The Haunting in Connecticut 2: Ghosts of Georgia (2013)

Alternatieve titel: The Haunting in Georgia

Horror / Thriller

geregisseerd door Tom Elkins
met Chad Michael Murray, Katee Sackhoff en Abigail Spencer

Kort na de verhuizing naar hun ideale nieuwe huis raakt een koppel bezorgd om hun jonge dochter. Ze begint mysterieuze vreemdelingen te zien, die niemand anders kan zien. De angst van het echtpaar slaat pas echt toe wanneer ze zelf ook angstaanjagende verschijnselen waarnemen in en om het huis. De verschijningen verstrekken aanwijzingen die een lang bewaard geheim kunnen onthullen.

avatar van Elineloves
Redelijk.

Gisteren twee 'ghost' films achter elkaar gekeken, de eerste viel erg goed mee, deze was zoals ik al verwacht had. Vrij onderhoudend, acteerwerk is niet slecht (Leuk om CMM weer eens te zienm knappe vent) maar helaas zijn bepaalde personages wel erg vervelend (Moeder en zus, bijvoorbeeld). Het kleine meisje steelt de show. Toch knap, dat jonge kids zo indrukwekkend een hoofdrol weten te dragen.

Beetje jammer is dat het verhaal nergens vernieuwend is, het lijkt een complete herhaling van andere genrefilms. Hier en daar wel een wending die de moeite waard was, maar verder stijgt het nergens boven het gemiddelde uit.

Ik ga het eerste deel nog maar eens herzien, daar staat me vrijwel niets meer van bij.

Cheap.

Ze nemen de titel wel erg ruim om een vervolg te brouwen. Heeft niks met deel 1 te maken, het is gewoon een andere "haunting" in "Connecticut". Zo kunnen ze nog wel 100 films bijverzinnen natuurlijk. Het helpt ook niet dat dit tweede deel de stylistische tegenpool is van deel 1. Was deel 1 een fake-docu less-is-more chiller, is dit een overgepolijste, slicke ghostflick geworden. Ze hadden dit eigenlijk veel beter Fertile Grounds 2 kunnen noemen, qua stijl en setting héél wat treffender.

Het is wat jammer, want er zit potentie in dit tweede deel. Je moet er wel érg lang op wachten en Elkins heeft nog heel wat te leren, maar in het laatste half uur zaten toch een paar aardige momenten. Jammer genoeg is dit vooral een more is less filmpje, zowat elke scene heeft één of meerdere geesten en/of verschijningen, waardoor de spanning al snel wegebt. Na een tijdje zijn de geesten ook gewoon niet eng meer, bijna sympathiek zelfs.

Visueel valt er af en toe wel wat te genieten, de film oogt ook niet echt goedkoop, maar daar houden de pluspunten al snel op. Melig einde + fake waarheidsgetrouwe onzin helpen ook niet echt mee om hier een betere film van te maken.

En zo is het resultaat maar een pover vervolg. Makkelijk scoren natuurlijk, maar een beetje genrefilm fan ziet er makkelijk doorheen. Normaal stoort het me niet eens zo sterk dat vervolgen maar losjes vasthangen aan hun voorganger, maar hier maakt Elkins het toch écht te bont. Het werkt dan ook niet in z'n voordeel dat het resultaat op zichzelf ook niet echt veel voorstelt tussen een rits aan soortgelijke films.

Redelijke thriller/drama/horror waar na het einde van de film toe meer na drama neigt en dat was best een keer origineel ook omdat ze eindelijk niet een keer een belachelijke einde aan de film hebben geschoten ( bv een geest of iets duisters laat zich na de finale weer zien). De special effects waren niet meer dan redelijk en dat kan anno 2013 stukken beter. De acteer prestaties waren niet storend en waren wel op hun plaats. Abigail Spencer speelde de moeder en dat deed ze best aardig al zou niemand zo een moeder willen hebben ( ze geloofd haar zus en haar dochter niet). Verder heeft deze film niks met het origineel te maken en moet het van de titel hebben, dat de film op ware gebeurtenissen berust moeten we maar aannemen. De locatie van de film vond ik ook wel aardig en wat de geesten betreft die waren ook gewoon niet eng maar dat waren ze als mensen ook niet en hadden geen kwaad in hun zin. Ze hadden het allemaal iets meer creepy moeten maken maar dat was het allemaal net niet ondanks alles toch een voldoende al is die vrij mager met een zes dus 3*

avatar van clockwork72
Redelijk.

Kon me van deel 1 nog maar vaag wat dingen herinneren maar deel 2 was toch echt anders. De locatie in z'n bos is natuurlijk erg geschikt voor dit soort films, dat zat dus ook wel goed. Voorderest is het redelijk standaard. Paar schrikmomenten, vond er 1 goeie tussenzitten. Beetje standaard geestenfilmpje eigenlijk, niet heel denderend, wel vermakelijk.

avatar van Keane1983
Ik vond het persoonlijk een erg grote teleurstelling in vergelijking met deel 1.
Misschien leent de locatie zich er wel voor, maar ik vind geesten in een huis toch net iets leuker en enger dan in een bos.
Het verhaal onderschijt zich niet van andere spook/geest filmpjes en het wordt algauw allemaal erg cliché en voorspelbaar.
Echt eng wordt het ook nergens, eerder een duistere sfeer blijft hangen.
Schrikmomenten zijn er wel, maar door de grote voorspelbaarheid zie je ze al mijlen ver aankomen.
Acteerwerk is prima, camera en montage had in mijn ogen iets beter gekund. Met name de geest gedeeltes overschakelen naar soort van zwart/wit en " schokkerig beeld" begon ik op ten duur wel een beetje moet te worden.
SFX zijn prima, maar had (zoals hierboven ook al aangegeven is) anno 2013 toch echt wel beter gekund.
Score is prima, misschien hier en daar net iets te sentimenteel om meer drama in het geheel te leggen.
De film kan ik overigens door zijn plot ook niet echt een horror noemen. Het start als een Thriller, het midden stuk worden een paar horror elementen aan toe gevoed, maar het eindig in een American ending drama waar Amerikanen dol op zijn inclusief met foto's en de tekst dat Heidi Mister Gordy ook nooit meer gezien heeft. Noem het origineel, noem het stom....ik hou er niet van!!
Nee, een film waar ik toch wel hoge verwachtingen van had (mede omdat ik deel 1 erg goed vond) is mij toch echt tegen gevallen en heeft op bepaalde punten de plank goed mis geslagen. Zoals wederom reeds is aangeven heeft deze film niks met het eerste deel te maken en moet het van de naam hebben.
Een 2,0*

avatar van LOTR-lover
Heb deel 1 niet gezien dus kan geen vergelijking maken qua stijl maar bij dit 2e deel begon ik me op een gegeven moment echt ontzettend te irriteren aan de goedkope en mijn ogen gewoon lame effecten als de overgang van gewoon beeld naar zwart-wit & sepia. Ook de bedoelde schrikeffecten waren voornamelijk erg voorspelbaar en daardoor was de film ook stukken minder eng dan gehoopt.

Duidelijk een gevalletje 'overdaad schaadt'. Zodra iets 'normaal' word, in dit geval geesten, visioenen en een paar schrikeffecten in letterlijk élke scène, word het ook saai. Dat lot was al na een kwartier bezegeld bij The Haunting in Connecticut 2.

Eigenlijk best een aardige thriller/horror die weet te boeien en soms ook wat spannend is. Het verhaal is gebaseerd op een ware gebeurtenis maar dat neem ik maar met een korreltje zou. De cast was niet hoogstaand maar ze konden er net mee door. De film keek zich lekker weg en heeft me eigenlijk nergens verveeld. Dat laatste komt ook omdat de vaart hoog is en er veel gebeurt. Leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van umbra
lekker beklijvend spooky filmpje met goed verhaal, heb 1u40m lekker vermaakt met deze horrorfilm. Beter dan 1ste.

avatar van voskat
Spanningsloos tussendoortje, dat toch bij vlaagjes vermakelijk is door het niet onaardige uitgangspunt van het "kwaad" en de toch best creatieve manier waarop Katee Sackhof te grazen wordt genomen.

Eigenlijk een wonder dat dit de bioscoop haalt. Er valt al zo weinig horror op het grote doek meer te zien dat we het maar met dit soort B-films moeten doen...

avatar van rep_robert
Futloze horrorfilm waar alle clichés uit de kast getoverd worden zonder een effectieve horrorfilm te zijn.

Er gebeuren domme dingen in de film en als geheel is het gewoon niet geloofwaardig. Als je de film in 1993 laat afspelen(zogenaamd waargebeurd) moet je de cast ook wel in kleding laten lopen uit die periode en niet in moderne kleding. Dan heb je ook nog zaken als de vader die een hond koopt en de hond in de daarop volgende scene nog geen 15 seconden later al voor problemen zorgt. Goedkoper kan je het eigenlijk niet vinden en dit zijn dingen die funeste zijn voor de hele film.

Richting het einde herstelt de film zich een beetje en visueel kan de film ook aardig door. Meer positiefs kan ik ook niet uit deze zeer matige horrorfilm halen.

avatar van Shinobi
Vanochtend in de bios meegepakt en deze film is echt lachwekkend slecht te noemen. Ik betrapte mezelf erop dat ik om de horrorgedeeltes - die totaal niet eng zijn - meer aan het lachen was, dan dat ik ervan schrok. Overigens snap ik niet waarom deze film een deel twee meekrijgt, want dit verhaal staat helemaal los van het eerste deel.

Qua verhaal is het niet boeiend en wat betreft horror is het net zoals in het eerste deel wederom erg voorspelbaar en vol met cliché. De geesten zien er alles behalve eng uit, om het over Mr. Gordy maar niet te hebben...
Tegen het einde aan wordt het gelukkig wel iets beter, maar dat redt de film niet. De scène waarin Katee Sackhoff's personage aan draden hangt zag er wel erg nice uit.

Al met al erg slecht, deze film is echt een verspilling van je tijd. Ik hoopte na het matige eerste deel verrast te worden met een aardige horror, maar ik kwam helaas van een koude kermis thuis.

Kleine 1,5 Sterren.

Ik vond het best een leuke film, schrikmomentjes enz... Wel vind ik dat de Geesten al veel te vroeg in de film aanwezigwaren. Ook kon ik het op het einde niet helemaal meer bijhouden.

2 Sterren.

avatar van dutchtuga
Los van een paar aardige momentjes is dit vervolg (?) vooral een dertien-in-een-dozijn spookfilm die weinig toevoegt aan het genre.

Langere recensie:

The Haunting in Georgia (2013, Tom Elkins) - dvd - cultmoviesreviewed.com

avatar van Decec
Een matige horror/thriller/mysterie film...
Niet zo spannend verhaal...
Horror is mijn ding niet...
Redelijk acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Redelijk HD kwaliteit breedbeeld, soms geruis...

avatar van sinterklaas
Als dit deel zich richt op Georgia... Waarom heet het dan alsnog The Haunting in Connecticut 2? De staten zijn enkele honderden kilometers van elkaar gescheiden.

Een beetje een soortgelijk filmpje als deel 1... en al vele andere spookhuisfilms. Een gezin die intrekt in een huis in Georgia... De visioenen die er komen... Denkbeeldige personen bij dat meisje... De uiteindelijke conclusie... We weten het inmiddels wel.

En toch heeft ook deze geestenepos me wel kunnen vermaken. De locatie Georgia vond ik eigenlijk wel veel interessanter en sfeervoller dan dat burgerlijke Connecticut... Het drassige sfeertje... De bossen... en ook de montage is lekker sompig en donker. De geesten zien er typisch uit... Nouja, eigenlijk gewoon weer een vermakelijk geestenthrillertje.

Wel jammer van de (cheesy) happy end... Had deel 1 ook al.

avatar van Shadowed
Geen verbetering ten opzichte van deel 1.

Deel 1 was al niet heel bijzonder, maar kende veel schrikmomenten. Dit deel staat onder andere bekend als de film met de meeste schrikmomenten. Daarvoor geef ik als horrorfan de film natuurlijk wel een kans, alleen, net als deel 1, kent de film bijna geen spanningsopbouw.

Deze film passeert zelfs nog meer clichés dan deel 1. Vooral het cliché waar het kind geesten ziet (of de moeder ze nou ook ziet of niet even daarbuiten) is nu zo vaak gebruikt dat het gewoon irritant is. Lind doet het echter wel goed. Dat ze wel heel gemaakt acteert even daarbuiten gelaten want met zo'n leeftijd zo acteren is wel knap.

Horror is er weer eens in overvloed, met weer een hoop schrikmomenten die elkaar rap opvolgen. Maar op een gegeven moment werkt het gewoon niet meer omdat de voorspelbaarheid zo hoog is op een gegeven moment dat het gewoon saai begint te worden.

Echter is de horror soms wel goed uitgevoerd. Als er een beetje spanningsopbouw heerst werken de scares beter en de truc waar de geesten in het donker of in de hoek staan heeft nog wel zijn charmes. Echter blijft de horror te voorspelbaar en is het bijna grappig dat je precies weet dat er een schrikmoment komt dat behoorlijk lijkt op het schrikmoment dat 3 minuten daarvoor ook al was.

De finale mist ook wel wat spanning, maar goed. De film is in zijn geheel minder sterk dan deel 1, maar kent enkele scenes die wel veel sterker zijn dan deel 1. Zeker de laatste scenes waar de geesten rust vinden is opvallend goed. Het is een aardig geheel zo, maar zo overladen door schrikmomenten zonder opbouw dat het uiteindelijk wel saai begint te worden.