Cliffhanger (1993)

Verenigde Staten / Frankrijk / Italië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Renny Harlin
met Sylvester Stallone, John Lithgow en Michael Rooker

Tijdens het beklimmen van een berg kan Gabe het niet voorkomen dat een vriendin zo'n 4000 voet naar beneden valt. Een jaar later wordt Gabe gevraagd om naar dezelfde berg terug te keren om een groep gestrande klimmers te redden. Deze mensen zijn echter criminelen op zoek naar drie koffers met geld en hebben een ervaren klimmer nodig om hen naar het geld te leiden.

avatar van FunkStarr
De soms misplaatste bombastische klanken en zielige muziek doen de film weinig goeds. We beginnen met een geweldige openingscene, het verhaal is best aardig, toffe bad-guys, een leuke omgeving, en dan van die klote muziek er de hele tijd doorheen. Jammer want er had nog meer uit gehaald kunnen worden. Mede hierdoor is het net geen topper, maar wel een bovengemiddelde actie/thriller.

In de jaren 90 een dikke actieknaller natuurlijk maar ondertussen wellicht achterhaald, althans dat zou je misschien verwachten. Deels is dat ook wel zo, dergelijke films worden zo niet meer gemaakt. De overdreven actie, dik aangezette slechterik, held met issues, personages met weinig diepgang maar die toch je sympathie hebben en geen pretenties. Heerlijk!
Misschien door de vaak pretentieuze avonturenfilms met halfbakken pogingen tot karakterdiepgang die we tegenwoordig vaak zien misschien nog wel leuker dan 20 jaar geleden (bijv. 'Everest').

avatar van PEN15
Rambo on Ice? Ik vind het eigenlijk meer Die Hard in de bergen. Van dit kaliber had Stallone er meer moeten maken. Een direct vervolg in 1994 zou in voorbereiding geweest zijn maar nooit uitgevoerd (volgens imdb al die tijd nog in ontwikkeling en volgens de varia nog in voortgang t/m 2008). Ik vond deze Cliffhanger nog steeds erg machtig. Het is een prettig evenwicht van mooie achtergronden en stunts met harde aktie en onmogelijke situaties die niet te ver gingen met overdrijven en daardoor leuk bleven. Zoals die val onder ijs, het sleetje rijden, die acrobatische vlooiensprong van Stallone.. dat is stoer en grappig tegelijkertijd. Het verhaal had wat meer juice nodig. Het team van slechteriken stuurde op zijn Die Hard's almaar één voor één zijn handlangers op Gabe af, zodat je de klok er gelijk op kon zetten wie en wanneer dood ging. Voorspelbaarheid drukt er niet zwaar op, omdat het zo'n Stallonefilm is om vaker te draaien.

Ik heb snel even begrepen dat ze alleen die stunt tussen twee vliegtuigen in Colorado geschoten hebben, omdat die verboden was in Zuidtirol. De rest was Cortina en Falzarago. Toevallig dit jaar nog in de Dolomieten geweest anders had het me waarschijnlijk zeer weinig gezegd. Er zijn daar onvoorstelbaar veel mooie wandelroutes en natuurwonderen dat ik één dag van te voren nóg geen keuze kon maken. Met al deze unieke natuur in Europa hoef je niet per se de wereld over. Check eens Reine, isle of Skye, bardenas reales, Kotor, Plitvice, Eisriesenwelt, Alcantara, Belogradchik.

De citaat van Lithgow kwam me als Megadeth-luisteraar zeer bekend voor van "Captive Honor" en is van de schrijver Jean Rostand uit 1938.
Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a God

avatar van Antonev
Actie, explosies en spanning...en natuurlijk heel veel mooie shots. Typische jaren 90' actiefilm die het niet moeilijker maakt dan nodig is. En wees eerlijk, zo zien we Stallone toch het liefst!

een leuke actiefilm.heb me prima vermaakt met herzien.nog steeds zo leuk als de eerste keer .idd typische jaren 90 actiefilm.en idd zo zie ik stallone het liefst.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte actiefilm met een strak verhaal, goeie cast en mooie setting. Stallone speelt goed en ook ingetogen nevens zijn andere films en John Lithgow speelt super als de bad guy voor de rest een aanrader van een goed gemaakte actiefilm.

avatar van PapaBeartje
Vermakelijke actiefilm, Sylvester Stallone, draagt de film op een spectaculaire manier. Met name de openings scene torent er bovenuit. Prachtige beelden. De film heeft een lekker tempo, en blijft ook spannend van het begin tot het eind, helaas is het slot een beetje afgeraffeld, en oogt het einde daardoor onrealistisch. Al met al mag het de pret absoluut niet drukken!

avatar van joeygamer2
Zeer goede film! Er is genoeg spanning en actie en het is erg leuk om naar te kijken. Het verveeld geen moment! Setting is ook erg prachtig. Ookal is de film erg oud, hij blijft erg leuk