It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

Vond de muziek niet opvallend goed of slecht.

U-96 schreef:

Wat vinden jullie trouwens van de muziek...?

Muziek is zonder meer één van de hoogtepunten van It. Past ontzettend goed bij de film en geeft het een erg creepy sfeertje mee. Let vooral op de muziek bij de angstaanjagende scène waarin George ineens een knipoog geeft in het fotoboek. Erg sterk, als je het mij vraagt.

13 in een dozijn...

En wat maakt het nu uit of er een spelletje van is?

Chainsaw schreef:

Die scene is inderaad verdraaid eng... De intro vind ik ook zo goed: Dat er opeens 2 grote letters in beeld staan... Zonder de muziek zou de film minder sfeervol zijn...

Wouter schreef:

En wat maakt het nu uit of er een spelletje van is?

Eigenlijk niets...

Yak
Mijn God, dit is echt het stomste wat ik ooit gezien heb! Mijn gehuurde DVD hield gewoon op bij de zelfmoord van Stan! Alle ontwikkelingen daarna staan er niet op.
Iemand enig idee met wat voor een stomme klote-DVD ik hier te maken heb?

Een kapotte?

Yak
Nee, daarvoor was het een te mooie cliffhanger. Na een fade to black keerde ik gewoon terug naar het menu.

Misschien dat ie de rest van de tracks niet kon vinden. Overgangen vinden wel vaker plaats aan het einde van een track.

Probeer inderdaad eens handmatig de betreffende track te bereiken. Wellicht mis je hooguit een paar seconden.

avatar van Chainsaw
Volgens mij heb je gewoon te maken met het eerste deel van de mini-serie. Als de film op TV komt en op twee dagen wordt uitgezonden, is dat namelijk ook precies de plek waar hij stopt op de eerste dag. Dus het lijkt erop dat je alleen het eerste deel van de film hebt.

Yak
Ik zal kijken of het daaraan ligt. Maar er bestaat dus volgens jullie absoluut geen lullige crap-versie van deze film die inderdaad voortijdig is afgelopen?

avatar van jassonn
Zover ik weet is de dvd van IT aan 2 kanten gebrand.Aan het eind van "deel 1 "moet je hem omdraaien.

Net zoals bij b.v Goodfellas.

Zucht..

Oké jongens, het had ooit moeiten gebeuren. Yak's eerste confrontatie met een DVD die je om kunt draaien.

Mijn excuses.

[edit] Ah, jassonn had 'm ook door! [/edit]

.....;)

Een DVD die je moet omdraaien?

avatar van jassonn
De Dvd van Beetlejuice heeft aan de ene kant 16x3 en aan de andere 4x1.
De dvd van Goodfellas moest ik ook omdraaien,waarom ze dat doen weet ik ook niet aangezien andere films die en veel langere speeltijd hebben wel op éen kant passen.

jassonn schreef:

Oké, bij It kan ik het me nog wel enigszins voorstellen omdat het van oorsprong een miniserie is. Maar Goodfellas in tweeën hakken slaat echt nergens op. Gooi dan alle extra's gewoon op de b-kant, en de film in zijn geheel op de a-kant.

avatar van Jordy
Goodfellas komt uit de beginperiode van de dvd, toen de dvd's met 2 lagen aan één kant nog wat te duur waren om te produceren voor sommige maatschappijen ('t wordt dan ook hoog tijd voor een goede SE, beeld is ook niet zo goed).

avatar van Freud
Mijn eerste confrontatie met een twee-zijdige dvd was ook Goodfellas, ik was echt superenthousias toen ik hemde eerste keer had gezien, zelden zo'n revolutionair begin gezien. Al vond ik het eigenlijk wel raar dat de personages geen introductie kregen of niets. De schok van de ontdekking de volgende keer werd er des te groter door...

avatar van jassonn
Volgens mij had jij het zelfde "probleem" als ik Freud...:)

Zo, nu helemaal gekeken.

Ik kan niet anders dan een cijfer-oordeel geven in delen, want anders zou ik het formidabele eerste deel echt tekort doen. Die fout van me dat de film er op de helft mee ophield, is tekenend: vóór dat moment was het geweldig, ná dat moment werd het al gauw belabberd. Alsof me na dat eerste deel duidelijk werd gemaakt dat ik er maar mee moest stoppen, om me zodoende een goede film te herinneren.
Het eerste deel toont een zeer beklemmend verhaal, formidable acteerprestaties van de kids, een doodenge Pennywise en enkele scènes die ik niet licht zal vergeten (de ballon in de gootsteen, Pennywise tussen de wapperende lakens, de lichtbundel die Belch de pijp in trekt, ...). Het slappe tweede deel voelt echt aan als een slecht en ongeïnspireerd vervolg wat jaren later is gemaakt. De volwassenen lijken karikaturen van de kinderen die hun manier van doen véél te overdreven kopiëren (met Richie en Eddie als beste voorbeeld), en allerlei dingen die voor de kids belangrijk waren in hun jeugd worden door de volwassenen flauw geherkauwd - zoals de Heyo Silver, away!-fiets van Bill. Pennywise is nergens meer echt angstaanjagend en was als clown bovendien vele malen enger dan als spin. Henry, die eerst nog wel een rol had met enige betekenis, wordt er nutteloos weer bij gesleept. Er worden wat lullige romances doorheen gemixt, en het eindigt allemaal mierzoet. Onvergeeflijk was het moment dat Eddie het loodje legt, en de vrienden hem achterlaten. Als je dit vergelijkt met die vele momenten dat in het eerste deel de hechte vriendschap tussen de kinderen wordt getoond, is het echt volstrekt ongeloofwaardig.

Eerste deel: 4,5*.
Tweede deel: 1*.
Gemiddeld: 2,75*, met de hand over het hart een 3.

avatar van jassonn
Vind dat je helemaal gelijkt heb, voor mij een halve ster eraf. Toch nog 3,5*.

Yak schreef:

Dat klopt niet wat je zegt, ze laten Eddie namelijk niet achter als hij gedood is. Als je naar het einde kijkt, zie je dat Richie Eddie op zijn schouders draagt in het laatste shot.

aha, daar zeg je me wat; heb hem al veel te lang niet meer gezien om over de details mee te lullen... zal hem binnenkort nog maar eens opzetten

Chainsaw schreef:

Inderdaad...

avatar van V
V
De clown is zeker angstaanjagend en het eerste deel is ook echt spannend, maar helaas, gedeelte 2 verpest een hoop. Het boek is echt 10 keer spannender. Als je hem nog niet hebt gelezen, doen!

avatar van Illuvatar
jester schreef:

Zoals vaak bij de mindere King-films vind ik de casting weer matig. Zat John Boy Walton hier ook niet bij?
Uitzonderingen zijn uiteraard Shawshank Redemption en The Green Mile.

En The Shining dan???

avatar van U-96
Stand by Me... Naar het boek 'The Body' van Stephen King...

avatar van V
V