It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van Cinemaniak
Ik heb m nu na jaren op dvd. Dit was echt de film van mijn nachtmerries als kind en nog steeds krijgt ik er kippenvel van. Voor mij dus één van de beste horrorfilms die zijn. Half minpuntje is dat de verfilming niet vlekkeloos aan elkaar knoopt in vergelijking met het boek. Het voelt hier en daar wat als los zand. Ik heb daarnaast gewoon een enorm zwak voor Stephen King films, ook al zitten hier genoeg missers tussen. Topper!

sweinsteiger
Speciaal, zeer speciale film. Geen minuut verveeld, goed verhaal (danku Stephen King). Misschien was het voor sommige mensen goed om de film in 2 keer te kijken (zoals ik).

4.5**

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had als kind eerst het boek gelezen om daarna de film ook een kans te geven. Met z'n 192 minuten (meer dan 3 uur) is het een halve mini-serie geworden (edit: zo is het blijkbaar ook gemaakt...). Een lange zit misschien, maar het verhaal van Stephen King heeft wel voldoende stof om die tijd te kunnen vullen. Er zijn films van 90 minuten, waar gerust nog een half uur uit mocht geknipt worden. Toch een beetje afwachtend wat dit zou geven, want King-verfilmingen zijn nogal wisselend van kwaliteit. Al bewijzen The Shining, Carrie, Christine en The Shawshank Redemption dat het best wel lukt.

It duurt wel even en kan daardoor zowel sfeer opbouwen als z'n personages uitwerken. Gelukkig laten ze hier niet te veel weg, zodat je veel sympathie krijgt met de karakters. Het duurt voor je 'It' in beeld te zien krijgt, wat ruimte voor suggestie laat. Je wordt meegesleurd in de angst van de kinderen (en volwassenen). Goed gespeeld trouwens door de acteurs. Ik kan me voorstellen dat het met een andere intentie kan zijn als je werkt voor een mini tv-serie of een Hollywoodfilm. Bij de kinderen merk ik trouwens enkele bekende gezichten: Seth Green (Italian Job, Family Guy) en Emily Perkins (Ginger Snaps, Juno). En ik moet gelukkig toegeven dat Tim Curry hier voor een keer niet een irritant karakter speelt maar een klassieker neerzet in het genre.

Hier had men ineens een Hollywoodfilm van moeten maken zodat er ook aandacht aan het visuele werd geschonken. Ik ben benieuwd naar de remake van It dat hopelijk voldoende sfeer kan scheppen.

avatar van daxclusive
Momenteel geef ik de film een 3.5!
Het is alweer wat jaartjes geleden ik deze heb gezien en toen vond ik hem super.
Staat inmiddels weer in de kast en binnenkort wil ik hem herzien. Dan kom ik erop terug of de 3.5 mag blijven of dat het juist minder of meer sterren waard is.

Supergoeie film, alleen is het einde waarbij ze de spin doden echt een grote teleurstelling, want hoe ze de spin doden is echt mag, ze schoppen hem en rukken zijn hart eruit! Kom op mensen, do er een spannend muziekje bij ofzo. Maak dat iets spannender! 4.5

is het waar dat hier een remake van komt?

avatar van TragieStar.*
Het is al best lang bekend dat hier een remake van komt in dit jaar. Maar er nog helemaal niks over de cast, plot en alles bekend, dus ik betwijfel het.

avatar van m1chel
Blijft toch wel een creepy film. Ik vond dat Tim Curry een goeie Pennywise neerzet. Na al die jaren verliest deze film zijn kracht nog steeds niet.

avatar van Stuntovic
Man man man.
De film die me tot me 20e Coulrofobie heeft bezorgt.
Op veel te jonge leeftijd (7) tijdens een filmavond op de camping gezien. Nachtmerries voor 2 weken en daarna alles verafschuwd wat ook maar iets met clowns te maken had. Gatverdamme wat een enge film. Heb op me 16e geprobeerd om hem opnieuw te kijken zonder de helft van de tijd me ogen dicht te houden maar ik heb hem af moeten zetten bij het stuk op het kerkhof.
Toen ik er eigenlijk wel overheen was gegroeid rond me 20e zat het me toch dwars dat ik de films nooit helemaal heb afgekeken en het hele verhaal heb begrepen. Dus op een vrijdag klokslag 00:00 snachts in een verlaten ouderlijk huis waar alle lichten uit waren de film opgezet en mijn jeugdangst overwonnen. Het was precies zoals in de film het met de hoofdrol spelers vergaat. Durf je je angsten te overwinnen of geef je eraan toe. Heeft even geduurd maar ik heb ze overwonnen. Tja een film die je zo in de ban heeft gehouden blijft je altijd bij...

Hij is totaal niet eng, maar ik vind het wel een hele leuke film om te kijken, maar ja hij valt niet onder komedie, terwijl er echt wel leuke stukjes tussen zitten. Ik vind de sfeer van de jaren 50 waarin de kinderen opgroeien leuk neergezet. Elke keer als hij op tv komt, moet ik hem toch weer kijken, toch blijft die boeien, alleen het einde is idd wat minder.

avatar van m1chel
Met wat er tegenwoordig word gemaakt is hij misschien niet eng meer. Ik vond het toen der tijd wel creepy hoor, ja nu lach ik er ook meer om, maar goed ik ben 34 en geen 12 meer.

avatar van van duijn
20 jaar geleden was hij waarschijnlijk ( met name voor kinderen ) veel en veel enger. Maar toen had je dan ook geen horror als we dat tegenwoordig hebben.

van duijn schreef:
Nou dat laatste ben ik zeker niet met je eens, sterker de horror van toen was veel erger vond ik.Maar goed ik maak altijd een groot onderscheid tussen Horror en Griezelfilms,dasr zit een groot verschil tussen namelijk.En ik vond deze film gewoon geen Horror maar een griezelfilm.Ja die zijn minder intens,maar niet minder leuk daarom.

avatar van van duijn
Daar heb je gelijk in, maar ik heb het dan met name over de special effects en de schrikmomenten.

van duijn schreef:
De FX ja dat wel, de schrik monenten zijn tijdloos vind ik

avatar van Antonev
Heerlijke film, heeft me heel wat slapeloze nachten bezorgd, maar het was dubbel en dwars de moeite waard. De film heeft van begin tot het einde een zeer naargeestige en duistere sfeer over zich heen (vooral de sfeer rondom het begin wanneer dat meisje wordt vermoord is een mooi voorbeeld). De spanning is (bij mij) goed voelbaar en er zitten veel goede schrikmomenten en enge stukken in!

Eens in de zoveel tijd trek ik deze klassieker uit de kast om hem eens onder het genot van wat pilsjes te bekijken. Heb hem nou een keer of 7 gezien en ik vind hem nog steeds erg goed en hij verveelt totaal niet.

puckb96
Tegenvaller van Stephen King.

Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat iedereen zei dat ie zo eng als de t*ring was. Het is op zich nog wel een redelijke film, maar ik heb me eerder doodgelachen om die clown.

Toch blijft Tim Curry de rol nog wel heel goed spelen vind ik zelf.

avatar van daxclusive
Tegenvaller, vroeger ooit gezien en meen een kortere versie.
Nu de 192 minuten edition gezien en is allemaal tussendoor gelul met vertellen.
Bagger

avatar van Pelagatti
Laatst na ruim 10 jaar weer eens IT gekeken. Kan me herinneren dat ik hem vroeger erg eng vond... maar daar is weinig van over. Het is soms gewoon erg hilarisch, de clown is eigenlijk best grappig Maar goed wanneer een horrorfilm grappig wordt dan is het geen horrofilm meer...

Toch blijft de film (ondanks een lengte van ruim 3 uur) leuk om naar te kijken. Leuke personages en de volwassen versies kwamen ook wel goed overeen met de kinderen.

Einde is wel teleurstellend. Met een plastic spin versie van de clown Pennywise...Het draaide vrijwel de hele film om die clown en dan is IT aan het eind ineens een reuze spin. Beetje een anticlimax...

Al met al blijft het een klassieker die je zeker eens gezien moet hebben... (beter als kind;)

kan het zijn dat er ook een versie is vn ruim 100 minuten?????

ace leader
lvlvlv schreef:
kan het zijn dat er ook een versie is vn ruim 100 minuten?????

Nee, misschien moet je je dvd omdraaien, dan krijg je de tweede helft.

avatar van clockwork72
Haha ja Wel crisis hoor, een dvd moeten omdraaien

avatar van Antonev
Pelagatti schreef:

Helemaal mee eens, die spin haalde de film enigszins naar en was gewoon een heel teleurstellend einde van een verder prima en duistere film.

avatar van komerad
Blijkbaar zijn "spinnen" een hun gedeelde angst.

avatar van dutchtuga
Hier een kleine ode aan een onderschatte eigenschap van It, namelijk de muziek:

Cult Movies Reviewed: Soundtrack revisited - cultmoviesreviewed.blogspot.com

avatar van rox91
Ik had deze film al lang op mijn verlanglijstje staan om te bekijken. Maar eerlijk gezegd vond ik m lichtelijk tegenvallen. Het eerste gedeelte was goed met voldoende schrikeffecten. Vooral dat beginshot met dat meisje bij die waslijn die de clown ziet is best wel creepy. Het 2de gedeelte vond ik minder worden Het is iedere keer weer die clown die terugkomt, en dan op het laatst komt er ineens zo'n gekke spin. Ik weet het, de film draait om IT Maar het heeft verschillende gedaanten

Het verhaal van de film is wel knap in elkaar gezet, leuke personages die overeenkomen met de kinderen die ze ooit waren.

movie-edje
ik haat clowns.............

dus deze film ook!

avatar van 606
movie-edje schreef:
ik haat clowns.............

dus deze film ook!

Wat een onzin opmerking, dat er een clown mee doet heeft niet perse grote invloed op de film.

avatar van Flep
Bijna 20 jaar geleden gezien en vond vooral de eerste helft goed. Ben benieuwd naar de remake.
De clown baseerde Stephen King (net als vele andere horrorschrijvers en -filmers deden) overigens op seriemoordenaar John Wayne Gacy (vast al genoemd..).

movie-edje
606 schreef:

ja, ja.................

als je aan een film-fan vraagt, waar gaat IT over.

iedereen zegt natuurlijk ( o ja, die enge clown )

waar gaat deze film dan wel over volgens jou ( Freddy Kruger )
volgens mij ben jij in slaap gevallen in deze film, wat mij niet verbaast.

En ja, ik haat clowns, vreselijke types!

jij vind Bassie & Adriaan zeker ook helemaal geweldig