Dead Man Down (2013)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Niels Arden Oplev
met Colin Farrell, Noomi Rapace en Dominic Cooper

De film volgt Victor (Colin Farrell), die de rechterhand is van een misdaadbaas in New York. Hij is op zoek naar wraak voor de dood op een familielid, maar wordt verleid en gechanteerd door Beatrice (Noomi Rapace) die een slachtoffer is van een misdrijf en op zoek is naar vergelding. Hun intense chemie leidt uiteindelijk tot een gewelddadige climax.

avatar van Leo1954
Vermakelijke actiefilm, onderhoudend, maar ook niet meer dan dat.

avatar van K. V.
Deze dvd eens geprobeerd en het was een vermakelijke actiefilm met toch wel overtuigende acteerprestaties. Verder zag de film er prima uit.
Niet slecht, niet waw, leuk om eens gezien te hebben.

Topfilm, mooie sfeer tussen de aktie aan het begin en het einde. De twee hoofdrolspelers zijn perfect voor deze film. Tijdens de aftiteling mooie chanson van Zaz met eblouie par la nuit voor nog een halve ster extra.

avatar van Macady
Ik weet het niet met deze film. Beetje onsamenhangend allemaal. Collin Farrel mag ik graag zien maar is toch een acteur welke niet alles uit zijn carriere haalt. Beetje warrige film welke niet verveeld maar ook niet boeit. 2*5.

avatar van nadrin
Nogal wisselvallig

Dick2008
Simpele wraakactiethriller en wat een gestoei met genres toch tegenwoordig. Psychologisch begint het aardig en eindigt als zodanig ook wel weer. Anders dan de zoveelste bankoverval of achtervolging heeft de film een wat ander uitgangspunt. Maar te lange speelduur waardoor het snel langdradig wordt al maakt de combinatie van een romantisch drama met een actiethriller het geheel ook onevenwichtig. De finale actiescène is al te gemakkelijk wat een slapjanussen van gangsters. Hoewel de film zeker wel wat aanknopingspunten biedt om er een goede film van te maken, is het uiteindelijk toch niet geworden. En meer dan leuk geprobeerd, haal ik er dan ook niet uit. Er zit een klein rolletje in van Isabelle Huppert als moeder van Beatrice. 3.0/2.0

avatar van milannn
Best behoorlijk misdaadthrillertje.

Lekker rustig tempo waar ik zelf wel van hou en die ik ook wel passend vond. Bovendien een fijne opbouw van het (best wel aardige) verhaal en prima rollen van Farrell en Rapace.
De soundtrack is aardig, maar onopvallend.

Het einde was wel wat te gemakkelijk.

En wel passend om 'm op 17 juni te bekijken

Wel oké.

Qua verhaal is het allemaal aan de simpele kant. Bekend wraakgebeuren dat weinig opzienbarend is. Gelukkig is de regie van Oplev sterk genoeg en zitten er toch een paar aparte keuzes in de opzet die het allemaal net iets beter te pruimen maken.

Rapace's personage zorgt er eigenlijk voor dat deze film meer is dan een eenvoudig B-filmpje. Via haar komt er wat extra drama bij (degelijk uitgewerkt) en verzandt de film niet al te snel in z'n klassieke afwikkeling. Oplev neemt ook z'n tijd voor dit gedeelte van de film. De actie komt daarmee wat minder naar voren, maar kwalijk is dat eigenlijk niet.

Visueel ook wel iets beter dan gemiddeld, de actiescenes die er zijn worden goed in beeld gebracht en acteerwerk is naar behoren, al zal ik nooit een grote Farrell fan worden. Voor Oplev een goeie stap voorwaarts vergeleken met Män Som Hatar Kvinnor, jammer genoeg zit hij blijkbaar weer terug in eigen land.

Echt verheffend is het niet, maar toch bovengemiddeld, zeker denkend aan wat het had kunnen zijn.

avatar van SmackItUp
Leuk!

De opzet is hetzelfde als die van 80 andere wraakfilmpjes. Maar op de een of andere manier voelde het niet standaard aan en heb ik mij onverwachts goed vermaakt. Voor echte dikke actie hoef je deze film niet op te zetten, dit heeft namelijk plaatsgemaakt voor wat meer diepte in het verhaal en dat komt de film ten goede. Acteerwerk prima, ook al ben ik geen fan van Farrell. Visueel ook dik in orde met een paar mooie shots. Al met al een kleine 7.

avatar van Antonev
Ik heb er werkelijk van genoten! Wat een heerlijke misdaad thriller is dit zeg. Voldoende actie, een prima verhaal en goede acteurs die hun rol geloofwaardig neerzetten. Het tempo is niet heel erg hoog, maar het voelt nergens echt traag, de opbouw is gewoon meer dan prima. Daarnaast vond ik het samenspel tussen Farrell en Rapace goed. Heerlijk, meer van dit!

avatar van des1
"op zoek naar wraak"... "op zoek naar vergelding"... Pff, wat hebben we met z'n allen toch wat af te reageren als we dit soort films als zoete koek opgediend kunnen krijgen. "Yuk!" voor zoveel meer van hetzelfde, bij voorbaat.

avatar van john mcclane 2
Iets wat ongewone revange film , maar daar om misschien ook wel een stuk beter.
Je word wel midden in het verhaal gestort , waar door je in het begin denkt dat er een stuk is over geslagen .
Ook vond ik sommige beslissingen soms niet erg logisch van Victor .
Fijne actie /thriller.

avatar van toscana99
prima actiefilm, spanning wordt goed opgebouwd, echter de ontknoping met al dat schieten, had wat mij betreft minder gemogen.

avatar van jippie2010
Standaard vermaak, niks verheffends, kan er nog net een voldoende uit persen. *3.0

avatar van stormfox
Aangenaam verrast door deze leuke actiefilm, hoewel het einde iets subtieler en doordachter had
gemogen gezien de profesionaliteit van Victor

Goed acteerwerk. Ergens in het midden vroegen we ons af of we de film verder moesten kijken. Maar het was boeiend genoeg en zonder spijt de film afgekeken. Het einde was inderdaad iets te simpel. Uiteindelijk gebeurde hetgeen we hoopten, en kregen de hoofdrolspelers iets met elkaar. Leuke film dus om een keer te zien maar niet top te noemen.

avatar van IH88
“I never thought about it before. Revenge…’”

Aardig. Dead Man Down heeft een wat vreemde combinatie van drama, keiharde actie en zwartgallige humor, maar het werkt voor het grootste gedeelte wel. Colin Farrell is altijd goed in dit soort rollen en hetzelfde geldt voor Rapace. Het is een apart stel, maar het werkt. Het script is het standaard wraak/onderwereld verhaal, maar regisseur Oplev heeft wel een duidelijke visie voor hoe het eruit moet zien. Sfeervol, donker en actievol, zoals ik dit soort films graag zie.