The Missionary (1982)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Richard Loncraine
met Michael Palin, Maggie Smith en Trevor Howard

In 1905, na 10 jaar missie werk in Afrika, wordt de priester Charles Fortescue naar Engeland teruggeroepen. Daar krijgt hij van zijn bisschop een nieuwe opdracht. Hij moet gaan werken onder de Londense prostituees. Charles hoopt dat zijn verloofde bezwaar zal maken en hem zodoende een excuus zal verschaffen de opdracht te weigeren. Maar ze is zo naief, dat zij helemaal niet door heeft wat dat werk inhoudt en in plaats van afkeuring moedigt ze hem juist aan.

het concept is op zich wel grappig, maar er zijn maar weinig momenten waarop je echt schatert van het lachen. Het is meer een film waarbij je af en toe glimlacht. Ik vond hem in ieder geval wel tegenvallen

avatar van Lexcoaster
Ik ben het wel eens met het bovenstaand bericht, toch beviel de sfeer van de film mij wel. Een krappe 3*.

dominion
saaie en flauwe komedie

Dick2008
Ik vind Monty Python niet leuk, vroeger al niet daarom heb ik die films van Michael Palin ook links laten liggen. Echt flauw vind ik het niet eerder wat langdradig. Het verhaal speelt zich af in 1906 en dat ligt me ook al niet.

Ik ben het wel eens met de speelfilmencyclopedie die schrijft dat de film ten onder gaat aan de geweldige bijrollen. Zo vind ik Maggie Smith inderdaad erg amusant en ook Michael Hodern die de butler speelt is erg goed. Het is prachtig te zien hoe hij in het grote huis de weg kwijt raakt en na 25 jaar niet meer erg geschikt is voor zijn taken. Verder is hij ook de verteller van het verhaal.

Het eerste halfuur is vrij moeizaam, maar zal ook ook wel door de tijd komen waarin het afspeelt en de Engelse stijfheid erbij. Het hele missionaris-gedoe lijkt me ook maar bijzaak en de bedoeling is toch eerder een parodie. Het wordt daarna toch vaak een amusante film die af en toe hilarische momenten kent. Verder ook mooie opnamen erbij van oude voertuigen, gebouwen, .... Kleine 4.0.