High Road to China (1983)

Verenigde Staten / Joegoslavië / Hongkong
Avontuur / Drama

geregisseerd door Brian G. Hutton
met Tom Selleck, Bess Armstrong en Jack Weston

Eve Tozer is een jonge, rijke Amerikaanse. Zij moet binnen de 12 dagen haar vader vinden anders verliest ze haar erfenis. Haar vader is het laatst gezien in een afgelegen Afghaans dorp. Patrick O'Malley is bereid haar, voor een hoge prijs, te helpen. Hij vliegt haar naar Afghanistan. Maar daar is Eve's vader alweer vertrokken, naar China dit keer.

Deze film zag ik als klein jochie destijds in de bios, omdat ik niet naar binnen mocht bij 'Octopussy'. .Sindsdien heb ik de leeftijdskeuring vervloekt.

Kwam uit net tussen de eerste 2 Indiana Jones films. Ik heb hem er altijd onbewust mee vergeleken en ja, dan is dit echt zwak. De plot is bovendien heel voorspelbaar.

Toch heb ik wel leuke herinneringen aan deze film. Raar dat ie - zover ik weet - alleen in Noorwegen op dvd is en ook nog eens full screen.
Jammer.

avatar van Quentin
Er is nu ook een Nederlandse dvd uit, op de hoes (die wel heel erg op die van een Indy-film lijkt) staat dat het beeldformaat 4:3 is; maar met DFW kun je wel eens geluk hebben.

avatar van SuperDre
Helaas de DFW versie is een 4:3 Pan & scan, duidelijk te zien omdat de titelrol wel 4:3 letterbox (1.85:1) is en net na de titelrol gaan we over naar een Fullscreen scherm (net ff gekeken)... helaas, zelfde versie als de zweden dus.. Maarja dit soort wanproducten zijn we inmiddels wel gewend van DFW..
Maarja van de andere kant, beter iets als niets, deze film is zeer vermakend.. Is trouwens ook maar 2 euro bij de freerecordshop.

avatar van streeter
Jammer, ik kijk al zo lang uit naar een OAR DVD hiervan.

Ik vermoed dat de regio 1 versie er aan zit te komen.

avatar van Quentin
Simpel en voorspelbaar, doch amusant. Aardige film alhoewel het landschap van Joegoslavië niet echt overtuigt. kleine 3*

avatar van Jan W
Prima film met een mooie rol van Selleck als ongeschoren, dronken WO I veteraan-vlieger O'Malley die wordt ingehuurd door jetset-bitch Eve Tozer (fantastisch spelende Bess Armstrong). Het verhaal is natuurlijk niet echt schokkend maar als puur vermaak is deze film goed gelukt. Vooral het spelletje aantrekken/afstoten tussen de hoofdrolspelers heb ik niet vaker zo intens uitgevoerd gezien. Selleck was eigenlijk nooit mijn favoriet maar in deze film doet hij het gewoon verbazend goed.
Jammer dat de dvd niet van betere kwaliteit is, het wachten is op een geremasterde versie met wat extra's erop. 4,0

Selleck is leuk, ondanks dat het magere verhaal maar gedeeltelijk weet te boeien. Jammer dat Hutton sinds deze niets meer gemaakt heeft...

avatar van Quentin
Wat een held die Hutton: 'Gave up direction in the mid eighties and became a plumber. '

Dick2008
Eerste film van Tom (Magnum) Selleck in de hoofdrol. Leuke film.

avatar van aburex
Ik vond dit destijds al een leuke film en heb he nu op de kop weten tetikken bij Free Record Shop voor 2,99 €. Ik vond hem nog altijd zeer goed om naar te kijken en Tom Selleck speelt prima in zijn eerste filmrol. De vergelijking tussen Indiana Jones gaat helemaal niet op

Dick2008
Dick2008 schreef:
Eerste film van Tom (Magnum) Selleck in de hoofdrol. Leuke film.

Ok was destijds op tv. Ik vond het toen wel een leuke film. Kan je beter niet nog een keer gaan bekijken, wat ik wel heb gedaan, want ik vind er nou niet veel meer aan. Maar het zal wel meer door het verhaal komen en mijn smaak is inmiddels ook al veranderd. Maar Selleck en Armstrong brengen het goed en een leuke meid die Bess Armstrong in deze film.

avatar van blurp194
Aardige film met de man die we allemaal vooral kennen als Thomas Magnum, P.I., hier met als tegenspeler Bess Armstrong. Vooral in de tweede helft levert dat best wat leuke interacties tussen die twee op.

De dvd is zoals al gezegd erg lelijk aangesneden om het geheel in het 4:3 formaat te krijgen. Trieste boel, dat had toch echt wel wat beter gekund.

In de states nu wat beter op bluray en dvd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Magnum Vs. Indiana.

De vele haartjes van Tom 'Magnum P.I.' Sellecks snor zijn goed te tellen dankzij een prima Bluray-transfer, die op dit moment alleen als import te verkrijgen valt. De film werd vaak vergeleken met de Indiana Jones-serie vanwege een aantal marketingtrucs (zie voor een recent voorbeeld daarvan de schaamteloze DVD-hoes bij Bol.com) en een eerdere auditie van Selleck voor de rol van avonturier Indiana Jones, maar is eerder een lichtkomische avonturenfilm die een eigen patroon borduurt. Een slordige dat wel. Het actierijke verhaal over Armstrong die met behulp van Selleck een aantal landen vliegend doorkruist hapt luchtig weg.

Desondanks uiterst voorspelbaar en clichématig, maar dankzij de chemie tussen de hoofdrolspelers nog best aardig. Regisseur Hutton keerde hierna Hollywood de rug toe. Hij was er in de jaren '70 al een beetje klaar mee, maar verving in 1980 Polanski die werd ontslagen door de studio vanwege de verkrachting van een minderjarige (die film zou het afscheid worden van Sinatra op het witte doek: The First Deadly Sin - hij zou nog een bijrolletje in The Cannoball Run 2 doen en zijn laatste rol in een aflevering van Magnum spelen, waarmee de cirkel weer rond is). Hierna kwam dit, in eerste instantie voor Roger Moore bedoelde, project voorbij en daarna koos Hutton voor een 'filmloos' leven.

Redelijk.

Verschrikkelijk die dvd-uitgave van DFW. Film zelf is wel aardig. Doet af en toe wat low-budget aan en is natuurlijk geen schim van Indiana Jones, maar het is een film met redelijk wat vaart. Enkele Shoot-outs in Turkije, de beschieting in Afganistan, de vliegtuigachtervolging in India en vooral de laatste battle in China (allemaal opgenomen in Joegoslavie) zijn bovengemiddeld vermakelijk. De andere momenten kunnen er maar net mee door.

Aangezien ik een fan ben van avonturenfilms, heb ik me toch wel aardig vermaakt. Hutton heeft betere films gemaakt (in elk geval 2). 3 sterren.

Het lijkt of de regisseur bezig is geweest met een televisiefilm in plaats van met een bioscoopproductie, in ieder geval moet hij er met z'n kop niet helemaal bijgeweest zijn. Ondanks de vele actiescènes en stunts is het avonturenverhaal in jaren twintig setting, naïef, uiterst langzaam, clichématig, voorspelbaar en kneuterig. Wel toont Tom Selleck talent en charisma.
De film doet af en toe denken aan de klassieker 'The African Queen' uit 1951, maal haalt dus bij lange na niet hetzelfde niveau.

avatar van John Barry
High Road to China is een film waarin de hoofdrol spelers aardig acteren, waarin er mooie muziek is te horen van John Barry , en er zijn een paar leuke actie scènes te zien. Maar verder rest is deze film erg langdradig en valt er weinig positiefs over deze film te zeggen.

De twee hoofdrolspelers spelen dus goed. Tom Selleck speelt goed als Patrick O'Malley en ook Bess Armstrong als Eve Tozer acteert goed. Maar de personages die Armstrong en Selleck spelen zijn erg irritant. Eve Tozer is een verwend kind en Patrick O'Malley is een arrogante zak. Het zijn twee personages waar ik mij de hele film aan heb lopen irriteren. Continu lopen die twee met elkaar te ruziën tot het irritante toe. Tom Selleck en Bess Armstrong valt niks te verwijten. Zij doen gewoon wat ze moeten doen. Het is meer het script dat niet mee werkt.

De film is ontzettend langdradig. De film duurt ongeveer 100 minuten maar voor mij gevoel duurde de film veel langer. Er komen in deze film een paar actie scènes voorbij die wel vermakelijk zijn en op die momenten heb je wel het idee dat je naar een leuke film zit te kijken. Maar als een actie scene voorbij is word het weer een langdradige boel.

Wat wel erg goed is in deze film is de muziek van John Barry. Hij maakte voor High Road to China een meesterlijke score, die veelte goed is voor deze film. De muziek van deze film had wel onder een betere film gemogen.

Al met al is High Road to China een vreselijk langdradige film. Ondanks het redelijk acteer werk ga je kapot ergeren aan de personages. Deze film is eigenlijk alleen aan te raden vanwege de muziek van John Barry en een paar vermakelijke actie scènes. Maar verder rest valt er weinig leuks aan deze film te beleven.

1 ster voor deze film.

avatar van John Barry
Ik heb me stem verhoogd naar een 1,5*
Deze film blijf ik slecht vinden. Maar een 1* vindt ik naderhand toch te laag. Een paar vermakelijke actie scenes en de muziek van John Barry is toch wel wat meer waard dan een 1*

avatar van peterx43
Wat een ondergewaardeerde film! Steeds het herbekijken waard! Mooi verhaal a la Indiana Jones , de pré WO2 sfeer is heel goed en speciaal weergegeven, daarbij dromerige prachtige muziek van John Barry en niet te vergeten mooie romance!!!! Plus natuurlijk natuurtalent Tom Selleck. Hoe kan je als cinefiel dit minder geven dan 5? Onmogelijk! Zo 'n movies kunnen ze nooit meer maken.

avatar van Jan W
Voor de liefhebbers: onlangs kocht ik de bluray via Amazon UK voor 3,73 pond. Deze bluray uitgave bevat volgens www.blu-ray.com de beeldverhouding 1.78:1 en de geluidstrack is DTS-HD MA 2.0 (met twee keer hetzelfde mono geluidsspoor...). Qua beeld is het in ieder geval een stuk beter dan de oude DFW dvd (die op Bol nog tweedehands te koop staat voor 44,99 euro, trap daar nooit in) maar het had allemaal nog wel wat scherper gekund. Helaas is het niet anders.
Ik heb de film in ieder geval weer met plezier bekeken.

En onthoud: The oxen are slow but the earth is patient.

avatar van henkies
Niet mijn ding deze film. Veel geschreeuw weinig subtiliteit. Beelden waren aardig.

23 januari te zien in Eye in het kader van De Keuze van Koolhoven.

avatar van Grindhouse62
Ik heb High Road to China ooit eens gehuurd op videoband en dat was eind jaren 80 denk ik, Ik heb deze avontuurlijke actiefilm met voldoende actie net herzien vanuit eigen collectie. Het verhaal is eenvoudig en de acteerprestaties matig, maar de locaties en het camerawerk zijn van aardig niveau. De dialogen zijn bij tijden irritant met dat geschreeuw tussen Tom Selleck en Bess Armstrong. De film verveelt niet, maar is zeker geen hoogvlieger. Leuk om een keer te hebben gezien, maar geen voldoende. Een 2.5