The Stone Killer (1973)

Italië / Verenigde Staten
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Michael Winner
met Charles Bronson, Martin Balsam en Jack Colvin

Lou Torrey is een harde politieman, die van New York naar Los Angeles is verwezen omdat hij te hardhandig met verdachten is omgegaan. In Los Angeles krijgt hij te maken met maffiafiguur Vescari, die Vietnam-veteranen heeft ingehuurd om klusjes op te knappen, dat wil zeggen: tegenstanders uitschakelen.

Bronson opnieuw op dreef.
Het is alsof je kijkt naar weer een Death Wish episode.
Het draait allemaal weer om wraak, harde actie en vooral veel geweld.

Popeye Doyle
Weet iemand waar ik deze film op DVD kan bemachtigen? Bol.com heeft hem niet.

Komt uit in Scandinavië.

Waku schreef:
Bronson opnieuw op dreef.
Het is alsof je kijkt naar weer een Death Wish episode.
Het draait allemaal weer om wraak, harde actie en vooral veel geweld.

Dit kan je niet vergelijken met de Death Wish serie, want in deze film heerst er een andere sfeer. Nu is Bronson agent en dit doet hij voortreffelijk. Dit is een topper! Goed verhaal, goede cast, lekker jaren '70 sfeertje. Doet me denken aan The French Connection.

Bronson klassieker is nu eindelijk in nederland uit op DVD.Keiharde actie van de maker met wie hij ook de Death Wish films maakte.
Kwalitatief goede DVD.helaas zonder extra's maar daar is de prijs ook naar.

Popeye Doyle
Hoeveel sterren geef je dan voor deze film?

yorgos.dalman
Bronson steekt hier ver boven het materiaal uit. De wat tamme, houterige regie haalt het niet bij die andere Michael Winner / Charles Bronson films als The Mechanic en Death Wish...

Ik heb deze film pas gevonden en ik vind dat bronson hier meer de kant op gaat van dirty harry.
Hij is goed en was voor mij nog onbekende film die ik nog niet had.

Als Bronson liefhebber vond ik deze film toch wel tegenvallen.

In de hele film weet Bronson mij niet te overtuigen van zijn rol als politieagent. Het lijkt bijna of hij totaal geen zin heeft in deze rol. Misschien komt dat omdat hij, voor mij doen, aardag wat tekst had. De achtervolging van de trombone speler was goed en daar bleef het ook bij.

Zoals Louie het zegt neigt deze film meer naar een soort Dirty Harry. Clint Eastwood heeft veel meer uitstraling voor een dergelijke rol dan Bronson.

yorgos.dalman
Bronson is ook op zijn best in 'zwijgende' rollen. (Once upon a time in the west, Hard times, The mechanic, Death wish...). Hij 'spreekt' met zijn ogen.

U-77
Prachtig camerawerk en kijken in Technicolor is nog steeds het mooiste wat er is. Het lijkt wel een dia van 1.5 uur. De film heeft niet veel om het lijf maar ademt wel de jaren zeventig en dat is dan voor mij al een reden en genot om naar te kijken. De enige die ontbrak was president Nixon maar voor de rest veel bekende koppen met een jagende Bronson als hoofdpersonage. Vanwege het camerawerk en de sfeer krijgt die van mij 4 sterren.

Ik weet nooit goed wat ik van Bronson moet denken; interesseert het hem allemaal geen moer of is hij gewoon stoer? Is houd het maar op het laatste. Deze film heeft echter weinig om het lijf, de setting is aardig maar het verhaal is slap. De karakters weten niet te boeien, de actie maakt e.e.a. goed. Niet echt de moeite waard om na 45 jaar nog 's te kijken.

avatar van Filmkriebel
Dat was niet best. Een rommelige, slecht gemonteerde misdaadfilm met een plot en personages dat me totaal niet interesseerden. En dan is zelfs 95 minuten best lang om uit te zitten. Het enige goede was de erg gewelddadige finale in een ondergrondse garage. Eén van Bronsons mindere films.

Aardige film waarin een politieagent van New York wordt overgeplaatst naar Los Angeles. Een typische jaren '70 politie-film. De film begint wat rommelig en alhoewel het verhaal aan de magere kant is, kijkt de film wel gemakkelijk weg. Voornamelijk vanwege een aantal prima, ouderwetse actiescenes (goed stuntwerk en locatiewerk).

avatar van Left4Dead
Net als Filmkriebel hierboven al schreef, een slechte montage wat er een behoorlijk rommeltje van maakt. Een raciaal getint misdaadprentje die springerig het verhaal verteld, soms vermoeiend om naar te kijken. Een maffia oorlog en een harde agent die een moord op moet lossen, alles leidt naar elkaar, dat is dan ook het verhaaltje.

Erg boeiend is het allemaal niet, je krijgt weinig tot geen binding met de karakters of de achtergronden die de regisseur probeert te verwerken. Nee, eigenlijk kun je praten over mislukte items. Wat achtervolgingen die je een kleine glimlach brengen, dat allemaal met de stalen kop van Bronson, je moet er wel van houden. Want Bronson is eigenlijk maar een houten klaas. Het is daarom ook een echte old skool actieprent, maar niet zo zeer my cup of tea. Matig, ik kom uit op 2,5**.