Kuma (2012)
Genre: Drama
Speelduur: 93 minuten
Oorsprong:
Oostenrijk
Geregisseerd door: Umut Dag
Met onder meer: Nihal Koldaş, Begüm Akkaya en Vedat Erincin
IMDb beoordeling: 6,7 (839)
Gesproken taal: Duits en Turks
Releasedatum: 6 september 2012
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Kuma
Fatma woont in Wenen met haar familie en ze proberen aan de tradities van hun thuisland Turkije vast te houden. Wanneer de jonge Turkse vrouw Ayse via een huwelijk in de familie komt, bouwen zij en Fatma een vriendschap op die op vertrouwen gebaseerd is. Maar dan overschrijdt Ayse de grenzen die Fatma bepaalde en ontstaat er een breuk.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Je zou verwachten dat een leerling van Michael Haneke oprechter en gedoseerder met zijn onderwerp(en) omgaat. Maar niets is minder waar want in het debuut van Umut Dağ wordt letterlijk en figuurlijk een boek fragmentarisch verfilmd. En dat pakt helaas maar zelden goed uit...
Een film die het eigenlijk niet veel beter / slechter doet dan het recente Die Fremde (Feo Aladag) en Almanya - Willkommen in Deutschland (Yasemin Samdereli). Net zoals in bovenstaande films speelt Umut Dağ constant met oppervlakkige tegenstellingen en taboedoorbrekende onderwerpen - sociale status, tradities / moderne tijd, polygamie, huiselijk geweld, coming-out, huwelijksproblemen - waardoor het op een gegegevenmoment meer op een overvolle én slecht uitgeschreven soap begon te lijken dan een oprecht familiedrama.
Gegen die Wand van Fatih Akin staat na al die jaren nog steeds als een huis!
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Een behoorlijk sloom gedoe met een dozijn aan hoofddoeken waarin achteraf weinig is gebeurd en er opvallend veel losstaande problemen zijn toegevoegd. Voornamelijk frustrerende dialogen en kleverig gezwets over goed en fout. Tussendoor worden je oren getrakteerd op een baby met zijn verschrikkelijke gejank. Als er iets is wat ik niet wil horen is het dat wel. Het enige wat indruk maakte was de vrouw die Ayse aftuigde nadat zij met een collega lag te zoenen. Maar ook deze verontrustende scène leverde eigenlijk alleen irritaties want ik kreeg de neiging om op te staan en me af te reageren. Wie denkt zij wel niet dat ze is om zo iemand te behandelen (terwijl Ayse niet eens een misdaad begaan had). Oke... we houden dus vrij weinig over en ik snap niet goed waar de Zwitsers heen wilden met deze Turkse familie.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Het begin is chaotisch in deze film dat concreet over een plan gaat om een Turkse familie bij elkaar te houden met onder meer de ingrediënten schijnhuwelijk, dood en verboden liefde. Ook al was het niet de bedoeling van de regisseur toch is deze film voor mij in de eerste plaats een aanklacht tegen] gedwongen huwelijken en vrouwenmishandeling binnen een gesloten gemeenschap. In tegenstelling met de cast vond ik het script niet bijzonder sterk: het verhaal verloopt te sprongsgewijs en een aantal scènes komen vreemd over. Het is niet altijd even duidelijk waar het over gaat, bovendien had meer verklaring het verhaal ook meer emotionele diepte gegeven.
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Redelijk onderhoudende debuutfilm. Over een Turkse familie in Oostenrijk die onvermijdelijk uit elkaar aan het groeien is als de mater familias zich vastklampt aan traditionele Turkse waarden. Zeker aan het begin hangt er een prettig beklemmende sfeer rond het pasgetrouwde plattelandsmeisje dat steeds tot boksbal wordt gemaakt van haar nieuwe familieleden.
Het heeft een soort intimiteit en subtiliteit in het verbeelden van hoe deze jongedame haar plek probeert te vinden door aan de eisen van iedereen te willen voldoen. In die zin biedt het de aanzet tot een ongebruikelijk feminien uitgangspunt dat in veel Europese multiculti representaties vooral schittert door afwezigheid. Hier zijn het voor de verandering niet de gefrustreerde baardmannen die hun seksuele onderdrukking botvieren op onderdrukte vrouwen, maar onderdrukking geschiedt evenzeer vanuit sterke vrouwen die proberen hun eigen stempel te drukken op hoe zij zich verhouden tot maatschappelijke veranderingen.
Helaas weet regisseur Umut Dag de opgebouwde nuance niet de gehele film overtuigend door te zetten. Om de een of andere reden heeft hij een vreemde obsessie met lelijke fade-outs die belangrijke ontwikkelingen in sneltreinvaart laten geschieden. Deze aanpak levert een aantal melodramatische wendingen op waar alle subtiliteit overboord gegooid wordt door gemakkelijk scoren met voorspelbare clichés.
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
Niet alleen cast, spel en sfeer vond ik behoorlijk, maar ook de thematiek was voor mij mooi opgezet. De uitwerking was misschien wel wat teveel van het goede: er kwam teveel bijeen, wat de overtuigingskracht van sommige lijnen niet ten goede kwam.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Regisseur Umut Dağ biedt ons een dramatisch kijkje achter de voordeur van een conservatief Turks gezin in Oostenrijk, waar moeder’s wil wet is. Moeder is ook degene, die bekokstooft dat een jonge vrouw van het Turkse platteland door middel van een schijnhuwelijk naar Wenen wordt gelokt om daar de tweede vrouw te worden van haar man. Haar komst zorgt van begin af aan voor de nodige spanningen in het gezin, waarbij de emoties regelmatig hoog oplopen.
Helaas bevat het script een paar verhaallijnen, die niet alleen overbodig zijn, maar ook amper worden uitgewerkt. Desalniettemin een interessante, openhartige film met uitzonderlijk acteerwerk van Nihal Koldaş (Mustang) en de debuterende Begüm Akkaya.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Kuma, een film die me doet denken aan een film die ik enkele maanden geleden zag. Net als Mustang staat de streng conservatieve religieuze en culturele Turkse gebruiken centraal. Dat deze gebruiken soms botsen met de vrijere Westerse samenleving is dan een understatement. De film begint met een uithuwelijking en de migratie van een jonge vrouw (Ayse) naar Wenen. Later bleek dat er nog meer aan de hand was. Ayse huwt niet met Hassan, maar met Mustafa (schijnhuwelijk), de ruim oudere patriarch van de familie. Ook in deze film staat het centrale gezag van de man centraal. Niet dat deze Mustafa een boeman is, integendeel, maar hij is duidelijk het hoofd van het gezin, mede met een goedkeurend oog van de matriarch, Fatma.
De reden van deze constructie is duidelijk en Fatma legt zich hier klaarblijkelijk zeer makkelijk bij neer. De kinderen hebben het er echter moeilijker mee en zien in Ayse als een indringster, als een nepmama. Deze uitgangspunten zijn knap om een degelijke film te maken, maar de film neemt nadien vreemde en andere kronkels. Ook plotlijnen die er niet toe doen worden erbij gehaald, maar worden niet uitgediept (bvb. de outing van Hassan). Het overlijden van Mustafa vond ik erg vreemd. Ofwel heb ik iets gemist, maar ik heb niets gemerkt van zijn dood. Van de ene op de andere scène is er een overgang tussen de wachtkamer van het ziekenhuis en zijn begrafenis. De film krijgt plots een hele andere wending wanneer hij dus sterft en Fatma, die zwaar ziek is, overleeft.
Kuma is een boeiende film, maar ook een film waarbij de regisseur net te veel hooi op zijn vork wenste te nemen waardoor het wat chaotisch wordt zonder afgelijnd doel. Maar desalniettemin erg verdienstelijk. Het einde is bevredigend en toont aan hoe je de definitie van moderne en gangbare huisslavernij moet opvatten.
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk..
Goed beeld, geen HD aanwezig...
Goed geluid, geen Dolby Digital aanwezig...
Prima camerabeweging...
Het laatste nieuws
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.