Le Prénom (2012)

Alternatieve titel: What's in a Name

Frankrijk / België

geregisseerd door Alexandre de La Patellière en Matthieu Delaporte
met Charles Berling, Patrick Bruel en Françoise Fabian

Vincent wordt voor de eerste keer vader. Hij wordt uitgenodigd voor een etentje met zijn zus Elizabeth en zwager Peter. Daar aanwezig is ook Claude, een oude jeugdvriend die zij lange tijd niet gezien hebben. In afwachting van Vincents vrouw Anna praten ze over het aankomende vaderschap. Maar wanneer ze Vincent vragen of hij al een naam heeft voor het ongeboren kind, zorgt zijn antwoord voor de nodige opschudding binnen de familie...

Vanaf 5 juli in de bioscoop (Lumière)

avatar van henrygreenway
Fantastische rol van Patrik Bruel, nee ze waren allemaal top!! een aanrader!!

avatar van voskat78
Begin me toch sterk af te vragen of ik we de zelfde film heb zitten kijken als bovenstaand commentaar lees... Vond het vooral een film met een hysterisch "geratel" wat me nergens echt wist te boeien. Als ik de rust punten op zou moeten tellen zou ik volgens mij op wel geteld 3 uitkomen, verder is het een aan een schakeling van gekibbel waar maar geen eind aan leek te komen. Nee dit was niet mijn cup of tea. Maar goed je kan niet altijd geluk hebben tijdens werk.

Erg goede film. Fantastisch acteerwerk. Vooral Valérie Benguigui maakt er iets ontzettend grappigs van.

Het sterke van de film is allereerst het verhaal. Allemaal verhaallijnen door elkaar en er zitten zo veel grappen in. Als je hier de tweede keer heen gaat, weet ik zeker dat je veel meer ontdekt dan de eerste keer.

En ook dat het maar op één plek afspeelt (de woonkamer), op één avond. Zo herkenbaar. Het is alsof je een etentje met je gasten filmt en dat zonder knippen en plakken afspeelt. En wat er dan allemaal gebeurt die avond.

Aanrader! Ga er zeker nog eens heen.

Een theaterstuk dat omgezet werd tot een tragische bioscoop(acteurs)komedie. Het is niet de eerste keer dat een woning als toneel dient, waar tijdens een etentje, vooral door alcoholgebruik, de gemoedelijke sfeer omslaat. Een, op zichzelf vrij onschuldige film, over familie en vriendschap, waarin de cast, met behulp van slimme en grappige dialogen en niet te vergeten het sterke camerawerk, de gelegenheid krijgt om vol gas te geven. Dramatiek en humor zijn op elkaar afgestemd, verwijten en beschuldigingen vliegen je om de oren.

avatar van Arjanrulzz
Erg vermakelijk! zeker een aanrader

avatar van david bohm
Film gebaseerd op een toneelstuk en dat is te merken, want moet het volledig hebben van het acteerwerk van de cast. Gelukkig is het acteren in orde en precies wanneer je denkt 'dit gaat verzanden' volgt de volgende pijnlijke ontboezeming van één van de personages. De band met de personages wordt gedurende de speeltijd steeds sterker en hoewel ik het middenstuk even doorbijten vind, kan ik de film aanraden.

avatar van Pazmaster
Ik vond er niet veel aan. Het speelt zich grotendeels in 1 ruimte af met constant kibbelende fransen. Niet echt mijn humor. Ik vond het eerder vervelend. Er zit ook weinig verhaal in. Ik kan hier niet van genieten. Net aan 2 sterren

avatar van nightbreed
Adolf?

Goeie film waarin een gezellig etentje met vrienden thuis nogal ontspoord. De film is duidelijk gebaseerd op een toneelstuk en speelt zich bijna geheel af in een woonkamer. De vele verhitte discussies zijn zeker onderhoudend en bij vlagen interessant (vooral de discussie over voornamen die alles op gang brengt). De cast weet hun personages één voor één goed neer te zetten.

Heerlijk Franse komedie op "Académie française"-niveau met fijnkomishce situaties, schitterende dialogen - soms pleidooien - en met werkelijk topacts. Heel mooi hoe de menselijke kleinzierigheid wordt blootgelegd.
Aan te raden voor al wie van de fijnere Franse komedie houdt, zonder doldwaze smijt-en-gooi-toestanden.

Dominootje
Verrassende film!

avatar van Boenga
Een fijne combinatie van humor en drama. Vooral humor, maar de manier waarop een aantal thema's - enggeestigheid, oogkleppen, respect, egocentrisme,... - in de kijker worden gezet is best wel indrukwekkend.
Heel af en toe dreigen de dialogen en discussies een beetje lang(dradig) te worden, maar dan komt telkens op tijd 1 van de 5 met een verrassende en grappige bekentenis voor de dag.

Visueel had ik soms echt de indruk vanuit de zaal naar het toneelpodium te zitten kijken, maar de bijzonder goeie acteurs, vooral de droge Bruel en de uitzinnige Benguigui zorgden ervoor dat dat nooit storend was.

Ik lees trouwens dat Valérie Benguigui in 2013 is overleden na een lange strijd tegen kanker. En Le Prénom is van 2012...

Ga dit zien! Had aanvankelijk nog nooit gehoord van deze film, maar wat een vergissing mijnerzijds. Is blijkbaar een verfilmd toneelstuk, maar dan wel een van de levendigste, dynamische pogingen daartoe die ik ooit gezien heb. De vijf hoofdrolspelers zijn zonder uitzondering geweldig, zelden ook een groep acteurs zo goed samen zien spelen, wat een energie en intensiteit. Net geen meesterwerk, mede omdat de als luchtig bedoelde stukjes tussendoor welke zich niet in de woning afspelen nogal misplaats overkomen. Maar toch: très bien.

avatar van JTV-kijker
Na 20 minuten had ik de film bijna uitgezet, maar net dan zegt Vincent dat hij zijn zoon Adolphe/Adolf gaat noemen. Vanaf daar vind ik het gewoonweg fantastisch tot het einde!

avatar van Baboesjka
Dit moet je ding zijn. Ik vind Carnage een heel goede film en ik kan films die zich (voornamelijk) in één ruimte afspelen soms wel waarderen, maar deze film kon ik amper volgen. Er wordt zo snel en zo veel gepraat, al het geruzie over van alles en nog wat begon mij te storen en het duurt mij te lang voor een film die ik niet erg interessant vind. Wel goed en overtuigend geacteerd. Naar dat Valérie Benguigui in 2013 is overleden. De film doet mij trouwens ook denken aan de Italiaanse film Perfetti Sconosciuti, die mij ook niet goed is bevallen. 2,5*