Do-nui Mat (2012)

Alternatieve titels: Taste of Money | Donui Mat | The Taste of Money

Zuid-Korea

geregisseerd door Sang-soo Im
met Kim Kang-woo, Kim Hyo-jin en Yoon Yeo-jeong

Joo Young-jak is de mannelijke privésecretaris van Baek Geum-ok, een erfgename van middelbare leeftijd en de vrouw van een rijk man. Baek valt voor het jonge goddelijke lichaam van Young-jak, die zijn trots al lange tijd geleden heeft ingeruild voor alles wat met geld te maken heeft. Hun onderlinge relatie krijgt een andere wending wanneer Na-mi, de dochter van Baek, ook interesse lijkt te hebben in Young-jak. Hijzelf heeft ook oog voor de jonge meid die zo anders lijkt dan haar op geld gefixeerde ouders.

Deze film rond geld, intriges en machtspelletjes binnen een familie had veel in zich om interessant te zijn, maar helaas wordt het verhaal met teveel horten en stoten verteld en wordt daardoor onstandvastig en dat gaat weer ten koste van de spanning. De dialogen zijn eigenaardig en worden in een mix van Engels en Koreaans uitgesproken door een beetje Shakespeare-achtige, maar ook clichématige personages. Het verhaal speelt zich grotendeels in een luxieuze villa af. Het prachtige camerawerk zorgt voor visueel sterke scènes. De cast is klasse.

Weinig nieuws onder de zon in deze minderwaardige sequel van Hanyo over een puissant rijke familie, waar het streven naar macht en hebzucht hand in hand gaan met corruptie en decadentie. Film ziet er gelikt uit, maar een aantal merkwaardige scènes (los gestort geld, zelfmoord) doen in ernstige mate afbreuk aan de geloofwaardigheid van het verhaal, dat in zijn kern nogal sleets aandoet. Stukker minder dan zijn intrigerende voorganger.