Queimada (1969)

Alternatieve titel: Burn!

Italië / Frankrijk
Drama / Oorlog
132 minuten / 112 minuten (internationale versie)

geregisseerd door Gillo Pontecorvo
met Marlon Brando, Evaristo Márquez en Norman Hill

Een geheim agent van de Britse regering komt op een Antilliaans eiland om de revolutie tegen het lokale koloniale bestuur aan te wakkeren, vanwege de Britse handelsbelangen in rietsuiker. Onder leiding van een autochtoon wordt de gouverneur omgebracht, maar deze revolutionair - door zijn volk gezien als nationale held - weigert deelname in de regering en laat een stroman van de Brit aanstellen. Hierdoor wordt hij van redder van het vaderland opeens verrader van het vaderland. Tien jaar later breekt de revolutie tegen de Engelse bezetting uit.

Te koop bij Fame voor € 7,50

avatar van Fixi88
Aardige film met een uitstekend acterende Marlon Brando. In het begin is de film saai maar naarmate het einde in zicht komt word hij steeds beter. Verder staat hier dat het over Spaans kolonialisme gaat maar dat moet zijn Portugees. Een middelmatige film dus 3 *

avatar van danuz
Queimada is een vrij sterk drama, met een nog veel sterkere thematiek. Het verteld over kolonialisme, slavenhandel, onderdrukking, opstand, martelaarschap en de complexe relatie tussen deze begrippen. De filmstijl is aan de ene kant nogal stug en theatraal, maar weet hier en daar ineens te flirten met de documentaire (en dan doel ik op de shots in slavendorpen, de rituelen/feesten, de close-ups). En nu maakt juist die insteek het drama geloofwaardiger en de impact van het geheel groter.
Uiteindelijk ben ik de film vooral gaan kijken als opwarmer voor Pontecorvo's La Battaglia di Algeri, maar vond het toch een aangename film.

HIJ KOMT DE OPSTAND TEGEN HET SPAANSE KOLONIALISME AANWAKKEREN,is dat onderhand duidelijk?
Enfin,ten onrechte nogal vergeten film die net als LBDA zeer zwaar politiek (links) geladen is en tig verwijzingen naar de toenmalige actualiteit bevat(Vietnam,Cuba enz.).Brando speelt weliswaar een Engelsman,maar het moge duidelijk zijn dat hij symbool staat voor het hedendaagse Yankee-imperialisme.Zijn karakter is een textboek voorbeeld van morele ambiguiteit,nooit weet je of hij alles doet uit opportunisme,dan wel echt Quemada wil opstuwen in de vaart der volkeren en begaan is met het lot van de zwarte medemens.
De rest vd cast is in feite louter beeldvulling:de Portugezen zijn feodale bruten,het locale establishment(onder wie een ridicuul gescminkte Italiaan die voor een mulat moet doorgaan) hypocrieten,en de Engelsen uiteraard nog meer.Wat de zwarten betreft:die staan allen op het punt heilig te worden, geloof ik.
Cinematografisch is het probleem dat Pontecorvo af en toe probeert Rocha na te apen met beelden van swingende negers en hun processies,maar itt Rocha had P. de swing zelf niet in zijn lijf.Overigens heeft de film Max Havelaar van Fonz Redemekers duidelijk beinvloed.
p.s.:Brando schijnt zelf te hebben gezgd dat dit zijn beste rol ooit was.Misschien wat overdreven,mar goed is ie zeker.Duidelijk de voornaamste kracht vd film,zowel qua acteur als qua personage.

Marlon Brando, met perfecte Britse tongval en met uitstekende teksten, is erg overtuigend in deze film met historische achtergrond.
Goede film. Doet aanvankelijk wat vreemd aan. Niet de gebruikelijke avontuurlijke aanpak en begeleid met een soort, eerder niet passende orgelmuziek, maar in zijn geheeld best genietbaar.

Intense, maar ook vreemde film en aanklacht tegen het kolonialisme, over een slavenopstand in het begin van de 19e eeuw. Sommige gevechtsscènes en executies zijn, met name door de documentaire stijl, indrukwekkend gefilmd en maken de beelden realistisch. Marlon Brando speelt de ijdele, pronkerige en decadente opportunist en de aan de andere kant van zichzelf walgende schurk met bravoure en stijl.

avatar van Filmkriebel
Heb er toch even een nachtje moeten over slapen vooraleer een cijfer te geven. Vind het wel een 3,5* verdienen uiteindelijk. Deze Italiaanse epic is best indrukwekkend, met veel grootse soms documentair gefilmde massascènes die de film opschalen tot een relevante reconstructie over de verhoudingen tussen het systeem van de slavernij en de politieke en economische belangen van de koloniale grootmachten.

De aanwezigheid van Marlon Brando vond ik ook wel merkwaardig. Hij speelt de rol van een manipulerende agent ten dienste van het Britse bestuur, die naar een Portugees (fictief) eiland gestuurd wordt om er de belangen van de Britten te behartigen. Daar komt het personage van José Dolores in beeld, een slaaf die van vrijheid droomt maar niet begrijpt dat hij slechts een pion is in een geostrategisch spel dat door het personage van Brando, William Walker, geleid wordt.

De film is mooi in twee gelijke hoofdstukken verdeeld. Het tweede vangt aan tien jaar later. Intussen is Walker niet meer in dienst van de regering maar van de grote suikermagnaten, die hem terugsturen naar Queimadas om er een nieuwe slavenopstand de kop in te drukken. Vanaf dan wordt de ironie van dit hele circus duidelijk. Hij zal Dolores, die hij zelf maakte vanuit politieke motivatie zelf moeten bestrijden vanuit economische motivatie. Het is een wrange film vond ik waarin het slechtste in de mens zonder franjes naar boven komt. Ook prima ondersteund door aparte muziek van Morricone. Niet echt mooi maar wel doordringend.