Zanna Bianca (1973)

Italië / Frankrijk / Spanje
Avontuur

geregisseerd door Lucio Fulci
met Franco Nero, Virna Lisi en Fernando Rey

De indiaan Charley en zijn zoon Mitsah vinden in Alaska een dier dat een kruising is tussen een hond en een wolf. Ze noemen het vriendelijke dier Wolfsbloed en ze krijgen al gauw een band met hem. Als Mitsah ernstig ziek is, brengt zijn vader hem naar het ziekenhuis, maar wordt later vermoord door de gangster Smith, die Wolfsbloed inpikt en het dier tegen een beer laat vechten. Bovendien gaat de gangster ervandoor met goud, waarna een grote jacht op Smith en een zoektocht naar Wolfsbloed begint.

avatar van Hemdale
Dit is echt totaal wat anders dan dat we van Lucio Fulci gewend zijn. Er komt geen 'gore' in voor!

Fulci heeft veel gore-loze films gedaan, hoor.

Iemand dit op fatscoenlijke grootte gezien?:

avatar van stephan73
Na het succes van Call of the Wild, moesten er natuurlijk meer boeken van Jack London worden verfilmd. Dat werd White Fang en wie beter om zo'n avonturenfilm in een western setting te verfilmen dan de spaghetti western meester... Lucio Fulci?
Ondanks dat dit geen slechte film is, is het overduidelijk dat Fulci niet de juiste persoon was om deze film te maken. Hij doet het op zich goed, maar een bekendere Spaghetti regisseur had de film waarschijnlijk sfeervoller en spannender kunnen maken.
Nu is het niet meer dan een standaard avonturenfilm die enkele prachtige natuuropnames bevat.

Dat White Fang inderdaad goreloos is, lijkt me duidelijk. Het is per slot van rekening wel een familiefilm, maar de hondengevechten en het gevecht tussen White Fang en een grizzly beer lijken me niet echt lekker kijkvoer!

avatar van Noodless
Het verhaal van schrijver Jack London is in deze film sterk aangepast. Eigenlijk wordt het verhaal meer benadert vanuit de wolfshond zelf, maar heb hier toch een andere beleving. De personages eisen toch meer aandacht op en ook het dorpje krijgt meer voorrang dan de natuur. Toch blijft het wel voldoende vermakelijk want er valt genoeg te beleven in het dorpje door verschillende intriges van de personages en door twee harde gevechten : een hond tegen de wolfshond en nadien moet hij vechten tegen een beer.
Redelijk bloederig en niet zo geschikt voor een familiefilm. 6/10