Cliffhanger (1993)

Verenigde Staten / Frankrijk / Italië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Renny Harlin
met Sylvester Stallone, John Lithgow en Michael Rooker

Tijdens het beklimmen van een berg kan Gabe het niet voorkomen dat een vriendin zo'n 4000 voet naar beneden valt. Een jaar later wordt Gabe gevraagd om naar dezelfde berg terug te keren om een groep gestrande klimmers te redden. Deze mensen zijn echter criminelen op zoek naar drie koffers met geld en hebben een ervaren klimmer nodig om hen naar het geld te leiden.

avatar van FunkStarr
De soms misplaatste bombastische klanken en zielige muziek doen de film weinig goeds. We beginnen met een geweldige openingscene, het verhaal is best aardig, toffe bad-guys, een leuke omgeving, en dan van die klote muziek er de hele tijd doorheen. Jammer want er had nog meer uit gehaald kunnen worden. Mede hierdoor is het net geen topper, maar wel een bovengemiddelde actie/thriller.

In de jaren 90 een dikke actieknaller natuurlijk maar ondertussen wellicht achterhaald, althans dat zou je misschien verwachten. Deels is dat ook wel zo, dergelijke films worden zo niet meer gemaakt. De overdreven actie, dik aangezette slechterik, held met issues, personages met weinig diepgang maar die toch je sympathie hebben en geen pretenties. Heerlijk!
Misschien door de vaak pretentieuze avonturenfilms met halfbakken pogingen tot karakterdiepgang die we tegenwoordig vaak zien misschien nog wel leuker dan 20 jaar geleden (bijv. 'Everest').

avatar van PEN15
Rambo on Ice? Ik vind het eigenlijk meer Die Hard in de bergen. Van dit kaliber had Stallone er meer moeten maken. Een direct vervolg in 1994 zou in voorbereiding geweest zijn maar nooit uitgevoerd (volgens imdb al die tijd nog in ontwikkeling en volgens de varia nog in voortgang t/m 2008). Ik vond deze Cliffhanger nog steeds erg machtig. Het is een prettig evenwicht van mooie achtergronden en stunts met harde aktie en onmogelijke situaties die niet te ver gingen met overdrijven en daardoor leuk bleven. Zoals die val onder ijs, het sleetje rijden, die acrobatische vlooiensprong van Stallone.. dat is stoer en grappig tegelijkertijd. Het verhaal had wat meer juice nodig. Het team van slechteriken stuurde op zijn Die Hard's almaar één voor één zijn handlangers op Gabe af, zodat je de klok er gelijk op kon zetten wie en wanneer dood ging. Voorspelbaarheid drukt er niet zwaar op, omdat het zo'n Stallonefilm is om vaker te draaien.

Ik heb snel even begrepen dat ze alleen die stunt tussen twee vliegtuigen in Colorado geschoten hebben, omdat die verboden was in Zuidtirol. De rest was Cortina en Falzarago. Toevallig dit jaar nog in de Dolomieten geweest anders had het me waarschijnlijk zeer weinig gezegd. Er zijn daar onvoorstelbaar veel mooie wandelroutes en natuurwonderen dat ik één dag van te voren nóg geen keuze kon maken. Met al deze unieke natuur in Europa hoef je niet per se de wereld over. Check eens Reine, isle of Skye, bardenas reales, Kotor, Plitvice, Eisriesenwelt, Alcantara, Belogradchik.

De citaat van Lithgow kwam me als Megadeth-luisteraar zeer bekend voor van "Captive Honor" en is van de schrijver Jean Rostand uit 1938.
Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a God

avatar van Antonev
Actie, explosies en spanning...en natuurlijk heel veel mooie shots. Typische jaren 90' actiefilm die het niet moeilijker maakt dan nodig is. En wees eerlijk, zo zien we Stallone toch het liefst!

een leuke actiefilm.heb me prima vermaakt met herzien.nog steeds zo leuk als de eerste keer .idd typische jaren 90 actiefilm.en idd zo zie ik stallone het liefst.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte actiefilm met een strak verhaal, goeie cast en mooie setting. Stallone speelt goed en ook ingetogen nevens zijn andere films en John Lithgow speelt super als de bad guy voor de rest een aanrader van een goed gemaakte actiefilm.

avatar van PapaBeartje
Vermakelijke actiefilm, Sylvester Stallone, draagt de film op een spectaculaire manier. Met name de openings scene torent er bovenuit. Prachtige beelden. De film heeft een lekker tempo, en blijft ook spannend van het begin tot het eind, helaas is het slot een beetje afgeraffeld, en oogt het einde daardoor onrealistisch. Al met al mag het de pret absoluut niet drukken!

avatar van joeygamer2
Zeer goede film! Er is genoeg spanning en actie en het is erg leuk om naar te kijken. Het verveeld geen moment! Setting is ook erg prachtig. Ookal is de film erg oud, hij blijft erg leuk

avatar van Boneka
Na lange tijd weer eens bekeken. Dit keer in prachtig 4K formaat. Helaas geen Nederlandse subtiles, maar de Engelse zijn goed genoeg en de meesten kennen deze film toch wel. Het beeld is toch weer een tandje beter. Soms subliem mooi. Alleen in het begin vooral binnen wat flets, maar over het algemeen een dikke voldoende.

Afijn de film is bekend en kent zijn schokkendste scene na zo'n 10 minuten. Een echte cliffhanger om nooit te vergeten. En met dit beeld indrukwekkend in beeld gebracht. De film heeft een goede opbouw en de acties zijn gewoon top. Ook de invallende brug ziet er spectaculair uit, maar dat geldt ook voor de helikopter. Af en toe heeft de film wel wat weg van Die Hard. Vooral bij het konijntje miste ik nog even Yippee Ki Yay. Natuurlijk zijn veel acties ongeloofwaardig, maar voor dit soort film gewoon okay. Van begin tot eind een van de beste films van Sly.

avatar van Thomas83
In alles is dit natuurlijk dom Hollywoodvermaak, maar voor het soort ongecompliceerde film dat Cliffhanger is doet de film toch echt veel goed. Ik snap zijn status van jaren negentig actieklassieker helemaal. De actie is gevarieerd en vaak zeer spectaculair (en meer echte stunts dan special effects). Ook echt zo'n film waarin je van die ouderwets aangedikte schurken hebt, die ondanks dat ze als personages amper wat voorstellen nog behoorlijk wat karakter meekrijgen.

Over het algemeen kan je sowieso wel zeggen dat bijrollen als die van Waite, Linn en Deighan de film gewoon meer karakter geven. Af en toe wat van die heerlijk domme oneliners helpen ook best. Stallone bakt er als acteur weer niets van, maar dit is toch een van zijn beste films zou ik zeggen. Op zijn rollen als Rocky en Rambo na het beste waarin hij heeft meegedaan. 4.0*.

avatar van rcuppen79
Laatst weer een keer herzien in 4K met Dolby Atmos. Toch wel een aanzienlijke verbetering op de Bluray die ik een aantal jaren terug had bekeken, waarbij de herbeleving van Cliffhanger me niet zo goed was bevallen. Met een overdonderend geluid komt de actie toch wel beter tot zijn recht, want buiten de actie heeft Cliffhanger natuurlijk niet zo heel veel te bieden.

Het acteerwerk is niet slecht, maar de karakters zijn behoorlijk karikaturaal neergezet. De slechterikken zijn natuurlijk door en door slecht en halen hun neus niet op voor een dode meer of minder. John Lithgow speelt wel een heerlijke over-the-top schurk en steelt de show. Stallone doet waar hij goed in is en laat zijn spierballen meermaals rollen.

Renny Harlin is geen topregisseur wanneer het aankomt op het vertellen van een verhaal of het beste halen uit zijn acteurs. Maar als actieregisseur was hij begin jaren '90 een echte topper. Zijn films Die Hard 2 en Cliffhanger zijn z'n bekendste. Zijn volgende film was echter het debacle Cutthroat Island welke gigantisch flopte en misschien wel een einde maakte aan z'n carrière als regisseur van dure actiefilms. Dat is jammer, want met Cliffhanger leverde hij één van de beste actiefilms uit de jaren '90 af. Het is misschien pretentieloos popcornvermaak, maar de manier waarop Harlin het allemaal in beeld brengt is fenomenaal. De prachtige locaties in de Italiaanse Alpen (die hier door moeten gaan voor de Rocky Mountains) dragen hier natuurlijk enorm aan bij.

Cliffhanger was destijds een groot succes in de bioscopen en haalde de tanende carrière van Stallone weer uit het slop. Een vervolg is er nooit van gekomen, ondanks dat hier wel plannen voor waren. Afgelopen week is wel aangekondigd dat de film een reboot krijgt, met ditmaal een vrouw in de hoofdrol.

avatar van Basto
Heerlijke ouderwetse actiethriller. Prachtige opnames en geweldige stunts. Toch wel een van de grote attracties van het pre cgi tijdperk. Dat je je bedenkt dat daar echte stunts worden uitgehaald en het niet allemaal veilig in de studio gebeurt. Een unieke en geweldige trade waarvan enkel Tom Cruise zich de waarde nog van lijkt te realiseren.

Daarvoor neem ik graag wat krakkemikkige blue screenshots en explosies voor lief. Overigen zijn de echte explosies ook extra fijn.

Verder leuk verhaaltje dat op het eind wel enige suspension of disbelief vraagt. Vooral op het vlak van de snelle verplaatsingen. Op 4 kilometer hoogte beweeg je niet zo vlot meer weet ik uit ervaring.

Maar zoals ik al zei, een puike actiefilm.

Dikke 4*

En die remake? Ach op zich leent het verhaal zich met alle moderne drone technieken voor een nieuwe versie. Maar ze zullen wel een dijk van een regisseur nodig hebben die ook voor een minimum aan cgi gaat. Dan kan het best wat worden.