Turk 182! (1985)

Actie / Komedie

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Timothy Hutton, Robert Urich en Kim Cattrall

Jimmy Lynch start een eenmans grafitti-guerrilla tegen de stad uit woede omdat zijn oudere broer een uitkering wordt ontzegt, nadat hij buiten dienst arbeidsongeschikt is geraakt tijdens een reddingsoperatie van de brandweer. In dezelfde periode raakt burgemeester Tyler verwikkeld in een politiek schandaal waarvan hij iedere betrokkenheid ontkent. De 'Tyler Knew, Turk 182' grafitti van Jimmy en zijn groeiende populariteit bij het publiek brengt Tyler in ernstige verlegenheid en hij geeft de plaatselijk hermandad opdracht om deze onbekende spuitbus artiest te vinden, desnoods ten koste van alles.

Zo'n fijne typische jaren '80 film Ik kan me herinneren dat ie toendertijd veel indruk op me maakte.

idem hier

avatar van tovenaar
wat ze tegenwoordig nog draaien in de bus van Spanje naar huis! (vorige week!)

Tonyvdb schreef:

idem hier

Haha, bij mij ook. Volgens mij typisch zo'n film die imponeert wanneer je een tiener bent. Rebels enzo

avatar van Paco Delavega
Helemaal vergeten deze film, schoot me ineens te binnen. Jeugdsentimentm tig maal gekeken, grafitti was stoer

Timothy Hutton in een een sterke en aangrijpende film.
een film die me zeker wat deed in de jaren 80.

geniale film dit... ooit mijn lievelingsfilm
meteen weer ff downloaden om te zien of ie echt zo goed was... op voorhand 4*

avatar van otherfool
Jeugdsentiment alarm! Goh, nooit geweten dat deze van Clark (Porky's, Baby Geniuses maar ook A Christmas Story) was. Inderdaad een typisch jaren 80 productje, ik geef 3 mooie sterren.

avatar van Moviefreak30
Ik heb een aantal brandweer films gezien maar deze krijg van mijn 4.5 sterren want wat die knul doe dat is echt groot ik zou het zeker zelf ook gedaan hebben

avatar van thunderball
JEEEE dat is lang geleden. Alleen al die titel te lezen.
Ik kan me er ook niet veel meer van herinneren, behalve dan dat het net zo'n soort van ik-tegen-het-systeem-tienerfilm was als de latere Pump up the volume met Christian Slater (die wel stukken beter was).
Voor de rest geeen idee meer hoe ik hem nou echt vond, dus geen beoordeling.

avatar van qeynes
Deze film vond ik echt geweldig, is jarenlang mijn favoriet geweest.

avatar van Rickmans
Wat waren de jaren 80 toch mooi he??? Toch leuk dat 30 jaar na dato nog steeds bureaucratie de boventoon voert in het dagelijks leven. Je werkt je leven lang hard en als je wat mankeert kun je de ... krijgen. By the way... Wat is Kim Cattrall toch een snoepje he?

Ik vond het in die tijd een super leuke film, jammer dat je m nu nie meer kan krijgen...
lijkt mij gewoon leuk om aan mijn kids te laten zien..

avatar van Marvinleeaday
Heel erg jaren tachtig, niet echt grappig, meer een drama.

avatar van Filmkriebel
Goedbedoeld niemendalletje van een film over een kerel die onder de nickname "turk 182" allerlei stunts uithaalt om de burgemeester van New York, die in een herverkiezingscampagne zit, voor aap te zetten. Het is een wat anarchistische komedie over een gewone kerel die het opneemt tegen de onverschilligheid van het systeem. De knulligheid waarmee het gebracht wordt is typisch jaren '80, met een Timothy Hutton die nergens imponeert, maar wel amuseert. Een leuk tussendoortje, niet meer en niet minder.