• 8.523.259 stemmen

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Oostenrijk

Geregisseerd door: Nikolaus Geyrhalter

IMDb beoordeling: 7,2 (221)

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Abendland

Een filmisch gedicht over Europa bij nacht. Een portret van het nachtelijke doen en laten over het hele continent, van een rustige televisiestudio tot een complexe camera-observatieruimte. Wat naar voren komt is een beeld van massa mechanisatie: een wereld van toezicht, machines en elektriciteit. De veelgeprezen documentairemaker Nikolaus Geyrhalter toont onze samenleving in een nieuw licht in zijn tot nadenken stemmende, suggestieve film-essay.

kappeuter (crew films)

avatar van Jesper187

Jesper187

The Guardian review

Roger Ebert, Chicago Sun-Times review

Gefilmd in Europa van oktober 2008 tot november 2010 op de volgende locaties:

Spaans-Marokkaanse grensafscheiding, Melilla, Spanje

Qlimax, GelreDome, Arnhem, Nederland

avatar van Jesper187

Jesper187

Wat een aangename verrassing deze film. Het maakt geen gebruik van non-diëgetisch geluid, dus geen narrator en geen achtergrond muziek er achteraf ingeëdit. De diëgetische geluiden daarentegen, worden extra goed benut door ze o.a. veel sterker naar voren te laten komen. Je beleeft de gehele film eigenlijk, de nacht samen met de gefilmde personen/onderwerpen. Zo loop je met een verzorger mee in een bejaardenzorgcentrum, waar je de kille en stille eenzaamheid van het nachtelijke werk voelt. Iets dat in schril contrast staat met het hardstyle feest, waar duizenden mensen tegelijkertijd los gaan op de harde muziek. Verder is de film voorzien van hoogwaardige cinematografie. Door heel de film, wordt gebruik gemaakt van zeer sterke composities (o.a. de kip bij het Oktoberfest, de schoonmaker in de lege luchthaven, de mannen in het crematorium en zelfs bij Qlimax). Dit is pas een kleine greep, want het stikt werkelijk van de mooie shots, waaronder aan het eind ook nog een leuke long take door de Nederlandse menigte in het GelreDome. Voor liefhebbers van films met sterke cinematografie, zonder plot per se, is dit zeker een kijkje waard. Ik heb me geen moment verveeld! 3,7*

Klinkt goed! ben dol op nachtbeelden van grote fabrieksgebieden (ik ben raar enzo )

avatar van Freud

Freud

Zeer knappe film, in dezelfde lijn als Unser Täglich Brot, maar deze keer minder een eye opener die dingen toont waar je geent besef van hebt, maar des te meer een sfeervol en betoverend portret van de westerse beschaving na zonsondergang. Zonder moraal of uitleg worden beelden getoond van leegte en eenzaamheid, de alomtegenwoordige controle en zielloze uitspattingen onder het mom van entertainment: klinkt als een kritische en akelige film, maar is vooral heel fascinerend. Pret of geluk komt in deze film haast niet voor, pessimistisch is het echter ook niet helemaal: iedereen doet stug zijn ding in deze alternatieve maatschappij van het donker. Van mij mag Geyrhalter deze films blijven maken: hij slaagt er blijkbaar steeds weer in zich toegang te verschaffen tot de meest fascinerende, halucinante of onbekende plekken, en zijn manier om alles gewoon te registreren en aaneen te plakken tot een afstandelijk, verwonderd portret van de wereld zoals we hem niet kennen, vind ik geweldig.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Vroeger kreeg ik nog wel eens wat mee van het leven 's nachts, maar tegenwoordig lig ik tussen 1 en 7 uur meestal in bed, betekent echter niet dat het leven in Europa verder stil staat: Oktoberfest, nachtdienst, bemande politiecamera's, de nachtbroeder, de Sensoor hulplijn, de webcam-dames en dan eindigen we zowaar nog in het lokale voetbalstadion waar een grote danceparty aan de gang is....jongens wat een verschil met de feestjes eind jaren 80 en begin jaren negentig...toen deden we aan acid in het zaaltje van het lokale kraakpand en het plaatselijke gesloten zwembad....niemand danst en staat voornamelijk zichzelf belangrijk te vinden...nee dan liever dat oktoberfest, alhoewel daar schijnbaar altijd meerdere gewonden vallen of toch de party op het spoor?

Het nachtleven in een prachtige documentaire meestal stil en sereen soms met het nodige rumour.