The Star Chamber (1983)

Alternatieve titel: Scherprechters

Drama / Thriller

geregisseerd door Peter Hyams
met Michael Douglas, Hal Holbrook en Yaphet Kotto

The Star Chamber is een clandestiene raad van tien rechters die ten onrechte vrijgesproken misdadigers ter dood veroordelen en door een huurmoordenaar laten afmaken. Tot deze raad treedt ook de teleurgestelde rechter Steven Hardin toe, nadat hij persoonlijk met diverse gevallen van oneerlijke rechtspraak geconfronteerd werd en met lede ogen verkrachters en moordenaars hun vrijheid zag herwinnen. Maar dan blijkt ook dat deze raad niet gespeend is van onkoosjere praktijken...

avatar van Mischa
Geweldig gegeven (gedesillusioneerde rechters vormen in het geheim een eigen rechtbank, waar door vormfouten vrijgelaten misdadigers alsnog berecht worden) wordt helaas nogal zwak uitgewerkt, ondanks de goede cast.
Past wat mij betreft in een groep films met Death Wish, Dirty Harry.

avatar van mikey
Matige film met daarin een flauwe rol voor douglas maar met aardig spel van Kotto.2

avatar van RRT
RRT
Mischa schreef:

Helemaal mee eens, had ook het idee dat er meer inzat. Maar vond het ondanks dat, toch wel boeiende film.
Zit ook 'n aardige overeenkomst in, met het opleggen en uitvoeren van de doodstraf in de VS.

avatar van mikey
Deze film benaderde dit soort problemen serieus en moralistisch. De doodstraf is namelijk niet terug te draaien. Death wish daarentegen is een heel ander verhaal. Deze films zijn gemaakt voor mensen die gefrustreerd zijn door falende rechtbanken, bureaucratie en lakse ambtenaren, tuig op straat etc. Harry is een knallende malloot die eens nodig met pensioen moet.

avatar van xangadix
Hal Holbrook haalt hier weer dezelfde streken uit als in Dirty Harry 2 Magnum Force. Ik vond 'em wel lekker wegkijken, maar het was wel allemaal erg voorspelbaar.

avatar van Mischa
mikey schreef:

Ik heb volgens mij niet goed aangegeven op wat voor punt ik overeenkomsten zie. Wat jij schrijft is natuurlijk grotendeels waar, de drie films behandelen verschillende verhalen. Wat ik met de overeenkomst bedoel is het feit (in mijn ogen, dan) dat alledrie de films (hoewel dat voor Dirty Harry misschien nog het minst geldt) blijk geven van een Amerika dat na, pak 'm beet, 1965 erg is veranderd. Criminaliteit en geweld zijn gigantisch toegenomen, en overheid en bevolking hebben moeite om met deze ontwikkeling om te gaan.
De films gaan allemaal uit van één of meerdere mensen die hier tegen strijden. In Death Wish neemt een direct slachoffer van deze ontwikkeling zelf het recht in eigen handen; in Dirty Harry doet een agent dit feitelijk, en in the Star Chamber nemen rechters het heft in handen, omdat het strafrecht in hun land volgens hun niet langer voldoet aan de tijdsgeest (daarbij in het achterhoofd houdend dat vrijspraak op basis van vormfouten natuurlijk niet nieuw was, maar in die tijd wél in zwang kwam).
Een tweede overeenskomst is natuurlijk dat de 'oplossing' in alledrie de films het doden van de dader(s) is. Maar ja, da's Amerika.

p.s. Met Dirty Harry en Death Wish bedoel ik vooral de eerste films van de respectievelijke reeksen.

erg slechte film met, heel veel domme personages en erg veel toevaligheden in de film

avatar van speedy23
Intrigerende story die de vraag stelt of iemand het recht in eigen handen mag nemen, ook al zijn de 'terechtgestelde' personen zogoed als zeker schuldig.
De titel verwijst naar een uitzonderlijk tribunaal, in het leven geroepen in 1487 door de Britse koning Henry VII, om lacunes in de wetgeving recht te zetten.

Mooie film over rechters die voor eigen rechter gaan spelen na rechterlijke dwalingen.

De enige film met Michael Douglas die ik nog niet had gezien.
Tot nu dan, en deze heeft me zeker verrast.
Ik vond het een geweldige film met uitstekende acteer prestaties en een goed uitgewerkt verhaal. Een aanrader.

avatar van james_cameron
Dertig jaar oud inmiddels, maar nog steeds behoorlijk aktueel qua onderwerp. Ook visueel niet erg gedateerd en inhoudelijk nog steeds spannend en meeslepend. Regisseur Peter Hyams mag de laatste jaren weinig meer voorstellen, maar in de jaren '70 en '80 heeft hij toch een reeks sterke films gemaakt, waaronder deze. Michael Douglas is wat ingetogen in de hoofdrol en naar het einde toe zakt de boel enigzins in, maar over de hele linie genomen is dit nog steeds een prima thriller.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Tijdloos thema.

Douglas en de rest van de cast houden de aandacht er aardig bij, maar het is allemaal nogal clichématig. Het thema blijft natuurlijk iets van alle tijden, maar ook destijds had er vast meer gezeten in het ’eigen rechtertje’ spelen. Iets te voorspelbaar en te gemakkelijk helaas.

Redelijk.

avatar van ChrisM
Onderbelicht deze film, goede casting en sterk script.

avatar van Proeneke
Goeie film, had m nog niet eerder gezien.
Ik geuf m een zeuven. De moeite waard.

avatar van Filmkriebel
Geniaal verhaal met een twist. Echt genoten van deze minder bekende film met Michael Douglas. Een van de weinige met hem die ik nog niet had gezien. Star Chamber schippert ergens tussen juridisch drama en thriller en komt zeker niet dwaas over. Er worden enkele interessante morele kwesties belicht. Ik vond de film nog steeds fris en actueel overkomen want justitie is er tot nu toe niet veel beter op geworden.

avatar van wihu61
Er was een vrij lange aanloop nodig om de beslissing van Hardin om zich bij een toch wat obscure club aan te sluiten (nog nét) geloofwaardig te maken. De bad guys vond ik helaas wat karikaturaal neergezet. Sfeer en muziek in het begin deden me héél even denken aan het ijzersterke The Parallax View, maar dat niveau wordt beslist niet gehaald. Uiteindelijk best een aardige thriller, maar voor mij geen topper.

Parallax view, all the presidents men... beide kan ik makkelijk vaker kijken, wat ik ook doe: die films hebben iets extra's, wat bij zo'n productie als deze gewoon ontbreekt. Hoewel ik vind dat het erop lijkt dat Hyams beide in het achterhoofd had hierbij. Maar dat kan aan mij liggen.

Aardige film waarin een geheim genootschap van rechters buiten de wet om gerechtigheid laten gelden. Een film die duidelijk laat zien dat wetgeving en gerechtigheid niet altijd hand in hand gaan. Niet overal even geloofwaardig, en het had met gemak ook wat korter gekund. Wel een redelijk onderhoudende mix van een rechtbankthriller en een politiefilm.