtige film is het geworden.
De film begint gewoontjes eigenlijk. Er wordt een mysterie geopperd waarbij het even duurde voordat ik doorhad hoe de vork nou in de steel zat. Uiteindelijk is het vervolg gewoontjes. Vermakelijk, dat zeker, maar niet bijster spectaculair. Een ontknoping zonder verdere geniale plotwendingen om gedenkwaardige quote's. Allemaal een beetje te veel naar de hand van de kijker. Zo zien mensen het graag eindigen: knallend. Niets gewaagd, niets vergokt.

Colin Farrell zet hier een goed personage neer. Hij weet lang de mystiek rondom zijn karakter vast te houden. Echter als hij zich geheel open stelt en Rapace zijn verhaal verteld gat hij minder spelen. Hij weet zich echter zeker in deze film te manifesteren. Geen doorgeslagen maniak, geen diepdroevige stumpert. Gewoon een door een trauma gesloten man op zoek naar wraak. Koel op het eerste gezicht, maar met een diepgaande emotie daaronder. Zo weet Farrel zijn karakter neer te zetten.
Noomi Rapace is een vrouw die minder diepgang aan haar karakter weet te geven dan Farrel. Zij moet ook een trauma verwerken maar doet dat op een oppervlakkige manier. Haar kleine plotje naast het hoofdverhaal is overbodig. Dit hele personage had geschrapt kunnen worden. Ze speelt gewoontjes en weet niet echt indruk te maken.
Terrence Howard en Dominic Cooper spelen leuke bijrolletjes, maar vallen te verwaarlozen in deze film.

Ik zei al dat de film luchtig was weergegeven. Dit was erg prettig. Geen donkere, nachtelijke avonturen die toch niet te volgen zijn op je scherm. Vuurgevechten gewoon in het licht waarin iedereen ze kan zien. Goede, lekkere set. Misschien onbewust, dat weet ik niet. Er zit niet super veel actie in, maar degene die er in zit is precies voldoende voor deze film. Visueel viel het dus allemaal reuze mee.

Dead Man Down is nog niet de klapper uit 2013 waar ik op heb zitten hopen, maar is zeker een alleraardigst filmpje om te kijken. Vermakelijk tot het einde, ook al duurt die 10 minuten korten dan je zou denken

Ook weer lekker zitten kijken tuurlijk alles is al een keer gedaan maar vermaken gaat het om goed.

avatar van mixmaster
blurp194 schreef:
Wat langdradig en wat stil.

hier ben ik het volledig mee eens !

avatar van specialized
Beetje bekend verhaal maar daarom zeker niet slecht.

avatar van Kricky
Prima filmpje, met overtuigende rollen van Farrel en Rapace. Ook leuk om F Murray Abraham en Armand Assante weer eens te zien