Nicky's Family (2011)

1 stem

Slowakije / Tsjechië / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Israël / Cambodja
Documentaire / Drama

geregisseerd door Matej Minac
met Klára Issová en Michal Slaný

Docu-drama over Sir Nicolas Winton, een Londense beurshandelaar, die erin slaagde om 669 kinderen uit Tsjechoslowakijë, met name uit Praag, van een wisse dood te redden. Hij deed dat door in 1939, kort voordat de Duitsers Tsjechoslowakijë zouden binnenvallen, hen op transport naar Groot-Brittannië en Zweden te zetten. In Engeland en Zweden vond hij peetouders voor alle kinderen, die hem nu nog steeds dankbaar zijn. Er wordt tevens gebruik gemaakt van interviews met Winton (inmiddels 102 jaar oud) en de eveneens oud geworden kinderen, wiens leven hij heeft gered.