• 8.224.701 stemmen

Geregisseerd door: John G. Avildsen

Met onder meer: Marlon Brando, George C. Scott en John Gielgud

Releasedatum: 14 mei 1981

Over The Formula

"Big Oil. Big Money. Big Mystery. Everyone’s out to make a killing."

De Nazi's hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog een formule ontwikkeld voor een synthetische brandstof. Deze formule is echter kwijt geraakt en alle mensen die ermee in aanraking zijn gekomen, zijn vermoord. Een politieagent, waarvan een vriend ook wordt vermoord, probeert de formule te pakken te krijgen zodat de moorden op zullen houden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Hans Lehman, Prefect of Police Berlin

Aardige cast lijkt me...

avatar van Mischa

Mischa

Dat dacht ik dus ook, maar het resultaat valt, op de scène tussen Brando en Scott na, bar tegen

avatar van BOND31

BOND31

In deze film speelt de Nederlandse acteur John van Dreelen een kleine rol. Hij was ook te zien in om. Von Ryans Express en Topaz van Hitchcock. In Nederland speelde hij in films als Rufus en Zoeken naar Eileen. In 1992 is Van Dreelen overleden, 70 jaar oud.

avatar van Theatertje

Theatertje

Ik hbe het einde van THE FORMULA net niet gezien, de band was op. Toch hou ik van Brando, hij speelt altijd goed in zijn films. Toch vond ik deze film één van zijn mindere.

avatar van gotti

gotti

Onboeiend en traag werkend verhaal en vooral ontzettend saai gedraaid. Was zelfs niet onder de indruk van de scène tussen Scott en Brando aan het eind. Een grote teleurstelling...

avatar van Gittes

Gittes

toch wel ondergewaardeerd hoor, zo slecht is het nou ook allemaal niet. Vond het een prima film, misschien jammer dat de confrontaties tussen Scott en Brandon sporadisch zijn maar dat maakt de film verder niet slecht.

avatar van thunderball

thunderball

He, deze komt vanavond om elf uur op TCM.

Op een of andere manier heb ik deze iedere keer gemist, wanneer ie op TV kwam, dus nu de kans om hem eindelijk eens te gaan bekijken. Wel wat laat voor een doordeweekse werkdag, maar ik wil hem toch proberen.

avatar van thunderball

thunderball

Zo juist bekeken....

Aardige thriller, met een behoorlijk goedbedacht plot, maar de uitwerking was niet echt heel speciaal. Het begin, zich afspelend nog tijdens de WO 2, vond ik nog wel goed, maar daarna was het eigenlijk niet meer dan dat Scott de een na de andere persoon op het spoor kwam, er een ontmoeting mee had en daarna werden ze vaak vermoord.

Ook vond ik de inbreng van Brando niet heel erg bijzonder, sterker nog: ik had vaak het idee dat hij met zijn kunstgebit in, meer een soort van karikatuur neerzette van een direkteur van een multinational.

Moet verder toegeven dat ik twee keer even in slaap ben gevallen, 1 keer precies in het midden van de film een minuut of vijf, zes en helemaal op het einde vlak voor de aftiteling, toen Scott al het kantoor van Brando was uitgelopen, maar wellicht heb ik dus nog een clou gemist???

Het was een aardige tijdspassering en ik heb me redelijk vermaakt, maar ook niet meer dan dat.

3,5 ster.

Had een goeie film kunnen zijn maar het verhaal komt niet goed uit de verf. Wel sfeervol en beval aardige scenes en Marlon Brando en George C.Scott natuurlijk. Aardig ja maar had echt een topper kunnen zijn. Maar ja soms is de olie op.....

avatar van kathmandu

kathmandu

Sterke thriller!

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

Begon als een boeiende post-oorlog misdaaddrama, met een zeer interessant verhaal, maar de film werd op een gegeven moment erg traag en uiteindelijk onboeiend.

Erg jammer want hier zat veel meer in, en soms had ik het gevoel dat de filmmakers op de laatste moment werden vertelt dat ze deze film minder anti-amerikaans of anti-corporate moesten maken door MGM (de filmmaatchappij) of door invloed op MGM van de oliebedrijven?

En misschien had Brando ook meegedaan in deze film omdat hij geïnteresseerd was in de originele script?

Wat me ook opviel bij de credits in het begin van deze film was dat George C Scott en Marthe Keller eerst voorbij kwamen, dan de filmtitel "The Formula", en dan pas de naam van Marlon Brando.

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Best leuke thriller die idd wat langzaam is , maar wel interessant bleef. Veel dialoog en weinig hoempa muziek gelukkig. Scott en Brando zijn zwaargewichten ! In deze film is Brando nog zwaarder dan Scott , acteerwerk verder niet erg bijzonder maar prima ouderwetse sfeervolle thriller.