Na Xie Nian, Wo Men Yi Qi Zhui De Nu Hai (2011)

Alternatieve titel: You Are the Apple of My Eye

Taiwan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Giddens Ko
met Zhendong Ke, Michelle Chen en Owodog

Ching-Teng Ko's vrienden zijn altijd met z'n allen dol geweest op de mooie Shen. Na de lagere school zijn ze haar ook allemaal naar de middelbare school gevolgd, om maar bij haar in de buurt te kunnen zijn. Ook de rebelse Ko doet dat en de docent zet hem vooraan in de klas vlak voor modelscholiere Shen, zodat ze hem wat in het gareel kan houden. Langzaamaan valt ook Ko voor Shen en zijn het vooral hun tegenstellingen die hen tot elkaar aantrekken.

Een simpele, maar leuke en oprechte film, gebaseerd op de autobiografische roman van de regisseur zelf. In de kern een coming-of-age verhaal over de eerste liefde, vol bitterzoete momenten en zelfs een homoseksuele seksscène (wel geschikt gemaakt voor een komedie).
Deze film spreekt vooral aan omdat het je doet terugdenken of verlangen naar je schooltijd: (bijna) iedereen heeft ervaringen op het terrein van prille liefdes en competitie met medescholieren en geïmponeerd zijn door de meest populaire leerlingen van de klas. Echter alles in deze productie is niet even goed: sommige grappen slaan de plank behoorlijk mis.

Bijna.

Er zitten zeker mooie dingen in deze film, vooral het derde half uur is van hoge kwaliteit. Het is daar ook dat het drama echt de bovenhand krijgt en er zich een erg mooi romantisch plotje ontwikkelt. Jammer genoeg wordt daar niet iets meer mee gedaan.

De humor is een beetje plat, al zitten er wel veel erg leuke visuele gags in. Visueel zit het sowieso wel goed met deze film, mooi camerawerk en prachtige kleuren, waar het klassiek groene landschap van Taiwan uiteraard ook weer z'n deel in heeft.

Acteerwerk is sterk, enkel de soundtrack is maar een bij elkaar geraapt zooitje en op sommige momenten van zo'n lage kwaliteit dat het storend wordt. Een aantal scenes wordt gewoon de nek omgewrongen omdat er wat platte, generieke gitaarriedeltjes achterzitten. Erg jammer.

Ook met het einde had ik wat problemen. Ik begrijp dat het biografisch is maar gezien het voorgaan half uur had deze film een happy end verdiend. Minder realistisch waarschijnlijk maar dat is de rest van de film ook niet, hoe autobiografisch het ook allemaal opgezet mag zijn. Verder is het einde ook iets te dik aangezet, zeker met het terughalen van eerdere fragmenten.

Allemaal kleine zaken die er voor zorgen dat het nét geen klein meesterwerkje is. Het potentieel is er in ieder geval, Ko heeft een vlotte en frisse stijl die genoeg variatie biedt, alleen een iets betere soundtrack en iets beter omgaan met het materiaal voor handen.

Een heel aparte romcom met een onbevredigend einde, dat al het voorafgaande de nek omdraait. Autobiografisch naar het schijnt, maar ik zou er tegen het einde toch een andere draai aan gegeven hebben. Je blijft als kijker nu teleurgesteld achter.