The Formula (1980)

Verenigde Staten / West-Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door John G. Avildsen
met Marlon Brando, George C. Scott en John Gielgud

De Nazi's hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog een formule ontwikkeld voor een synthetische brandstof. Deze formule is echter kwijt geraakt en alle mensen die ermee in aanraking zijn gekomen, zijn vermoord. Een politieagent, waarvan een vriend ook wordt vermoord, probeert de formule te pakken te krijgen zodat de moorden op zullen houden.

Onboeiend en traag werkend verhaal en vooral ontzettend saai gedraaid. Was zelfs niet onder de indruk van de scène tussen Scott en Brando aan het eind. Een grote teleurstelling...

avatar van thunderball
Zo juist bekeken....
Aardige thriller, met een behoorlijk goedbedacht plot, maar de uitwerking was niet echt heel speciaal. Het begin, zich afspelend nog tijdens de WO 2, vond ik nog wel goed, maar daarna was het eigenlijk niet meer dan dat Scott de een na de andere persoon op het spoor kwam, er een ontmoeting mee had en daarna werden ze vaak vermoord.
Ook vond ik de inbreng van Brando niet heel erg bijzonder, sterker nog: ik had vaak het idee dat hij met zijn kunstgebit in, meer een soort van karikatuur neerzette van een direkteur van een multinational.
Moet verder toegeven dat ik twee keer even in slaap ben gevallen, 1 keer precies in het midden van de film een minuut of vijf, zes en helemaal op het einde vlak voor de aftiteling, toen Scott al het kantoor van Brando was uitgelopen, maar wellicht heb ik dus nog een clou gemist???

Het was een aardige tijdspassering en ik heb me redelijk vermaakt, maar ook niet meer dan dat.

3,5 ster.