How to Lose a Guy in 10 Days (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Donald Petrie
met Kate Hudson, Matthew McConaughey en Kathryn Hahn

Als columniste voor het trendy tijdschrift Composure krijgt Andie Anderson de opdracht om uit de eerste hand te beschrijven hoe je van een man kunt afkomen... binnen 10 dagen! Andie's doelwit, de gewilde vrijgezelle reclamejongen Benjamin Barry, gaat ondertussen de weddenschap aan dat hij iedere willekeurige vrouw rond zijn vinger kan winden... binnen 10 dagen!

Een uitwerking zoals het was bedoelt en dus in zekere zin geslaagd: 2.50 (2.60).
Hoewel voorspelbaar, what’s new; is de film het kijken meer dan waard. Het gebeurd niet vaak dat in mijn ogen het potentieel van een dergelijk plot, in een romcom notabene, maximaal wordt benut. De geslaagde scenes worden op een gegeven moment in hoog tempo aan elkaar geregen, met weliswaar een forse dip een kwartier voor het slot, maar de prent had zijn credits op dat moment al ruimschoots verdient. Wat vooral aan het succesvolle duo McConaughey - Hudson is te danken. De chemie spat er werkelijk aan alle kanten vanaf, iets wat ik absoluut niet had verwacht, en wat het uiteindelijk dus des te aangenamer wist te maken; al bereikte Hudson meer dan eens de grens van overacting. Technisch oogt de prent hier en daar wat rommelig, maar ach, who cares.

avatar van Grendel
Toegegeven, ik heb hier en daar gegrinnikt, maar zelfs voor een "vrouwenfilm" is deze wel heel erg onorigineel en voorspelbaar. Deze film kan je met een gerust hart overslaan.

avatar van daxclusive
Redelijke romcom!
Niet echt mijn ding, ook niet slecht van McConaughhey..

Hoe onlogisch kan een verhaal worden?

Alsof Kate haar verhaal niet af had kunnen maken door na een dag of 5 eerlijk tegen hem te worden. En een reclame-baas die een belangrijk account aan iemand geeft op basis van het criterium of hij in 10 dagen een meisje verliefd op hem kan laten worden.

Aan de andere kant: Kate Hudson is redelijk om naar te kijken en McConaughey wel goed gecast. Het gepest was bij vlagen wel vermakelijk...2.5.

heerlijke film, zeker ook romantisch en niet alleen maar komisch. Ook genoten van de chemie tussen kate en matthew. Ik heb niet teveel nagedacht tijdens de film over de logica van het verhaal. Het gaat meer om de sfeer. Lekker zwijmelen! (vrouwenfilm dus!)

Het begin- en einddeel vind ik het sterkst, het middendeel vond ik een beetje over de top.
De humor is absurd, waar ik van hou. De film heeft een leuk gegeven en dat levert grappige situaties op.
Er zijn voldoende herkenbare zaken belicht en uitvergroot zodat je je betrokken kunt voelen en de personages zijn niet eenzijdig. Het acteren is goed, de beelden zijn mooi en verzorgd en af en toe is er een leuke song te beluisteren. Weer een romcom die ik leuk vind, ondanks dat ik niet zo van het genre hou en hierin vaak teleurgesteld werd.

avatar van Tommy De Vito
Erg leuke rom.com film. De film weet je echt aan het lachen te maken. Vooral als Hudson kinderachtig gaat doen is gewoon weg grappig. Benny boo boo... boo boo boo! Voor sommige misschien overdreven maar ik heb me zeker prima vermaakt met deze film!

avatar van booyo
Tommy De Vito schreef:
prima vermaakt!

Prima vermaakt, inderdaad. Niets meer niets minder, prima voor een keertje als je toch niks anders te doen hebt.

"Our love fern, you let it die! Are you gonna let our love die too?"

Blijft een leuke film. Kate Hudson heeft een ontzettend leuke uitstraling en ze maakt de film dan ook door de crazy girlfriend uit te hangen. Deze scenes zijn grappig, en de reacties van McConaughey op de acties van Hudson zijn ook leuk.
Het laatste half uur is cliché, té cliché. De personages zijn niet meer zo leuk en het maakt dat de film te lang duurt.

Toch wegen de leuke scenes met crazy Hudson op tegen de minder leuke en dat zorgt voor een film die je oh zo vaak kunt kijken, als je zin hebt in een leuke romcom-flick.

*3.5

avatar van edwinoudenes
Eén van de zwakkere romcoms die ik ken. De humor was slechts op sommige momenten aanwezig (vooral in het begin), maar verder kon het me niet echt boeien. Het was gewoon te oppervlakkig allemaal.

Dick2008
Ik zag wel op tegen 2 uur, want een romantische komedie of wat er voor door moet gaan, kan gemakkelijk in anderhalf uur. In het eerste halfuur kan wel het meest worden gesneden. Halverwege als ze de ouders van Benjamin gaan bezoeken, zakt de film ook flink in. De film wordt pas interessant als de weddenschappen in werking treden, en dat is na een halfuur.

Ik vind Kate Hudson nou niet bepaald aantrekkelijk danwel zou ik haar snel in een rijtje van favoriete actrices plaatsen. Maar in de eerste helft zit ze vrij goed in haar rol, met haar pesterijen en getreiter en dat levert wel de nodige hilariteit op. Tijdens het bezoek van de ouders komt er een merkwaardige wending in het verhaal, waardoor de film opeens serieus gaat worden. De chemie tussen Kate Hudson en Matthew McConaughey is eigenlijk ver te zoeken, maar vanwege het eerste deel van het verhaal is dat wel aannemelijk. Wel wordt het richting het eind tamelijk rommelig. Marvin Hamlish heeft inderdaad een klein rolletje.
Toch vind het verhaal zelf leuk verzonnen en zowel Kate en Matthew doen het naar behoren. Wel steunt de film erg op deze twee, want de andere rollen worden maar zeer matig ingevuld.

Al met al had de film wat korter gemogen, maar toch heb ik me er wel mee vermaakt. Ook al is het maar mildkomisch, ik had na afloop toch wel het gevoel naar een leuke film gekeken te hebben. Een nogal ongewone romcom wat mij betreft. De eerste helft kent wat grappige momenten en de tweede helft kent wat lieve gedeelten. De voorspelbaarheid valt nog erg mee, ook al worden romcoms volgens een bepaalde structuur gemaak. Kate is verder erg mooi in haar jurk, en ze laat zien dat ze zowel kattige als ook gevoelige rollen kan spelen. 4.0.

Een leuke rom com. Ik heb heel de film zitten lachen. Het concept is iniedergeval leuk.

avatar van mjk87
Niet eens heel slecht, vooral door het tweede deel als Hudson zich steeds absurder gaat gedragen. Er zitten dan echt wel grappige scènes in. Daarnaast is het stukje bij de ouders van McConaughey oprecht ontroerend en wil je wel geloven dat beide protagonisten wat voor elkaar gaan voelen. Daarnaast is er wel niet heel veel chemie maar is de lach van Hudson lief en kan ik McConaughey sowieso goed hebben, al paste het accent niet helemaal bij de rol.

Maar het eerste deel is gewoonweg saai waarin echt niet bijzonders gebeurt, dat nooit opwindend wordt en ook nergens grappig. Ook het einde is matig en nogal afgeraffeld omdat de twee uur bijna om waren en er toch echt een einde moest komen. Jammer, sowieso omdat die twee uur al twee kwartier te veel zijn. 2,5*.

avatar van blurp194
Teveel flauwe boel en te ongeloofwaardig in de opzet van het verhaal. Het gepest werkt hier en daar niet echt, in de positie van McConaughey zou het makkelijk genoeg mogelijk zijn om je onder een of twee minimaal van de situaties uit te draaien, en veel van de andere dingen zijn domweg teveel over the top om aan te komen.

Hudson vond ik vroeger wel erg charmant, maar nu werkt ze voornamelijk op m'n zenuwen. In de pestfase kom ik ook niet echt iets van een chemie met McConaughey ontdekken.

avatar van centurion81
Ik vond deze film voor het genre niet slecht. Heb een paar keer hartelijk gegrinnikt. De film kabbelt van begin tot eind lekker voort, maar is niet erg geloofwaardig. Het gedeelte op Staten Island is hierop overigens een positieve uitzondering wat mij betreft. . Nogmaals, dit is ontzettend niet mijn genre, maar als je dan toch eens een filmkeuze van je vriendin mee moet kijken, dan is deze not half bad O ja tot slot: ik vind Kathryn Hahn zoveel leuker dan Kate Hudson, heel jammer dat hun rollen niet waren omgedraaid.

avatar van Marvinleeaday
Had een standaard romcom verwacht maar vond deze toch boven gemiddeld..

avatar van Decec
Een goede komedie/romantiek film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Matthew McConaughey....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Goed achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Antonev
Zeer vermakelijke romcom met hier en daar behoorlijk wat ongemakkelijke momenten. Kate Hudson zag er werkelijk fantastisch uit.

avatar van IH88
“All's fair in love and war.”

Een romcom voor mannen en vrouwen. Zo staat How to Lose a Guy in 10 Days aangeschreven en op zich klopt dit wel. Ik heb mij er prima mee vermaakt maar de film is zeker geen hoogvlieger. Het hele uitgangspunt van de film is erg vergezocht en na een goed begin zakt het allemaal wel erg in.

De scènes met McConaughey en Hudson die elkaar tot het uiterste drijven zijn het beste deel van de film. Vooral Hudson die zich steeds absurder gaat gedragen en het appartement van McConaughey "een vrouwelijk tint" geeft, en binnen komt lopen tijdens een avondje pokeren zijn geweldig. Eigenlijk tot aan de road trip naar de familie van McConaughey is het allemaal best vermakelijk maar de gevoelens en ruzies gooien roet in het eten. Hoe het eindigt is geen verassing. Het is wat clichématig maar McConaughey en Hudson zijn leuke acteurs en stuwen het materiaal naar een (iets) hoger niveau.

avatar van Vinokourov
Kate Hudson is een onuitstaanbare phoney en Matthew McConnaughey erg slick. De carrière van laatstgenoemde is toch wel meer dan middelmatig geworden door gewoon de goede en interessantere rollen te kiezen. In How to Lose... laat ie zich gewoon piepelen. Ik werd er een beetje treurig door en ook van de film zelf. Want dat is een aaneenschakeling van niet-grappige suffigheden.

avatar van Black Math
Romantische komedies kunnen soms best leuk zijn, maar dat geldt niet voor dit product. Het lijkt een beetje een vaste formule te zijn: kom met een belachelijk uitgangspunt en brei er een film omheen. Dat werkt soms, maar hier niet. Daarvoor is het allemaal net iets te overdreven, gaat Hudson iets teveel op de zenuwen werken, laat McConaughey zich teveel als een sul behandelen, en wordt het allemaal te lang uitgesponnen. Het woord "melig" is zeer op zijn plaats. Het liedje dat ze op het einde zingen is al helemaal pijnlijk.

Audiovisueel wordt er ook bar weinig gedaan, en dan wordt een lage waardering haast onvermijdelijk. 1*.

avatar van =EL!ZE=
Leuke film, die ik nog met regelmaat kijk. Hij blijft leuk. Matthew McConaughey films zijn over het algemeen altijd wel te pruimen. Ook goede chemie tussen de hoofdrol spelers.