• 15.918 nieuwsartikelen
  • 178.829 films
  • 12.258 series
  • 34.051 seizoenen
  • 648.775 acteurs
  • 199.218 gebruikers
  • 9.385.677 stemmen
Avatar
 
banner banner

Prometheus (2012)

Sciencefiction / Avontuur | 124 minuten
3,34 2.900 stemmen

Genre: Sciencefiction / Avontuur

Speelduur: 124 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Michael Fassbender, Noomi Rapace en Charlize Theron

IMDb beoordeling: 7,0 (692.463)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 31 mei 2012

Plot Prometheus

"The search for our beginning could lead to our end."

Een team van ontdekkingsreizigers gaat op een reis door het universum waarbij ze een ontdekking doen die leidt naar de oorsprong van het ontstaan van de mensheid. Hierdoor belanden ze in de gevaarlijkste uithoeken van het universum. Daar zullen ze een angstaanjagend gevecht moeten doorstaan om de toekomst van de mensheid te redden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Beest is toch meer dan passend? Vooral in de scène waar die gast met pet wordt aangevallen komt alles mooi samen. Het schip, de kettingen, het druipende water, de muziek, de Alien met dat druipende slijm uit zijn bek. Fantastische art-direction die met het beest nóg mooier wordt. Zou stom zijn om een minder design te nemen.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87606 berichten
  • 12868 stemmen

Hoezo passend? Er is één aardige scene en die speelt zich af op de planeet zelf. Verder dool je rond in een fout 80s decor vol aftandse computertjes waar uiteindelijk één of andere domme doos de ultieme interplanetaire killer te slim af is. Nou whoo, sterk concept hoor.

Sowieso is elke film die de alien zelf niet als hoofdpersonage/good guy plaatst voor 50% gehandicapt.


avatar van jipt

jipt

  • 3461 berichten
  • 3476 stemmen

Mooi sfeervol trailertje, heb er al zin in.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Onderhond schreef:

Hoezo passend? Er is één aardige scene en die speelt zich af op de planeet zelf. Verder dool je rond in een fout 80s decor vol aftandse computertjes waar uiteindelijk één of andere domme doos de ultieme interplanetaire killer te slim af is. Nou whoo, sterk concept hoor.

Sowieso is elke film die de alien zelf niet als hoofdpersonage/good guy plaatst voor 50% gehandicapt.

Denk dat teveel van het best in beeld zijn mystiek compleet om zeep had geholpen. Vind dat het Scott het meer dan goed heeft aangepakt. Dat 80's decor doet er verder niets aan af, want wat heb je aan generieke omstandigheden? Ook dat zou het beest alleen maar de-waarderen. Juist dat contrast vind ik goed werken.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

SilverGun schreef:

Geen zaklantaarn te zien, wel een ondefinieerbare lichtbron en een mysterieus bouwsel. Lekker random vergelijking met Cameron ook.

Och, hoe ondefinieerbaar denk je dat die lichtbron is? Zaklantaarn, helmlicht? Dat is echt de issue niet.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Zowat alles behalve het design van de alien. Soundtrack, styling en al helemaal de ridicule afloop. De designs van Giger verdienen gewoon zoveel beter.

Dat is een behoorlijk gek standpunt, maar ja, ik heb al eerder onnozele uitspraken van je gehoord. Ze zijn natuurlijk bedoeld om lekker kwetsend en tegendraads te zijn, anders zou je niet zo mateloos aanstellerig klinken. Je bent toch geen puber meer of wel soms? Weet je, ik vermoed dat het hier jaloezie betreft jegens de grote sci-fi klassiekers (2001, Blade Runner geef je ook het absolute minimum, niet?) terwijl, laten we eerlijk zijn, niemand met een woord rept over jouw persoonlijke favorieten. Deze films hebben hun status al lang verworven. Hun namen zijn al in de annalen van de filmgeschiedenis geëtst. Zij zijn de referentiewerken. Hun 'accomplishments' en invloed op het genre spreken voor zich. Wedden dat ook jouw helden beslist van een andere mening zijn aangedaan? Credibility zero, vriend.


avatar van SilverGun

SilverGun

  • 1151 berichten
  • 818 stemmen

AC1 schreef:

(quote)

Oh, hoe ondefinieerbaar denk je dat die lichtbron is? Zaklantaarn, helmlicht? Dat is echt de issue niet.

Het licht komt helemaal niet van het personage af. Even wat beter kijken dus, gezien je die overduidelijke barst ook al miste. Knappe belichting en sterk minimaal design brengen het mysterieuze en het sferische aspect opvallend effectief over.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87606 berichten
  • 12868 stemmen

AC1 schreef:

Blade Runner geef je ook het absolute minimum, niet?)

3.0*, ziedaar de zwets die je verkoopt maar als je dat nodig hebt om jezelf beter te voelen, ga gerust je gang. Alleen liefst de volgende keer gewoon tegen jezelf, voor pathetisch gezever bel je maar naar een hulplijn ofzo.

dutchtuga schreef:

Dat 80's decor doet er verder niets aan af, want wat heb je aan generieke omstandigheden?

"generieke omstandigheden"? Al eens gezien wat Giger verder van buitenaards artwork gemaakt heeft? Een stuk boeiender dan één of andere retro-scifi stalen kooi hoor.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Het steriele, futuristische interieur van de Nostromo werkt goed in combinatie met de biomechanische creaties van Giger, omwille van het contrast.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

SilverGun schreef:

Het licht komt helemaal niet van het personage af.

Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik zie toch ook wel licht van de persoon uitstralen. In ieder geval is dit gegeven toch redelijk eenduidig. Man of vrouw (met rechterhand in zaklamphouding) nadert groot stenen hoofd. Bevreemdend of mysterieus kan ik het niet noemen. Het is wat het is. Dit is toch niks nieuws onder de zon? Toen ik voor het eerst de filmposter van Alien zag in 1979 wist ik helemaal niet wat ik er moest van maken. Ik had nog nooit van de film gehoord (zo ging dat toen, informatie was zo goed als onbestaande). Een ei van vlees zwevend boven een vreemde formatie. Dan hebben we natuurlijk ook de ondertussen wereldberoemde slogan erbij. Meer informatie had ik niet maar ik wist dat ik deze film kost wat kost wou zien. De affiche van Prometheus profiteert van de bekendheid van de originele film en regisseur. Zonder die steun zou ie niet eens opvallen, denk ik. Het lijkt wel The Abyss.


avatar van Chr.s

Chr.s

  • 3671 berichten
  • 1703 stemmen

Halcyon schreef:

Het steriele, futuristische interieur van de Nostromo werkt goed in combinatie met de biomechanische creaties van Giger, omwille van het contrast.

Juist. Is meen ik ook om die reden bewust door iemand anders dan Giger vormgegeven.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

OH snapt het gewoon weer niet eens


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Het interieur van de Nostromo is niet eens steriel. De stijl is ook niet 'jaren 80'. Het is gebaseerd op de Metal Hurlant strips uit de jaren 70. Het is eigenlijk heel druk en grillig. Het heeft eigenlijk ook iets organisch, alsof het gegroeid is in plaats van gebouwd (Kijk maar eens naar de exterior). Op een bepaald moment zelfs wordt het monster één met het decor.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87606 berichten
  • 12868 stemmen

dutchtuga schreef:

OH snapt het gewoon weer niet eens

Ach, ik snap maar al te goed dat je de boel wat moet commercialiseren zodat "men" ook naar de bioscoop kan gaan zonder helemaal verwilderd buiten te komen. Het blijft Hollywood(iaanse) cinema natuurlijk.

En als je contrast wil zet je de alien maar in een Sound of Music setting. Wordt het weer een film die mij een stuk interessanter lijkt.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Revenge of het gordijnmonster.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

AC1 schreef:

Het interieur van de Nostromo is niet eens steriel. De stijl is ook niet 'jaren 80'. Het is gebaseerd op de Metal Hurlant strips uit de jaren 70. Het is eigenlijk heel druk en grillig. Het heeft eigenlijk ook iets organisch, alsof het gegroeid is in plaats van gebouwd (Kijk maar eens naar de exterior). Op een bepaald moment zelfs wordt het monster één met het decor.

Voor een stuk heb je gelijk, want de Nostromo is opgedeeld in twee stijlen: licht en donker, waarbij de lichte stukken als een soort van veilige cocon voor de bemanning zijn en in de donkere stukken de dreiging van de Alien voelbaar is.


avatar van legian

legian

  • 777 berichten
  • 0 stemmen

moet zeggen dat na het zien van de trailer ook deze mijn intresse heeft gewekt, ondertussen al 3 films om naar uit te kijken volgend jaar.


avatar van the flash

the flash

  • 317 berichten
  • 103 stemmen

AC1 schreef:

(quote)

Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik zie toch ook wel licht van de persoon uitstralen. In ieder geval is dit gegeven toch redelijk eenduidig. Man of vrouw (met rechterhand in zaklamphouding) nadert groot stenen hoofd. Bevreemdend of mysterieus kan ik het niet noemen. Het is wat het is. Dit is toch niks nieuws onder de zon? Toen ik voor het eerst de filmposter van Alien zag in 1979 wist ik helemaal niet wat ik er moest van maken. Ik had nog nooit van de film gehoord (zo ging dat toen, informatie was zo goed als onbestaande). Een ei van vlees zwevend boven een vreemde formatie. Dan hebben we natuurlijk ook de ondertussen wereldberoemde slogan erbij. Meer informatie had ik niet maar ik wist dat ik deze film kost wat kost wou zien. De affiche van Prometheus profiteert van de bekendheid van de originele film en regisseur. Zonder die steun zou ie niet eens opvallen, denk ik. Het lijkt wel The Abyss.

geef je totaal gelijk als scott zijn naam er niet opstond zou niemand naar deze film gaan kijken. hij had beter iets totaal nieuws gedaan ipv een link naar alien.


avatar van Saving Pvt. Pyle

Saving Pvt. Pyle

  • 527 berichten
  • 1257 stemmen

Wat een onzin. De trailer/beelden ziet/zien er geweldig uit en er hangt zo nog genoeg mysterie rond de film heen.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

ghostman schreef:

Deze film lijkt meer op een kruising tussen Blade Runner (1982) - Alien (1979) . Dit leid ik tenminste af uit de trailer !

Als je de wiki mag geloven zal deze film thematisch gezien verder gaan waar Blade Runner (1982) is gestopt . Met name dat wij Homo sapiens eigenlijk ook maar een reproductie zijn ( 'replicants' / androïden ) van superieure levensvormen van buitenaf !

Prometheus (film) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org


avatar van Chr.s

Chr.s

  • 3671 berichten
  • 1703 stemmen

Grappig om te zien dat de basis van de prometheus trailer het zelfde is als de alien trailer uit 97. (opbouw van de letters en het "schreeuw" achtige geluid dat telkens terug komt.)

YouTube - Alien (1979) Trailer


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

De trailer verwijst duidelijk naar de eerste film en dit terwijl Scott tegen iedereen vertelt dat het eigenlijk de start is van een nieuwe franchise en dat er geen 'alien' in te zien zal zijn.

Maar goed, dat laatste is eigenlijk wel het beste wat Scott kan doen want 'dankzij' de films van Cameron, Fincher en Jeunet heeft de 'alien' zijn beste tijd nu wel gehad.


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Damn, die stills in de trailer zien er bijzonder goed uit. Doet me beetje denken aan de widescreen-shots van 2001: Space Odyssey. Bovendien zal deze wel in 3D uitkomen waarschijnlijk? Ben erg benieuwd, zal wel meedingen voor film van het jaar.

Deze, Batman, Spiderman, Skyfall, The Hobbit. Het wordt een commercieel festijn me dunkt!


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23135 berichten
  • 3572 stemmen

Chr.s schreef:

Grappig om te zien dat de basis van de prometheus trailer het zelfde is als de alien trailer uit 97. (opbouw van de letters en het "schreeuw" achtige geluid dat telkens terug komt.)

YouTube - Alien (1979) Trailer

Inderdaad frappant


avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

  • 471 berichten
  • 213 stemmen

Oh man dit gaat vet worden!!!!


avatar van the flash

the flash

  • 317 berichten
  • 103 stemmen

vind het spijtig dat ze al direct zeiden dat het een prequel op alien zou zijn. liever een verrassing gebleven want nu zijn de verwachtingen te hoog en diezal de film niet kunnen inlossen lijkt mij


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

'Verwachtingen' worden toch ook enigszins getemperd door de naam Ridley Scott?


avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

  • 471 berichten
  • 213 stemmen

Ik hoop echt dat dit goed wordt, want het is lang geleden dat er nog een eens een echt goede SF film gemaakt is vind ik.

Wat dat betreft ben ik blij dat de plannen voor een Hyperion film nog steeds in beweging zijn. Als dat goed aangepakt wordt kan dat fenomenaal worden. Maar de kans op een fiasco is door de complexiteit van het verhaal ook wel groot.

http://www.cinemablend.com/...


avatar van Nicholas

Nicholas

  • 1765 berichten
  • 278 stemmen

Mooie trailer. Gaat ook op het lijstje.


avatar van Bottleneck

Bottleneck

  • 8233 berichten
  • 2117 stemmen

Chr.s schreef:

Grappig om te zien dat de basis van de prometheus trailer het zelfde is als de alien trailer uit 97. (opbouw van de letters en het "schreeuw" achtige geluid dat telkens terug komt.)

YouTube - Alien (1979) Trailer

sjezus wat een goede trailer was dat, die muziek