StreetDance 2 (2012)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Drama / Muziek

geregisseerd door Max Giwa en Dania Pasquini
met Tom Conti, George Sampson en Falk Hentschel

Wanneer streetdancer Ash (Hentschel) wordt uitgelachen en vernederd op het podium door de Amerikaanse streetdance groep 'Invincible' besluit hij te vertrekken, op zoek naar de beste dansers van de wereld om een nieuwe dans te creëren. Tijdens zijn zoektocht wordt Ash verliefd op een prachtige salsa danseres. Hij besluit deel te nemen aan een internationale danswedstrijd.

avatar van rep_robert
Wat valt hier over te zeggen? Ik ben verplicht meegegaan omdat mijn vriendin de film wilde zien. Aangezien ik haar meesleur naar "mijn" films was ik dit keer aan de beurt.

Als niet liefhebber van dansfilms is het lastig om maar iets goeds te kunnen vinden in de film. Het script is echt tenenkrommend slecht. Zelfs als liefhebber zijnde kan ik me niet voorstellen dat je hier nog van kan genieten. Het lijkt wel alsof de film zich in een andere dimensie af speelt. De personages lijken overal te dansen. Van een vakkenvuller in een supermarkt tot aan het verwerken van liefdesverdriet midden in de nacht in een kelder. Mijn tenen gaan er ontzettend krom van staan en het is zo ongeloofwaardig.

Het basis gegeven is sowieso al ongeloofwaardig. Een jongen die we niet kennen, wordt aangesproken door een nog jongere jongen die we niet kennen gaan door Europa reizen om een danscrew samen te stellen om te gaan dansen in de grote finale in Parijs(welke finale?). Nou hupsakee, daar gaan ze zomaar even heel Europa door om wat eenlingen op te pikken, die blijkbaar allemaal zonder te aarzelen met ze meegaan. Dit sloeg echt helemaal nergens op.
Voor de rest blijft iedereen ook op de achtergrond, dus enige vorm van diepgang zit er niet in de personages die ze door heel Europa hebben verzameld. Het was al een wonder dat er af en toe een stuk tekst uit hun mond kwam.

Naast al deze meuk zit er natuurlijk de verplichte love interest in, een verhaallijn dat bijzonder ongeïnspireerd is geschreven. Dat is nog niet eens het erge, maar het geforceerde "het koppeltje gaat vlak voor de grote finale uit elkaar" moment is nog vreselijker en komt totaal uit de lucht vallen. Inspiratie? Nou, nee!

Dit alles is natuurlijk niet belangrijk in een dansfilm, want het gaat immers om het dansen toch?
Ook hier stelt de film teleur, de dansjes waren allemaal wel oké. Maar nergens echt bijzonder. Op Youtube vind je beelden van America's got Talent(o.i.d.) waar danscrews tig mooiere en originelere tentoon stellen. Toegegeven, de eindbattle bevat enkele mooie moves en de cast lijkt plezier te hebben in het dansen. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. De te hippe editing helpt daar ook niet heel erg bij omdat de mooie moves hierdoor eigenlijk ook amper te volgen vallen. Nog erger is dat vreselijke "streetdance is my life" sfeertje in de film. Echt zo misselijkmakend. En Inception is niks bij het "dream in a dream" concept. Want hier combineren ze streetdance met latin dance. "We must do something that has never done before".

Alles bij elkaar opgeteld houd je weinig film over. Het dansen overtuigt niet en het ongeïnspireerd zooitje daar omheen al helemaal niet.

1* omdat ik recentelijk Jack and Jill heb gezien en dat is toch nog tien niveaus lager.

avatar van John Lee Hooker
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je vriendin ervan vond?

avatar van rep_robert
Ze genoot een beetje van het dansen, maar ze zei zelf ook al dat het in de verste verte niet bij Step Up in de buurt kwam.

avatar van John Lee Hooker
Bij het eerste deel vroeg ik me al af wat er nu precies getracht werd en ook hier lijkt het allemaal puur om het showgehalte te draaien. Het is leuk dat er ditmaal twee bekende breakdancers zijn ingeschakeld (Lilou en Just Do It) maar ook hun moves worden door de montage min of meer van de baan geveegd. Het dansen stelt dus echt bizar weinig voor en door de nadrukkelijke soundtrack en het gebrek aan zowel opbouwing als subtiliteit ontstaat er een soort oppervlakkige videoclip zonder de intentie om echte spannende battles te creeëren. De opbloeiende relatie neemt weer een groot deel van de speelduur in beslag en het was zeker een aantrekkelijke dame maar er werden weer onnodige problemen ingegooid en ik vroeg me af of het überhaupt wel toegestaan is om zo'n tango in je choreografie te stoppen. Het acteerwerk kon niet veel goedmaken. Verder vond ik het vreemd dat de politie kwam binnenvallen.

avatar van Re73
slap verhaaltje vol clichés maar dat was te verwachten. Aardig voor een keertje geinige dancemoves bij vlagen.

Veel minder dan de 1ste film. Maar niet slecht.
Er zat bijna geen verhaal in. De dansen waren goed maar nergens speciaal.
Ze hebben op momenten echt tijd zitten reken.
Kon veel beter uitgewerkt worden.

avatar van PSV_Supporter
Vorige week Step Up 4 gezien in de bios, daarna thuis deel 2 en 3 gezien en gister was deze film aan de beurt.
Dit deel haalt het niveau van de Step Up films bij lange na niet. Wat een super slap verhaal.
Uit het niets heeft een serveerder contact met een 'manager' en samen zijn ze het meteen eens dat ze even moeten gaan winnen in Parijs, 4 weken later. Wat dan volgt is een reis langs allerlei Europese steden om overal talenten op te pikken (alsof dat pubertje dat zich manager noemt de talenten overal kan oprapen) om uiteindelijk in Parijs te belanden. Nog altijd duurt het dan nog 4 weken voor de finale komt. (reizen kost blijkbaar maar een 10 minuten tijd ofzo...)
Leuk dat je een kapstok nodig hebt om daar omheen te kunnen dansen, maar zorg dan wel een beetje voor een geloofwaardig/realistisch verhaal als kapstok, nu is het zelfs minder dan een kleerhangertje.
Het acteerwerk was ook regelmatig om te huilen. Blijft alleen het dansen over (het is ten slotte een dansfilm): Choreografie is vaak rommelig, dansmoves zijn niet heel verfrissend/verbluffend.
Alles bij elkaar dus een teleurstellende film.

avatar van pumbaaaaaaaaaa
Vergeleken met de eerste Streetdance was deze een enorme tegenvaller wat mij betreft. De mix tussen ballet & hip hop werkte naar mijn mening veel beter dan de mix van latin & hip hop. Ik miste de originele dansers en ook de verhaallijn was niet ideaal. De einddans was ook tegenvallend, de mix van stijlen werd hierin niet voldoende uitgewerkt. Er zat veel te veel hip hop in en veel te weinig latin naar mijn mening. Uiteindelijk zijn het alleen Ash & Eva die latin dansen en de rest van de crew danst gewoon vrolijk hip hop terwijl in de originele film de hip hoppers ook echt ballet deden in hun choreo en de balletdansers zetten een geweldig stukje hip hop neer!

avatar van Gang_Star
Streetdance 3d vond ik al tenenkrommend, dus wat heeft mij dan bezielt om deze film te kijken?
Toch had ik stiekem de hoop dat deze film net iets beter zou zijn, maar kwam bedrogen uit. De tijd lijkt in het begin wel erg langzaam te gaan alsof het even zo gedaan is om Europa rond te reizen. De combinatie streetdance/salsa vond ik een minder uitgangspunt en de romance tussen mannelijke en vrouwelijke hoofdrolspeler was saai en redelijk inspiratieloos.
Matig.

avatar van Decec
Een goede drama/muziek/romantiekfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Goed gedanst...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit...