It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van maxroelofs
it een miniserie...... no way.

maxroelofs schreef:
it een miniserie...... no way.
Leg uit waarom niet dan, dit is wel heel kort door de bocht.

avatar van maxroelofs
De film doet gewoon aan als film. Het is een geheel waarvan de helft zich in hen jeugd afspeelt en de andere helft als het ware in the return van it.

Die twee delen lopen echter door elkaar dus waarom het pecies in twee delen is opgesplits, ik zou het echt niet weten. Wanneer het einde van deel 1 is ben ik ook alweer helemaal vergeten dus misschien kun je even m'n herinneringen ophalen.

maxroelofs schreef:

Je kan hier in chapters kijken misschien frist het dan wat op
YouTube - Stephen Kings It part 4

avatar van maxroelofs
Ik weet het, zo heb ik hem ook de eerste keer bekeken. Het is me echter nog steeds een raadsel waarom dit als miniserie staat. Full metal Jacket is nog meer in 2 delen verdeelt.

maxroelofs schreef:
Heb je de film echt op youtube gekeken ? ik heb het op dvd en is 1 helft op een kant van de schijf en de andere helft op de andere kant, het duurt dan ook 192 minuten.

maxroelofs schreef:

Pardon, in het eerste deel zijn het nog vrijwel allemaal kinderen en in het tweede gedeelte zijn het allemaal volwassenen. Deze film is perfect te verdelen over 2 delen.

avatar van maxroelofs
In mijn herrinering lopen de stukken door elkaar. Ze laten eerst een stukje uit de jeugd zien en daarna volwassen, dit gaat de hele tijd zo door. Of zit ik nu verkeerd?

maxroelofs schreef:
Je zit echt verkeert, het is zoals Theunissen zegt, jeugd deel 1 volwassen deel 2.

avatar van m1chel
Ik snap wel wat maxroelofs bedoeld. De volwassenen krijgen flashbacks in het eerste gedeelte terug naar hun jeugd, dus heeft hij een punt dat het door elkaar liep. Deel 2 was puur de terugkeer en de wraak van de volwassenen.

avatar van cassie1997
een hele goede film! het enig wat ik minder vond is het einde

avatar van jamiebond
Een heel goede film. Hands down

avatar van Curriculum
Wat begon als een historische klassieker, eindigde in een flop. Een demonische clown die uiteindelijk een grote spin blijkt te zijn? Waarom hebben ze dat gedaan? Het was vele malen enger geweest als het gewoon een demonische entiteit was geweest, die het voorzien had op kinderen. Het leek alsof de makers de film gauw wilden afronden. Jammer!

1,5 punt aftrek vanwege "het eind".

*3.5

avatar van blackcat13
In het boek wordt dat gedoe met die spin op het eind overigens heel goed uitgelegd, en kwam het heel goed en creepy over, in de film gebeurd dit niet en daardoor komt de spin inderdaad heel knullig en dom over.

avatar van komerad
Hoe word het in het boek uitgelegd?

De ‘Spider’ wordt als dezelfde gezien als de 'Crimson King’ (en zijn zoon). Zij kunnen shapeshiften in een spin. In de Dark Tower heeft de Crimson King een litteken op dezelfde plek als waar IT geraakt is.

In Insomnia komt ook iets dergelijks voor, de gedaante van de grootste angst van de betreffende persoon.
En dat is een universeel gegeven in horror. King maakt hierbij gebruikt van mythologie en archetypen.

In diverse boeken van Stephen King komt bv de ‘Turtle’ voor, in IT, in The Dark Tower boeken en in 22/11/63. Een schildpad, de drager van de aarde in diverse mythologiën (native Amerikanen, Egyptenaren, Hindu’s), een wezen van kosmische kracht.
Volgens de Indianen is het een wezen wat land en zee verbindt (m.i. refereert dit aan het bewuste en het onderbewuste).
Bepaalde gegevens komen dus terug in andere boeken van King. In ‘Dreamcatcher’ is er bv een opmerking over Pennywise.

King verbindt zijn werken aan elkaar.

avatar van Spetie
Ik heb het nooit zo op clowns gehad. Ik snap ook niet het leuke er van, en weet niet of ik het ooit zal snappen. It draagt daar zeker niet aan bij.

Het speelt ook wel mee dat ik It al op vrij jonge leeftijd gezien heb. Zou ik It nu voor het eerst zien, dan zou ik ongetwijfeld minder onder de indruk zijn, daar ben ik zeker van. Tim Curry is de man die de show steelt in dit Stephen King verhaal, en weet de rol van de boze clown Pennywise echt geweldig neer te zetten. Zijn rol zorgt er in combinatie met de prima muziek voor dat er een sterk sfeertje rondhangt. Een sfeertje waarvan ik vroeger echt de kriebels kreeg, maar heden ten dage nog goed kan begrijpen waarom dat gebeurde.

De rest van de cast valt overigens grotendeels wel tegen en het is allemaal toch wel minder eng dan vroeger, maar ik had eerlijk gezegd ook niets anders verwacht. Visueel is het allemaal ook niet zo heel bijzonder sterk en ondanks dat het einde ook maar matig is, blijft deze It toch iets fascinerends hebben. Normaal gesproken zou ik hier een kleine drie sterren aan uit delen, maar vanwege het enorme jeugdsentiment, doe ik er een halfje bij. Maar verder kunnen alle clowns mij echt gestolen worden.

avatar van Zandadder
Dreiecke schreef:

Dat klopt. Aangeduid als mr. Grey in beide boeken.

congo
Ik heb een beetje een liefdes-haat-verhouding met It. Er zijn zowel veel pluspunten te noemen als veel nadelen. Als eerste speelt Tim Curry echt briljant als Pennywise. Ik ben het er ook helemaal mee eens dat dit clownesk ( ) horror-icoon mooi aansluit bij de andere legendarische horror-iconen. Ook is de film af en toe redelijk spannend, maar helaas weet deze film nooit echt eng te worden en dat komt met name omdat met name de 2de helft erg cheesy in beeld is gebracht en vind de volwassen spelers eigenlijk een lachertje. Dus tja? Wat moet ik hiermee? Op het ene aspect een erg memorabel horror werkje maar op het andere erg cheesy en lacherig. Maar altijd beter dan de afschuwelijke Mick Garris-miniseries verfilmingen.

avatar van Jellesteeg
Op de een of andere manier doet Tim Curry die Pennywise speelt me erg denken aan Heath Ledger die in de film The Dark Knight The Joker speelt. Het mysterieuze, goeie acteerwerk.

hartjemendy
Film begint goed, daarna zakt de hele film in elkaar.
Slechtste horrorfilm die ik ooit heb gezien, acteerwerk was goed maar de spanning zat er gewoon totaal niet in.
0,5 ster.

Ik sta altijd wel open voor verschillende films. Films van vandaag de dag maar zeker ook uit het verleden. Met deze film kon ik niks. Ik had het idee dat ik naar een kinderfilm aan het kijken was. Bij vlagen was het soms nog wel leuk om het IT tijdperk te zien: de kleding, meubels etc. Verder vind ik dat de film totaal geen angst of schrik momenten kent.

avatar van Jellesteeg
hartjemendy schreef:
Film begint goed, daarna zakt de hele film in elkaar.
0,5 ster.

Beetje gek om het direct als slechste horror ooit te beoordelen, vind je zelf ook niet?

De spanning zit er totaal niet in nee. Toch een kritiekpuntje wat ik met je eens ben omdat The Shining, een oudere horrorfilm als IT de spanning wel heeft. En zo zal ik nog veel oudere nu nog spannende films vergeten.

Maar vergelijk IT nou eens met horrorfilms als bijvoorbeeld Crocodile, een horrorfilm uit het jaar 2000. Een film van niets. Bagger kort gezegd. Dan heb je ook nog de film Death Tunnel, ook een horror uit het jaar 2005. Ook een en al bagger. Beide films zijn van 2000 of later. Dat is 10/15 jaar later. Vergelijk dan de mogelijkheden die ze hadden in 1990 en die in 2000/2005 qua special effects etc.

Het acteerwerk in IT is uitstekend, met Tim Curry als Pennywise als meer dan uitstekend.

Kortom: IT mag absoluut niet afgeschreven worden als slechtste horrorfilm ooit!

Het einde heeft de film een beetje verpest voor mij.. Er zate wel leuke stukjes in hoor maar ik vond het best wel een saaie film. En het duurde allemaal veel te lang 2,5 ster dan maar. Meer kan ik er niet van maken. Die clown ziet er wel eng uit enzo maar toch deed het hem voor mij gewoon niet. Ik denk dat ik gewoon het boek even moet gaan lezen.

Klassiekers vallen sowieso heel erg vaak tegen vind ik! Omdat iets oud is en vroeger misschien wel in de smaak viel hoeft niet gelijk te zeggen dat je het nu automatisch leuk moet vinden.. Volgens mij zijn er best veel mensen die dat denken of zo.. Maarja dat is denk meer interessant doen ... Maar de reden dat de meeste klassiekers mijn tegen vallen (egt niet allemaal) Komt ook gewoon doordat veel te veel mensen er super goed over praten terwijl dat vaak echt onterecht is. En ik ben echt niet de enigste die dat denk hoor. Ik wou dit er nog ff aan toe voegen want ik vond dit eigenlijk ook een vieze tegenvaller, een 1 of andere pedofiele clown die een spin blijkt te zijn.. hoe langer je d'r over na denkt hoe kutter die word.

avatar van m1chel
Jellesteeg schreef:

Kortom: IT mag absoluut niet afgeschreven worden als slechtste horrorfilm ooit!
Helemaal mee eens, en er zijn nog wel een hele rits horror films op te noemen die vele malen erger zijn. Ik denk meer dat mensen de knop niet kunnen omzetten op 1990 niveau. Je moet de effecten van.toen niet met nu vergelijken, dat is echt appels met peren vergelijken. Komt er ook nog eens bij kijken dat het een TV miniserie was, die hadden toen ook kleinere budgetten dan de gemiddelde bioscoopfilm.

avatar van roeman
Toen ik het boek las heb ik echt de spanning en de angst van de kinderen/volwassenen gevoeld, het droop bijna van elke bladzijde af. Helaas is dat bij de film niet echt gelukt. Goede film maar zeker geen horror zoals je van de verfilming van het boek wel zou verwachten.
Ook niet de slechtse horror ooit, gewoon een aardige thriller die je aandacht wel weet vast te houden.

avatar van tattoobob
Topfilm echt een klassieker,een film die je wel 100 keer kan kijken.
Ben overigens wel benieuwd naar de remake ...kan leuk worden maar,kan ook 3 keer niets worden.

tot nog toe de engste die ik ooit gezien heb. waarschijnlijk omdat ik m te jong gezien heb. Man, wat scheet ik in mn broek toen....4*