Evangerion Shin Gekijôban: Kyu (2012)

Alternatieve titels: Evangelion 3.33 You Can (Not) Redo | Evangelion: 3.0 You Can (Not) Redo | Evangelion New Theatrical Edition: Q

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Hideaki Anno, Mahiro Maeda, Masayuki en Kazuya Tsurumaki
met de stemmen van Megumi Ogata, Megumi Hayashibara en Akira Ishida

Het is veertien jaar na de 'Derde Impact'. De Angels vallen nog steeds de mensheid aan. Shinji Ikari is gered van het Evangelion Unit-01 en merkt dat de wereld niet ten goede is veranderd. Alles ligt in puin, zijn voormalige bondgenoten van NERV zijn hem vijandig en Rei Ayanami, het meisje waar Shinji alles voor heeft geriskeerd, is nergens te vinden. Terwijl hij probeert zich aan te passen aan de nieuwe wereld ontmoet Shinji de raadselachtige Kaworu Nagisa. Samen met hem gaan ze op zoek naar Rei en naar de verschrikkelijke waarheid achter de Angels, NERV en de Evangelions.

Beste totnogtoe.

Minder spektakel en een onbevredigende finale? Juist het tegenovergestelde. De artstyle heeft weer een enorme visuele opkuis gekregen en dat doet de film absoluut goed. Intro is geweldig en ook het einde is lekker megalomaan. De saga achter het hele gebeuren is redelijk onzinnig (moet zeggen dat ik vroeger iets toleranter was voor dat soort zaken), maar als kapstok voor wat wereldse vernietiging uiterst geschikt.

Het middendeel is als vanouds een hoop oninteressant gejank. Het ziet er gelukkig allemaal wat beter uit (er wordt meer de recente Gainax stijl aangehouden) maar echt boeien doet het me niet. Zal het ook nooit doen denk ik.

Laat deel 4 maar komen. Het hele gebler rond Ikari kan me echt niks schelen, maar wanneer iedereen in z'n pakje kruipt en de mechas het onderling mogen uitvechten is dit een meer dan boeiend schouwspel.