Stalingrad (2013)

Rusland
Oorlog / Actie

geregisseerd door Fedor Bondarchuk
met August Diehl, Pyotr Fyodorov en Thomas Kretschmann

Het is 1942. Het Sovjet-leger plant een tegenaanval op de nazi's die de helft van Stalingrad bezet houden aan de andere kant van de Wolga. De operatie om de rivier over te steken is echter niet succesvol. Een paar soldaten die er in geslaagd zijn de andere kant te bereiken nemen hun toevlucht in een huis aan de oever van de Wolga. Hier vinden ze een meisje dat er niet in geslaagd is aan de Duitsers te ontkomen.

De slag om Stalingrad heeft altijd al mijn interesse gehad, dus iedere film die daarover gemaakt wordt heeft gelijk mijn belangstelling. Ik ben dus benieuwd wanneer deze te pindakazen valt.

avatar van Nicolage Rico
De poster belooft niet veel goeds.

avatar van FrenkieTankie
komt deze in de bioscoop hoop ik ??

Ik denk het wel, maar waarschijnlijk kom je dan wel naar Rusland te rijden.

avatar van SnakeDoc
Het verhaal spreekt me aan, de trailer ziet er goed uit, maar het gemiddelde op IMDB stelt me teleur.

Volgens FilmTotaal wil Rusland met deze film voor de Oscars 'beste buitenlandse film' gaan.

Toch maar eens zien!

avatar van mjk87
Oscars: Russia Selects Fyodor Bondarchuk's 'Stalingrad' for Foreign Language Category - The Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com

Wel de inzending voor de Russen, dus wie weet, als het een nominatie wordt, dan alsnog hier in de bioscopen.

De breakdown ziet er in elk geval wel erg vet uit

YouTube - Main Road|Post "Stalingrad" VFX reel ' 2013

avatar van madmax1
Gezien met Engels talig onderschrift ,begin face verteld in de stijl van grote Amerikaanse producties.
Mooi helder beeld en Duitsers spreken Duits weinig verhaal daar integer gevechten van man tot man in een schitterende setting.
Het ontbreek ook niet aan materiaal en is vakkundig gemaakt ,daar het echter alleen in een kapot geschoten stad gebeurd is er weinig tot geen achtergrond ,voorlopig een ruime voldoening en bij nl ondertiteling kan er nog wat bij.

Ik heb gisteren de film bekeken en ik moet zeggen dat ik het niet heel erg veel aan vond. Het acteerwerk was wat aan de matige, rommelige kant en je zag ook niet heel veel van de slag zelf en dat had ik graag meer van willen zien, zoals de 1993 versie. Het leek meer alsof het allemaal om Katya speelde.

Sommige gevechten zagen er wel goed uit. Vooral dat die vrouw met haar kind opgesloten en levend verbrand werden waardoor de Russen compleet door het lint gingen en de Duitsers te lijf gingen was overigens erg realistisch. Want dat gebeurde ook heel veel en daar bleef het ook bij. Maar brandende soldaten die heldhaftig Duitse posities te lijf gingen is nooit bewezen dat dat ook echt gebeurde.Ik weet niet of de veteranen zelf zich geëerd voelen met deze film.

avatar van schram101
Nieuwe trailer ziet er best goed uit vind ik

YouTube - Stalingrad 3D Official UK Trailer (2013) HD

avatar van vranque
visueel was het een plaatje, prachtig geschoten. Maar ik kwam er maar niet in. Totaal geen verbondenheid met welk karakter dan ook.

avatar van Jediron
Heb ik het mis of lijkt dit op een slap aftreksel van "Enemy at the Gates" ? Heb niet de hele film gezien, maar de intro "russen gooien mannen in de strijd" lijkt er bijv. heel sterk op.

avatar van O.M.M.H.
zeker een aanrader binnen de oorlogliefhebbers. na lange tijd geen oorlogfilms meer te hebben gezien heeft deze film me toch opgeslokt en geraakt. ondanks het een Russische film was. misschien was het wat rommelig met de personages maar in een oorlogsfilm verwacht je ook bijne niet anders. vanuit mijn mening.

avatar van Mies1965
Hele goeie film. Visueel een plaatje. Echte oorlogsfilm met drama, geweld en een vleugje romantiek....

avatar van gabsor
Prima film maar zoals andere al aangaven vond ik het ook jammer dat de film zich puur richt op een verhaal binnen de slag om Stalingrad. Van de echte slag zie je weinig. Niettemin, visueel prima in orde, verhaal ook best aardig en het gegeven dat de Duitsers duits speken is we een dikke plus. Irriteer me mateloos aan de Amerikaans Engels sprekende Duitsers in andere oorlogsfilms.

avatar van behangdelul
Jediron schreef:

Dus je geeft de film een 1 op basis van helemaal niks? Sterk....

avatar van Norman Mailer
Uiterst moeizame film met hemeltergende slow motions. Visueel fraai, op momenten, maar aan het geleuter van die kerels leek soms geen einde te komen.

avatar van filmkul
De film maakt de grootse ophef in Rusland niet waar. Visueel ziet de film er best aardig uit, maar het verhaal is vrij vlak en wordt wat rommelig neergezet. De actie scenes zijn erg over the top, als of het uit een computergame komt. Door de rommelige opbouw lukt het niet om echt in de film te komen. Daardoor mist de film ook spanning.
Matige oorlogsfilm. 2.0/2.5

avatar van badfans69
filmkul schreef:
Matige oorlogsfilm. 2.0/2.5

Inderdaad teveel cgi voor deze film

avatar van Cole-
In de basis een mooie visuele oorlogsfilm, met name de beginscenes beloven heel wat, maar voor mijn gevoel zakt de film dan langzaam als een puddinkje in elkaar door vriendschap en romantiek. De vechtscenes waren mooi, maar niet altijd realistisch (uiteraard in het voordeel van de russen). Ik was blij dat de film afgelopen was en dat is geen goed teken.

afgezet na 15 min. Wat een slechte bende zeg, Visueel gewoon niet om aan te kijken zo over de top. 1 ster

De film mist emotie en binding met de karakters uit de film daarbij zijn de special effects ver beneden pijl en die er dan ook voor zorgen dat de film letterlijk ten onder door de vele explosies. Ook de voice over die ging praten als de Duitsers aan het woord waren was vreselijk irritant. Ze hadden eerst de karakters moeten uitdiepen om zo het verhaal meer emotie en binding te geven.

avatar van tules12345
niks van te maken om eerlijk te zijn.
ronduit slecht.

misschien word de film na een half uur wel beter maar zo ver ben ik niet gekomen.
wou hem eigenlijk na 10 min al uitzetten.

zonde van mijn tijd

Valt al bij al nog mee,had er meer van verwacht.

avatar van Kondoro0614
Mooie film! En mooie actie!

Ik kon er niet beters van maken dan een 3,5 want de heletijd die 2 talen door mekaar maakte me gek.

Dat was dan als er een Duitser praten , ging der een Russische stem door heen. Heel hinderlijk had er dan maak ondertiteling van gemaakt!

avatar van simonfender
Niks aan: na een half uur uitgezet. Het leek allemaal wel uit een computer te komen.

Ik wacht wel tot er ooit een fatsoenlijke versie te pindakazen valt. De enige goede versie die nu te pindakazen valt, daarin praat een Russische voice-over (oftewel de vertaler) als de Duitsers praten (die versie heb ik dan ook snel afgezet en weer netjes weggegooid). Dat is dus puur de versie welke bedoeld is voor de Russen en sinds kort ook de Krim

In eerste instantie dacht ik "Mwoah...een Russische film".
Dacht van ga hem toch kijken omdat het thema mij aanspreekt en als het niets is heb ik hem snel genoeg af gezet.
Maar....wat ben ik meer dan aangenaam verrast door deze film ! De beelden, het camerawerk, de muziek, de achtergronden, aan alles is aandacht besteed om het zo realistisch mogelijk over te brengen.
En dat voor werkelijk iedere scene, tot in detail.
Het enige wat jammer was in de versie die ik gezien heb is dat het Duits door een voice over naar het Russisch werd vertaald.
Maar ondanks dat weerhoud mij dat niet het volle aantal sterren te geven voor deze film.

avatar van Re73
Zojuist bekeken met een kleine onderbreking van de dodenherdenking uiteraard.
De film was bij vlagen goed, maar kon dit niveau niet altijd vasthouden. Er zijn betere maar ook slechtere.
Dat de gevechten in Leningrad verschrikkelijk waren is wel goed overgebracht.