Making the Boys (2011)

1 stem

Documentaire

geregisseerd door Crayton Robey
met Edward Albee, Mart Crowley en Dominick Dunne

Lang voor Proposition 8 (een referendum in Californië tegen het zogenaamde homohuwelijk, dat ervoor moest zorgen dat het huwelijk weer uitsluitend voorbehouden bleef aan man/vrouw relaties), voor de film 'Milk' of de sitcom 'Will & Grace', voor de aids-epidemie en voor de gay pride optochten veranderde de film 'The Boys in the Band' (1970) van regisseur William Friedkin alles. Deze documentaire kijkt terug op de strijd en het doorzettingsvermogen om het toneelstuk op de planken te krijgen en daarna op basis van dit stuk een (gay)film te maken die voor het eerst in de geschiedenis toegankelijk zou zijn voor een groot publiek; een mijlpaal in de filmgeschiedenis.

Heldere, boeiende, frisse en aangename documentaire, die inzicht geeft in plaats en tijd, waarin de film gemaakt werd (en waarom deze film zo belangrijk was) en de reacties daarop. Daarnaast gaat het vooral over het leven van Mart Crowley, de schrijver, die later nooit het succes heeft kunnen evenaren. Ook zie je hoe het leven er destijds voor homoseksuele mensen in het algemeen uitzag. Mede door deze productie blijken er nogal wat mensen 'out the closet' gekomen te zijn. Gelukkig zijn er korte, openhartige interviews en geen eindeloze monologen.
De film is gemaakt vanuit de veronderstelling dat er in een relatief korte tijd veel is veranderd; echter wanneer ik berichten, commentaren en recensies van een aantal gebruikers op deze site lees over een film als Brokeback Mountain, dan meen ik dat de betwijfelen. Maar wellicht is dat een beetje te zwart/wit.