Nell (1994)

geregisseerd door Michael Apted
met Jodie Foster, Liam Neeson en Natasha Richardson

Huisarts Jeremy Lovell wordt samen met de sheriff de bossen van Robertsville ingestuurd waar hij de dood van miss Violet Kelly officieel moet vaststellen. In de hut, waar de vrouw als een kluizenaar leefde, vinden ze het wereldvreemde meisje Nell. Ze heeft heel haar leven in afzondering geleefd en is ontzettend bang. Bovendien praat ze een eigen onverstaanbaar taaltje, waardoor elke vorm van communicatie onmogelijk is. Jeremy wil Nell helpen en vraagt raad aan psychiater Paula Olsen.

avatar van notorious_kim
Vandaag deze film herbekeken, en hij blijft even goed. Jodie Foster speelt hierin echt een glansrol, het moet verschrikkelijk moeilijk geweest zijn om dit neer te zetten!

Rogyros schreef:

'Best een goede film, vreemd maar goed' en dan geef je maar 2,5? Dat lijkt mij toch nog onvoldoende. Ik ben benieuwd wat een film moet doen voordat jij bijvoorbeeld 3,5 ster geeft, of zelfs 4...

Ik vond de film overigens prima. Knap gespeeld door Jodie Foster en ook door Liam Neeson. Interessant verhaal wat best wel aangrijpend was vond ik. Ook weer niet super spectaculair. 3,5

Iedereen stemt voor zichzelf me dunkt. Aan grote lichten die beslissen welke punten bij welke commentaren horen hebben we hier niets.

Slappe film, emo-verhaal. De moraalridders van Hollywood deden alweer hun best om ons te tonen hoe het moet.

avatar van mer1973
Prachtige film met een oscar waardige rol van jodie foster

avatar van kelama3
Vandaag weerrr Nell gezien, voor de 12e keer geloof ik!
Jodie speelt inderdaad veel met haar ogen en mond... En idd brabbelt ze wat.. maar wat doet ze dat toch fantastisch!!
Oscarbeeldje is dik verdiend!

Je moet je voorstellen dat zij dat "taaltje" uit haar hoofd heeft moeten leren voor die rol he? en dat het in elke scene ( wat door elkaar heen opgenomen wordt) terug moet komen en dan nog moet kloppen ook! Ik zou zeggen doe jij het maar eens beter hahahah!

4 sterren voor een vooral onderschatte actrice!

wat een waanzinnige film jodie foster een pluim!

avatar van Serenay
Prachtige film. Weer eens wat anders. Ik vond het verhaal goed in elkaar gezet, alhoewel er op sommige punten wel wat mistte. Ik heb me niet gestoord aan haar taaltje, ik vond Jodie erg goed acteren, niet iets wat elke actrice/acteur zou kunnen doen. Een film die ik niet snel zal vergeten, wat bij de standaard films meestal wel het geval is. Een 4.

avatar van bjerik76
mooie scenes, mooie beelden en een etische vraag wat beter is voor t welzijn van Nell.

avatar van Gabyvon
Indrukwekkende film goed acteerwerk!

avatar van Fran
Het acteerwerk van Jodie Foster is zo sterk in deze film. Ik herinner me toen deze film uitkwam dat hier veel over gesproken werd en dan natuurlijk vooral over de rol die Foster neerzette. Ik herinner me ook nog de discussie wat nou beter was voor Nell: lekker in het wild laten leven of toch haar proberen op te nemen in de maatschappij. Dat was ook uiteindelijk de discussie die de makers van de film ons ook lieten zien. Zo triest hoe je haar met haar gezicht tegen het glas ziet slaan omdat ze weg wilt rennen en nog niet weet wat glas is.

avatar van Laila001
Wat een prachtige emotionele film is dit en wat speelt Jodie Foster hier de sterren van de hemel in zo'n moeilijke rol! Dikke 4 sterren!

LoTroPan
Jodie Foster is echt één van mijn favoriete actrices. Ze speelt het heel overtuigend waardoor ik in deze film meegezogen werd, heel knap

Mahal
Verhaal op zich is niet uniek of speciaal.
Maar wow, wat is Jodie Foster hier weer goed, voor mij lift zij deze film op tot 4 sterren.

avatar van rotjuh
Knap staaltje acteer werk van Foster.
Heeft wel hoog woensdag avond film karakter.... maar wist toch mijn hart te raken.
Niet het beste van Liam en Foster maar kijken meer dan waard!

movie-edje
nee, niet echt mijn film!

Redelijke film waarin een vrouw, compleet geisoleerd van de buitenwereld, is opgegroeid in een hut in het bos. De film roept een hoop interessante vragen op, maar doet hier uiteindelijk weinig mee. De focus ligt toch vooral op de personages en het verhaal. De film verveelt niet en Jodie Foster komt zeker geloofwaardig over in een bijzondere rol.

Een mooi thema, maar het wil niet echt pakken. Ik vraag me af of Jodie Foster niet teveel onder regie stond.

Er zit iets van Aristophanes (op zoek naar de wederhelft) doorheen gevlochten, hoewel Nell daarvan verstoken blijft (haar tweelingzuster en liefde voor zichtzelf, maar wie weet) . Met een jammerlijk lesje menselijke waarde waar we door een 'wereldvreemde' weer eens aan moeten worden herinnerd. En gelukkig kan ze daar meteen zichtzelf mee redden tussen al de begrijpende mensen. Gelukkig veranderen er ook een paar mensen in de omgeving. Ach ja, laten we niet teveel naar het verhaal kijken.

Toch wel aardig om te zien.

Eigenlijk best een achterlijk drama met ook een onnozel ietwat onrealistisch verhaal. Het begin van de film vond ik best aardig en wist me ook te boeien. Pas toen men Nell begon te observeren vond ik het maar allemaal flauwtjes, clichématig en achterlijk worden. Wat me eigenlijk vooral tegenstond in deze film was nota bene hoofdrolspeelster Jodie Foster als Nell. Ze speelde het op papier wel goed en ze had ook wel een aparte niet alledaagse rol, maar ik vond het vreselijk hoe ze steeds spastische bewoog en reageerde. Ook het belachelijke gebrabbel wat ze uitspraak was vreselijk. Het was wel meegenomen dat ze regelmatig uit de kleren ging want anno 1994 zag Jodie Foster er nog redelijk uit. Liam Neeson en Natasha Richardson konden me ook niet overtuigen en het gekibbel tussen hun was ook zeer flauwtjes. Al met al aardig om eens gezien te hebben maar meer ook niet. De film wordt overigens nog regelmatig op MGM (daar heb ik hem ook op gezien) uitgezonden voor de liefhebbers van deze film.

avatar van b00ts
Goed verhaal, met een klasse Jodie Foster. Het verhaal is prima, maar zeer slecht en vol clichés uitgewerkt. Jammer. Vanwege Jodie geef ik een voldoende.

avatar van Akkiej
Interessante film, vooral Jodie Foster is magnifiek hier! Zeker een aanrader om eens te kijken. De film heeft potentie om een steengoede film te zijn, maar mist een aantal elementen waardoor het bij een ruime voldoende blijft hangen.

'Jullie waren de eersten die van haar hebben mogen profiteren' , dat jij zo verachtelijk vindt Josseheijmen is iets waar ik ook in mee kan gaan. Het was het enige stukje waarin ik dacht: 'Nou,nou,nou, dat had wel ietsje minder gekund'. Daarin ga ik dus helemaal akkoord.
Dergelijke uitspraken zijn in staat een film te maken of te breken. Alleen was deze film voor de rest sterk genoeg overeind te blijven. En mocht ik de film weer eens een beziening geven, dan weet ik iig waar ik heel even de ff-knop dien te hanteren.

Een interessant, onderhoudend en menselijk melodrama/actiekomedie over het belang van interactie en communicatie en de ontwikkeling van je persoonlijkheid, in combinatie met intrigerende thema's. Er werd effectief en gevoelig geacteerd: Jodie Foster was indrukwekkend (zij excelleerde); Liam Neeson en Natasha Richardson speelden goed maar stonden in haar schaduw.

avatar van alexspyforever
Niemand kon volgens mij de rol van Nell beter neerzetten dan la Foster. Keer op keer bewijst ze weer wat voor een geweldige actrice ze is. Dat taaltje, die bewegingen, die emoties, de uitdrukkingen op haar gezicht... Ook Liam Neeson vind ik hier erg goed. Aangrijpend en sterk drama. Wat dat romantiseren betref, dat vind ik toch nog goed meevallen. Het is niet dat ze het suikerzoet hebben gemaakt.

avatar van K. V.
Ook deze eens bekeken en alweer geen misse film. Een toch wel bijzonder verhaal die zo goed was voor een keertje. Prima acteerprestaties en toch wel overtuigend gespeeld.
Geen vlugge film, maar langdradig was hij evenmin.
Tja, 'k heb me er zeker niet mee verveeld en toch eens blij dat 'k deze heb gezien. 'k hoef hem niet direct nog eens terug te zien, maar het was zeker ook geen afrader.

Hoewel de film een beetje langdradig is, loont het wel de moeite om hem eens te bekijken, alleen al om de vertolking van Jodie Foster als Nell.
Maar ook het samenspel tussen Liam Neeson en Natasha Richardson, in het echte leven man en vrouw geweest maar Natasha Richardson is helaas veel te vroeg door een skiongeval overleden, is zeer goed.

Sublieme film, ontroerend, zeer sterke acteerprestaties van de hoofdrolspelers! Een dikke 5*

avatar van 1311811
Prachtig Melodrama, met voor mij, geweldige muziek; zoals het hoort binnen dit genre!

mooie super ontroerende film met een waanzinnige jodie foster en liam neeson in de hoofdrol !!

maar laten we natascha richardson ook niet vergeten ! ook een dikke pluim voor haar !!

een dikke dikke 5 !!!!

Onthouden we vooral het knappe spel van Jodie Foster want heb toch mijn twijfels over de geloofwaardigheid van dergelijke historie en de wetenschappelijke rechtvaardiging van het gebeuren.
Film boeit wel, wekt een zekere ontroering maar is op het einde toch wel erg melig en verklaart in feite hier duidelijk wat er vroeger is gebeurd en hoe Nell in dergelijke toestand is verzeild.
Liam Neeson is wel erg sympathiek in deze film.