Genre: Komedie / Misdaad
Speelduur: 88 minuten / 94 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Nima Nourizadeh
Met onder meer: Thomas Mann, Jonathan Daniel Brown en Oliver Cooper
IMDb beoordeling:
6,7 (254.554)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 1 maart 2012
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Project X
"The party you've only dreamed about."
Drie laatstejaarsstudenten geven een verjaardagsfeest om zo hun populariteit te verhogen. Naarmate de avond vordert en de geruchten over het feest zich steeds verder verspreiden lopen de zaken danig uit de hand.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,7 / 254554)
- Trailer (YouTube)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op meJane
Social Media
Video's en trailers
Reviews & comments
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Neemt niet weg dat ik wel van dom vermaak kan genieten, maar je hoopt toch altijd op iets meer. Ik zie het wel vanavond... (gratis is gratis
)
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Dan kan hij in mijn ogen al niet bepaald goed scoren...
IK verwacht toch een zekere inhoud om een sublieme score te kunnen geven...
Het is maar vanuit welke context je film ervaart inderdaad. IK kan gelukkig die scheiding wel maken. Check maar mijn 4,5 en 5* lijst 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Hier ook, maar audiovisuele gebrek-aan-narratief films maken bij mij ook doorgaans kans op een dikke beoordeling. Goed nieuws voor Project X.
zico...
-
- 12 berichten
- 91 stemmen
Over de over de over de top en alsnog tot op zekere hoogte geloofwaardig.
Project X heeft alles en dan in het kwadraat, in steeds verder uit de hand lopende party.
Zeker een aanrader voor de mensen die zich kunnen inleven in deze leeftijdscategorie.
Project X is een achtbaanrit die van begin tot eind menig een (pathe de munt leefde ernstig mee) weet te boeien. Zeker voor de amerikaanse standaard gaat dit veeeelste ver en daarom is dit ook echt een aanrader.
Risico: de zin in een goed feestje neemt wel met 100% toe!
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Recensie waar ik het totaal niet mee kan vinden. De recensent neemt zaken echt veel en veel te serieus. Project X heeft inderdaad een einde dat lijkt te stroken met de rest, maar tot dan zijn we gewoon getuige geweest van een geweldig stukje film. Raar dat hier amper aandacht aan wordt geschonken. Alsof die gast nooit jong is geweest.
Ik heb geen idee, heb de film nog niet gezien. Maar de argumenten die hij gaf in de tekst leken me wel goed genoeg om serieus te nemen.
Wordt Project X inderdaad te volwassen, dramatisch en serieus later in de film? Ik vond the Hangover juist zo leuk omdat ze die onzin juist niet toelieten in de film.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
"he's like a fucking Terminator"
Project X is een heerlijjk tripje geworden waar zuipen tot we kruipen toch echt centraal staat. Plot lijkt er niet echt te zijn, maar dat hoeft ook niet echt bij een megafeest. De situaties gaan van kwaad naar erger, maar toch blijft het allemaal geloofwaardig. Verder is het gefeest ook lekker hypnotiserend gefilmd(let op de onderwater camera met alle halfnaakte dames) en lijkt het alsof je naar een flink opgepoetste videoclip aan het kijken bent zo af en toe. Het werkt, want je waant jezelf ook echt tussen dit feestende zootje ongeregeld 
Een film die niet goed te plaatsen valt, in de opzet is het gewoon bijzonder origineel en de manier waarop het feest in beeld is gebracht doet je zelf eigenlijk verlangen naar een goed zuipfeest!
3,5*
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ik heb geen idee, heb de film nog niet gezien. Maar de argumenten die hij gaf in de tekst leken me wel goed genoeg om serieus te nemen.
Wordt Project X inderdaad te volwassen, dramatisch en serieus later in de film? Ik vond the Hangover juist zo leuk omdat ze die onzin juist niet toelieten in de film.
Jouw laatste alinea kan ik met een volmondige NEE beantwoorden. Het valt allemaal reuze mee en die reviewer wil je erger doen laten geloven dan dat het eigenlijk is qua moralisme.
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
My thoughts exactly. En dat lijkt me juist een vereiste bij dit soort film. Fuck story telling maar een audiovisueel spektakel. Dit soort concepten moeten vooral "voelbare" cinema worden.
Ik ben het hier helemaal met je eens. Kijk naar Avatar, het verhaal is vreselijk simpel, maar juist daardoor wordt de audiovisuele ervaring beter, die film vond ik geniaal.
Bij Project X vind ik het dus de mist in gaan om dezelfde reden. Het verhaal stond daar pontificaal in de weg voor de 'feest-ervaring'. Bij mij hief het elkaar gewoon op. En dat is echt niet omdat ik niet van feestjes hou, geloof me...
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ik snap niet echt wat je bedoeld? Het verhaal van Projext X staat de film in de weg
Kan me niet voorstellen dat het verhaal bij deze film in de weg kan staan.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Erg vermakelijk, meer is het ook wel niet...
Mss wel 3.5 na herziening.
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Ik snap niet echt wat je bedoeld? Het verhaal van Projext X staat de film in de weg
Kan me niet voorstellen dat het verhaal bij deze film in de weg kan staan. Het komt omdat ik de hoofdpersoon eerder als een slachtoffer zie dan als iemand die zich op en top vermaakt. Voorbeeld uit de film:
Op een gegeven moment wordt de dure auto van zijn vader het zwembad in gereden. Leuk om te laten zien hoe erg het feest eraan toegaat, maar ik zie vooral de hoofdpersoon die baalt als een stekker (en als hij dat niet doet, dan komt dat omdat hij high/dronken is). Stel de regisseur had ervoor gekozen om die jongen met z'n dronken kop zelf die auto te laten slopen, dan had ik er al meer lol in gezien. Ik denk dat het grootste probleem bij deze film is dat de hoofdpersoon zelf eigenlijk nooit de situatie in eigen handen heeft, i.t.t. leukere partyfilms als The Hangover of Old School. Dan zijn ze misschien wel dronken en weten ze niet wat ze doen, maar ze doen het in ieder geval wel zelf. Ik vind dat wel een belangrijk verschil.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Maar hij slikt op een gegeven moment zelf ook een pilletje en springt van het dak af. Wat dat betreft schudt de hoofdrolspeler zijn onschuldigheid ook van zichzelf af toch?
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Grootste probleem in mijn ogen is hoe het feestje opeens compleet word verpest door die drugsdealer. In nog geen paar minuten is er al geen volk meer te bespeuren.... Feestje mocht voor mij nog wel een uurtje doorgaan. Ook had de film moeten stoppen na het gesprek met zijn vader!
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Maar hij slikt op een gegeven moment zelf ook een pilletje en springt van het dak af. Wat dat betreft schudt de hoofdrolspeler zijn onschuldigheid ook van zichzelf af toch?
Ja klopt, maar dat pilletje neemt hij niet uit zichzelf en bovendien is hij daar al dronken. En als hij van het dak af springt is hij sowieso al helemaal de weg kwijt. Dat klinkt misschien als muggenziften, maar het punt is dat het hoofdpersonage eigenlijk geen feestbeest is, maar dat tegen wil en dank wordt door zijn omgeving. En die gedachte wordt nergens in de film ontkracht, omdat dat juist de opzet van de film is. Dat vind ik dus totaal niet werken.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Hij kan het ook weigeren, hij slikt het vrijwillig. Dus je hele relaas daarna klopt dan ook niet meer. Ik vijd het niet storend. De paralellen die je trekt met the Hangover kloppen dan ook niet, omdat die eigenlijk juist wel hetzelfde meemaken als de hoofdrolspeler hier.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik ben het hier helemaal met je eens. Kijk naar Avatar, het verhaal is vreselijk simpel, maar juist daardoor wordt de audiovisuele ervaring beter, die film vond ik geniaal.
Bij Project X vind ik het dus de mist in gaan om dezelfde reden. Het verhaal stond daar pontificaal in de weg voor de 'feest-ervaring'. Bij mij hief het elkaar gewoon op. En dat is echt niet omdat ik niet van feestjes hou, geloof me...
Het verhaal stond in de weg? 95% van de film is een registratie van, geen verhaal te bespeuren, enkel een kapstok om er anderhalf uur feesten aan op te hangen. Ook ik vond die laatste paar minuten jammer, maar eerder omdat het de gevolgen van het feest aankaartte, iets wat direct associaties opriep met alle andere tienerkomedies. Had de film m.i. niet nodig, maar de rest opheffen doet het bij lange na niet.
Grappig dat je met Avatar als vergelijkingsmateriaal komt aanzetten. Nu net een film waarin het opdringerige en moralistische verhaal pas echt in de weg liep van de rest van de film.
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Het verhaal stond in de weg? 95% van de film is een registratie van, geen verhaal te bespeuren, enkel een kapstok om er anderhalf uur feesten aan op te hangen.
Wat mij betreft dus de verkeerde kapstok. Als dit feest vanuit een ander perspectief, of meerdere perspectieven was verteld, had het misschien beter gewerkt.
Het gaat niet alleen om die laatste paar minuten, maar om de hele opzet.
Opdringerig vond ik het niet. Clichématig wel, maar het sloot naadloos aan bij de filmervaring (ontdekken nieuwe wereld/technologie), dus dat werkte uitstekend bij mij. Hier vind ik de plot haaks op de filmervaring staan. Het maakt mij dan niet meer uit hoe dynamisch of afwisselend het feest in beeld is gebracht (dat vond ik trouwens wel meevallen), dat is dan al bijzaak geworden.
Ik snap best dat mensen willen genieten van een grote, intense feestregistratie. Als je onbezonnen naar deze film kunt blijven kijken zal je best een vermakelijke anderhalf uur hebben (hoewel ik de party niet zo'n groot spektakel vind als jij). Maar de makers hebben m.i. niet goed nagedacht over die kapstok. Ik hoop dat ik dat nu genoeg heb onderbouwd om duidelijk te maken dat ik deze film in zijn basis gewoon echt niet goed vind. Er is een verschil tussen een feest en een film over feest. Die 5% kan heel belangrijk zijn, en is hier wat mij betreft doorslaggevend.
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Hij kan het ook weigeren, hij slikt het vrijwillig. Dus je hele relaas daarna klopt dan ook niet meer.
Maar ben je het er mee eens dat die jongen zijn feest laat bouwen/verbouwen in plaats van dat hij dat zelf doet toch? Dat is het hele uitgangspunt van de film.
Niet mee eens. Die jongens in The Hangover veroorzaken alles zelf ook al zijn ze gedrogeerd.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Prima punt overigens. De protagonist ziet zelf natuurlijk eerst met lede ogen aan. Allemaal precies het tegenovergetselde van The Hangover.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik hoop dat ik dat nu genoeg heb onderbouwd om duidelijk te maken dat ik deze film in zijn basis gewoon echt niet goed vind. Er is een verschil tussen een feest en een film over feest. Die 5% kan heel belangrijk zijn, en is hier wat mij betreft doorslaggevend.
Meer dan goed genoeg eigenlijk. Ook al denk ik dat mijn ervaring lijnrecht tegenover die van jou staat, erg begrijpelijk vind ik je mening wel. Snap overigens ook niet dat je op zoveel onbegrip stuit.
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Meer dan goed genoeg eigenlijk. Ook al denk ik dat mijn ervaring lijnrecht tegenover die van jou staat, erg begrijpelijk vind ik je mening wel. Snap overigens ook niet dat je op zoveel onbegrip stuit.
Gelukkig, dank je wel 
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Maar ben je het er mee eens dat die jongen zijn feest laat bouwen/verbouwen in plaats van dat hij dat zelf doet toch? Dat is het hele uitgangspunt van de film.
Niet mee eens. Die jongens in The Hangover veroorzaken alles zelf ook al zijn ze gedrogeerd.
Ze veroorzaken alles zelf nadat ze gedrogeerd zijn. Je zegt het zelf dus eigenlijk al. Ze worden niet vrijwillig gedrogeerd en hebben dus geen idee wat er allemaal is gebeurd omdat ze onvrijwillig drugs hebben gehad. Dus ze doen het in mijn ogen juist niet zelf. Galifianakis zijn personage is er wat mij betreft schuldig voor. Ze zijn immers niet blij met de ontwikkelingen die zich die nacht hebben afgespeeld.
Wat dat betreft is het verschil hier wel dat de jongen het eerst niet leuk vind, maar later denkt: "fuck it, ik ga gewoon lekker feesten".
Snap ook niet echt wat het probleem is dat hij niet zelf het feestje regelt(hij heeft er immers de guts niet voor, maar hij wilt het wel).
Dus daarom vind ik je kritiek gewoon raar. Kan me niet voorstellen hoe je dit een storende factor kan vinden.
Maar het komt er kort gezegd op neer dat jij de film niet leuk vind omdat de hoofdrolspeler niet assertief genoeg is?
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
. Er is een verschil tussen een feest en een film over feest. Die 5% kan heel belangrijk zijn, en is hier wat mij betreft doorslaggevend.
Wat dat betreft heb ik niet het idee naar een film gekeken ze hebben. Ik waande me tussen de feestbeesten. Ik denk dat dit ook de opzet van de film is geweest.
Hier vind ik de plot haaks op de filmervaring staan.
Het plot is dat drie jongens een feest willen geven en een groots feest(dat uit de hand loopt) geven uiteindelijk. Vind het niet echt tegenstrijdig als ik eerlijk mag zijn. Ze zijn er toch niet heel onduidelijk in?
Sjoerdow
-
- 1006 berichten
- 1304 stemmen
Project X is wat mij betreft een plezierige kijkervaring, maar dat maakt het geen goede film.
Het plot is simplistisch, zoals een high school tiener-film altijd heeft. Echter zo simpel als dit had ik niet verwacht.
In het begin krijgen we best een fijn gevoel en valt er soms wel wat te grinniken wanneer de drie jongens boodschappen doen. Puberaler kan eigenlijk niet.
Zodra het feest begint houdt de film eigenlijk op met een verhaal te vertellen. Er volgen een hoop stunts en gedoe, waarbij ook een agressieve dwerg aan te pas komt, die niemand even terug de grond in kon stampen. Mijn handen gingen jeuken bij dat soort scenes. Niet alleen is het niet grappig, maar het is tegelijk ook nog eens onbegrijpelijk en niks toevoegend.
Mooie vrouwen in het zwembad of op het springkussen (uiteraard topless) begeleid onder adrenaline-pompende muziek. Het werkt, maar dan kan ik ook een film maken.
Het einde is werkelijk verschrikkelijk en echt een dooddoener voor de hele opzet van de film. Opeens is het onnodig moralistisch; papa heeft een soort van misplaatste trots voor zijn destructieve zoon, Jimmy Kimmel komt nog even in beeld met een paar flauwe grappen (meer tienerborsten dan op een feest van R. Kelly) en Costa levert nog een heel flauw interviewtje af bij een journaliste die (uiteraard) een flinke boezem heeft en daarom nog even beledigd moet worden.
En dan moeten we ook nog even weten hoe het in de toekomst de drie jongens zal vergaan (who cares?).
Al met al heb ik me wel reuze vermaakt en met name in het begin wel eens kunnen lachen, maar dat verschrikkelijke einde doet echt afbreuk aan wat best een leuke fictieve documentaire had kunnen worden.
Mager zesje, ik neig zelfs naar een onvoldoende, maar dat laat ik voor wat het is tot een herziening.
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Het plot is dat drie jongens een feest willen geven en een groots feest(dat uit de hand loopt) geven uiteindelijk. Vind het niet echt tegenstrijdig als ik eerlijk mag zijn. Ze zijn er toch niet heel onduidelijk in?
Je beschrijft nu alleen het plot, de filmervaring is iets anders.
Wat dat betreft is het verschil hier wel dat de jongen het eerst niet leuk vind, maar later denkt: "fuck it, ik ga gewoon lekker feesten".
Snap ook niet echt wat het probleem is dat hij niet zelf het feestje regelt(hij heeft er immers de guts niet voor, maar hij wilt het wel).
Dus daarom vind ik je kritiek gewoon raar. Kan me niet voorstellen hoe je dit een storende factor kan vinden.
Het grootste probleem is dat hij niet degene is die een ravage van z'n huis maakt, maar toekijkt hoe duizend wildvreemde mensen dat doen. Dat is echt een elementair verschil. Iedereen z'n eigen mening, laten we er verder over ophouden. Ik vind dat ik mijn eigen mening ver genoeg heb onderbouwd.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Zo zie je maar hoe anders een film ervaren kan worden. Dat constante gezoek naar logica of toevoeging snap ik echt niet. Dat soort zaken maken zo'n film toch juist uniek en grappig? Eens een keer geen gescript geheel over iets wat niet te scripten valt. Heerlijk.
Ik zou zeggen: probeer het eens. Ik zie je film maar al te graag tegemoet 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat soort opmerkingen snap ik dan niet. Al het beeldmateriaal wat ik heb gezien duidt op een hele dynamische manier van registreren. Wat een lulkoek dat je dat als knownot zelf ook maar even doet.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Film 'zonder verhaal' wordt al snel gezien als iets wat je ook zelf kan maken. Belachelijk en best erg dat zulke cinema zo onderschat wordt.
Gerelateerd nieuws

Komische feestfilm 'Project X' is binnenkort te streamen op Netflix

De vijf best beoordeelde films van de vandaag jarige Miles Teller (35)

Drie films om alvast mee in de weekendstemming te komen
Bekijk ook

Marie Heurtin
Drama / Biografie, 2014
16 reacties

Deep End
Drama, 1970
36 reacties

Die Welle
Drama, 2008
235 reacties

Generation Iron
Documentaire / Drama, 2013
27 reacties

Never Back Down
Actie / Drama, 2008
301 reacties

2:37
Drama, 2006
45 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









