Goats (2012)

geregisseerd door Christopher Neil
met Graham Phillips, David Duchovny en Vera Farmiga

De 15-jarige Ellis Whitman heeft een in zichzelf gekeerde New Age moeder en een vervreemde vader, wat betekent dat hij altijd heeft moeten vertrouwen op een conventionele voogd: een geiten melkende, marihuana rokende man genaamd 'Goat Man'. Dus wanneer Ellis besluit om zijn alternatieve levensstijl in zijn thuisstad in de woestijn achter te laten voor een school langs de oostkust heeft dat grote veranderingen tot gevolg. Hoewel hij vaak stoned is, presteert de slimme Ellis uitermate goed. Naarmate het jaar vordert wordt hij op de proef gesteld door de volwassenen in zijn leven over zijn opvattingen, verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid.

avatar van Dtracedriver
Goeie film met droge humor mooi tussendoortje voor het hele gezin

avatar van jarno1975
Dtracedriver schreef:
Goeie film met droge humor mooi tussendoortje voor het hele gezin

Tja wat vind jij geen goede film? Je geeft alles 5 sterren. De geloofwaardigheid is ver te zoeken op deze manier...

avatar van eppy
lekker filmpje voor een rainy day...

avatar van fritsy
lijkt meer op een drama.

Humor en drama ineen. Ik vond 'm goed.
David Duchovny heeft een leuke rol en zet 'm ook goed neer.

avatar van Pazmaster
Vind het een beetje tegenvallen deze film. Acteerwerk is prima maar het verhaal is niet heel erg interessant. Ik had het leuker gevonden als de film meer over Goat Man had gegaan i.p.v. over Ellis. De humor valt ook een beetje tegen, ik heb geen enkele keer gelachen. Middelmatig 2,5 ster

avatar van Inland Rabbit
Je kan zeggen dat de film nogal los zand is, maar wat mij betreft gewoon slice of life, waar een duidelijker einde niet nodig is.

Het zou bij mij allemaal wat lager scoren, als de karakters niet zo maf en toch met karakter waren.
Vooral Duchovny is geweldig als Xavier/Goatman. Met een kudde geiten trekt hij de hele film rond, ze voorbereidend op een grote "geitenrace". Met mega baard en een wietverslaving is Goatman een soort update van The Dude, maar dan met meer gevoel en hart, Vera Farmige speelt Ellis (hoofdpersoon) zijn moeder, die altijd bezig is met een soort van alternatieve emotie-behandeling, want stel je voor dat je eens moet zeggen wat je voelt. Haha.

Iedereen in de omgeving van Ellis geeft wel om hem, maar hebben moeite om het te uiten en daar ligt gelijk een sterk punt. Ellis die zich door het leven worstelt en zich verbaasd over de acties van de volwassenen om hem heen.

Dan is er nog een kleine love interest in de vorm van Dakota Johnson (Ben&Kate), maar ook dat wordt minder standaard uitgewerkt dan normaal.

Rommelige recensie/mening vgor een ietwat rommelige film. Het is vooral het bekijken waard door de menselijke uitwerking van de karakters. Ook is de humor best droog en niet altijd even standaard. Gewoon WEER een indie filmpje, maar dan net met een andere uitwerking en dat is leuk.

avatar van DonOswaldo
Vermoeiende coming of age.

In deze komedie valt weinig te lachen, daarvoor is het ook teveel bezig met een verhaal vertellen. Dat verhaaltje verloopt overigens stroef en voert je nauwelijks mee. De druilerige muziek en de charismaloze hoofdrolspeler maken het er niet beter op. Wat de humor betreft klinkt veel in theorie nog wel redelijk, maar ze weten het wel heel pover op beeld te zetten. Ook Anthony Anderson, die normaal gesproken nog wel een vermakelijke bijrol vormt in een komedie, komt hier totaal niet tot z'n recht. Veelzijdig actrice Vera Farmiga laat, ondanks niet de meeste screen-time, als enige nog een indruk achter. Veel meer kan ik er niet van maken.

avatar van Inland Rabbit
niet grappig? . Achja

avatar van DonOswaldo
Ik vond het zoals gezegd in theorie nog wel aardig, maar ze het totaal niet leuk brengen (net niet lollig genoeg en voelde vaak alsof ze op de rem stapten wanneer het grappig leek te worden).

avatar van krizl
De beschrijving hier is grappiger dan de film zelf...
Ik vond er ook niet veel humor aan om eerlijk te zijn.

2.5

avatar van joey1973
Wat een geweldige film, eerst 4 sterren van me gekregen, maar aangezien de film (en de soundtrack) me zo bij zijn gebleven toch nog met een halve ster omhoog.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vreemd vaderfiguur.

Dat David Duchovny al sinds vele jaren bezig is compleet andere rollen aan te pakken sinds het typecastende X-Files moge helder zijn. Het personage dat hij hier neerzet, de vreemde Goatman, is wederom een geheel ander personage dan dat we ooit in de succestijd van de SF-serie hadden kunnen bevroeden. In deze uiterst geslaagde ‘indie’ is hij een wietrokende geitenmelker die de hoofdrolspeler, puik weggegeven door Graham Philips, voorziet van een vaderfiguur. En wat voor een. Hij maakt deze vermakelijke 'coming of age' extra genietbaar.

Door de ogen van zijn stiefzoon reist de kijker mee tijdens een alleraardigst avontuur vol goed gedoseerd drama en gortdroge humor. De volwassenen hebben vrijwel allen moeite met het tonen van de juiste emotie, hetgeen de kijker al snel over de schreef trekt. Alleen Duchovny kan nog op een ieders sympathie rekenen. Voorzien van een schitterende soundtrack doorspekt met zonnige reggae en rustend op een sterk script, dat eerder voor de continue grijns dan de bulderlach gaat. Gaat zien dit alternatieve werkje, want het verdient een grote schare fans.

Geweldig.

Met dank aan Koch Media voor het recensie-exemplaar.

avatar van Insignificance
Ergens jammer dat dit als komedie wordt aangemerkt, daar zal menigeen wel weer over struikelen. De humor die het heeft is toch veelal kalm, droogjes en bijna verholen. Behalve de freeballer. Die is goed te zien. Coming of age dan maar over een puber die z'n weg probeert te vinden op een nieuwe school en tussen verbroken, gemankeerde familiebanden. Met een surrogaat vader als Goat Man, in zijn wilde baard blijft van alles hangen, en de zweverige (en toch charmante) Farmiga levert dat wel wat leuks op.

Het geinigste rolletje is voor haar nieuwe lover. Uiteraard allemaal lichtelijk quirky (er is geen ontkomen aan dat woord bij dit soort projecten) en met een plotje dat als het ware uit de losse pols voorbij trekt met hier en daar een scherpe bocht bij enkele typetjes. Zo is het bijvoorbeeld best aardig hoe het met blonde meisje uitpakt. Weer eens wat anders. Een sympathiek indie filmpje zonder noemenswaardige wrevel, maar een onweerstaanbare klik met het spul -feelings check!- komt er ook niet helemaal van.

avatar van Robi
Meestal zijn films over een 15 jarige jongen die voor het eerst naar de highschool gaat erg puberaal of anderszins vervelend. Ook zijn ze meestal erg voorspelbaar. Deze film is echter een welkom alternatief. Zo kan het dus ook. Prima film.

avatar van barcam
Zeer mooie "coming of age" film over een 15 jarige jongen die samen met zijn hippie moeder woont en opgevangen wordt door een stoner die rondtrekt met geiten (glansrol gespeelt door David Duchovny). Keerpunt is dat hij naar school gaat en na jaren terug zijn vader ontmoet. Sterk verhaal en prachtige beelden, een must voor de "alternatieve" filmfan.

Tegenvallende film waarin een jongen gaat studeren en zijn wat ongebruikelijke gezinssituatie achter zich laat. Een coming-of-age verhaal waarbij het hoofdpersonage erachter komt dat de mensen uit zijn omgeving toch anders zijn dan hij altijd dacht. Helaas nogal saai uitgewerkt allemaal en ook de personages en acteurs konden me niet bekoren.

avatar van rep_robert
De vele gekke personages maken deze Coming of Age prima te bekijken, want voor de rest bevat het niet die elementen die ik wel graag zie in dit soort films. De exotische locatie in de woestijn is trouwens wel fijn om naar te kijken. De momenten op school hadden wat dat betreft wel wat beter gemogen.

Voor een komedie is deze film eigenlijk te flauw en voor een drama is het eigenlijk te saai. Wat deze film dan mag wezen mag "Joost weten" en die heb ik al gevraagd en hij weet het ook niet,

Het verhaal is vooral langdradig en saai (inclusief de muziek) en veel gebeurt er eigenlijk niet. Gezien de cast met o.a. David Duchovny en Vera Farmiga had ik er persoonlijk meer van verwacht. Het verhaal had men beter puur en alleen om die twee kunnen laten draaien want zij zijn de enige twee leuke figuren in deze film en maken er tenminste nog wat van. Het hele verhaal omtrent "Ellis Whitman" was juist zo saai als maar wat, inclusief hoofdrolspeler Graham Phillips zelf die hem vertolkte.

De exotische locatie in de woestijn zijn inderdaad nog een plus punt van deze verder povere film. De film duurt gelukkig ook niet lang waardoor hij zich nog wel redelijk wegkijkt.

P.S. wel geinig om Ty Burrell weer eens terug te zien, die ik vooral kan van de film "Dawn of the Dead (2004)".

avatar van Martijnnn
Aardige coming of age dramedy met als hoogtepunt Goat Man! Mist een beetje samenhang en had wat langer gemogen om dat te brengen. Mocht je The Way Way Back nog niet gezien hebben is dat een betere keus.

@theunissen, voor Ty Burrel moet je Modern Family kijken, hij is echt super grappig daar.

Redelijke film met een goede cast en een paar leuke droge grappen, maar in het geheel wat saai