The Territory (1981)

Portugal
Drama / Horror

geregisseerd door Raoul Ruiz
met Isabelle Weingarten, Geoffrey Carey en Rebecca Pauly

Twee koppels trekken met een gids een natuurgebied in voor een trektocht. Er ontstaat al snel frictie in de groep als het vermoeden bestaat dat de gids hen in rondjes leidt. Aan het eind van de dag laat de gids de groep gepikeerd achter en keert niet meer terug. De volgende dag gaat de groep vol goede moed weer verder, ook als ze het lijk van de verdwenen gids bij een meertje vinden. Maar hoe lang en hoe ver ze ook lopen, ze komen nog steeds niet verder. Als de proviand op raakt en ze voor de zoveelste keer het lijk van hun gids tegenkomen, blijkt ook de geestelijke toestand van de groep de weg kwijt.

avatar van Querelle
Naam van de regisseur is niet de gangbare spelling op MM. correctie gestuurd.

avatar van jarno1975
En de still lijkt me ook niet goed.

Meneer Bungel
Is wat fout gegaan (niet qua still trouwens) bij het terugsturen, heb de info gecorrigeerd.

avatar van jarno1975
mag deze still gebruikt worden dan?

Meneer Bungel
Klik. Ja.

ah filmen via lachspiegels

avatar van beavis
geeft de sfeer van de film wel goed weer

avatar van beavis
heb gelijk de DVD besteld van de film die Wenders maakte met de crew van deze film toen de productie wat hobbels tegen kwam:
Stand der Dinge, Der (1982)

avatar van McSavah
Bizarre film.. Vooral doordat ik een surreële arthouse horror (of zo) had verwacht. Niet dat je totaal iets anders krijgt, zeker niet, maar dit was wel heel belachelijk allemaal. Het acteerwerk en de dialogen zijn met name hilarisch slecht, pure camp eigenlijk. Tussendoor kom je dan misplaatste sfeershots en surrealistische scènes tegen. En dan wordt er ook nog rustig met alle clichés die je kent uit slechte horrorfilms gestrooid. Zulke vreemde combinaties. De scène met die lachspiegel (van het plaatje dat hier als poster moet dienen) is overigens wel een hoogtepunt. Of dat prachtige lage shot van het jongetje en die mysterieuze man die op het einde weglopen.

avatar van beavis
welkom in de wereld van Ruiz

avatar van Verhoeven
Aha, een medestander. Denk dat ik ongeveer dezelfde beleving gehad heb als McSavah. Het grootste probleem dat ik heb met het werk van Raoul Ruiz is dat hij iedere keer weer met een (onevenwichtig) 'narratief' op de proppen komt die hij niet kan loslaten maar tegelijkertijd ook niet (fatsoenlijk) weet uit te werken. Als los zand zitten zijn films aan elkaar. Maar misschien heb ik niet de 'juiste' films gezien ...

avatar van Querelle
Onevenwichtig vond ik deze film niet, wel onlogisch.
Erg fijn, de manier waarop Ruiz me bij de les houdt en speelt met sfeereffecten en met ideeën. Mooiste citaat was deze:

- The head, that represents the park in which this grotto is situating.
Inside the head is the province that contains the park.
Inside the province is the hole country, then Europe, then the world
Inside the World is Europe, the country, the province.
And in the middle, that must be where we are.
To get out of the park we have to get out of europe.
But to get out of Europe we have to get out of the park.
- That's amazing.

Acteerwerk komt amateuristisch over maar stoorde me geen moment. Droeg juist wel bij aan de bevreemdende sfeeer.

Bijzonder en ongepolijst filmpje.

avatar van Cellulord
Mij 3de Ruiz (Trois Vies & une Seule Mort 3.5* (gezien in 1999) en L'Hypothèse du Tableau Volé die ik de dag voor deze zag en waarvan ik geen beoordeling kon/kan maken. Maar deze is toch me wel enorm tegengevallen. Kon hier totaal niets mee. De film bevat mischien 1 of 2 mooie shots maar die werden totaal verpest door het amateuristische acteerwerk met slechte dialogen dat mij uitermate stoorde. En van een of andere sfeer heb ik ook niets gemerkt.

Dit is slechts de 3de maal dat ik een 1/2*. Als een film echt slecht is (voor mij) dat zet ik hem wel uit, maar deze werd me door een MM-lid aangeraden, iemand met (voor mij) een zeer goede smaak, dus dacht ik dat het goede deel nog moest komen, hahaha. Ook had ik verder niets anders bij de hand en heb ik hem maar uitgekeken.

ai

avatar van perceived
Best benieuwd naar deze en zie dat-ie via YouTube te bekijken is. Dat ga ik dan snel maar 's doen

avatar van perceived
Genieten!

Buitengewoon vreemd filmpje uit de oude doos. Nogal ondefinierbaar ook, soort van b-horror meets arthouse. Super sfeervol, dankzij camerastandpunten, belichting en trucjes. Het beroerde acteerwerk is soms erg grappig en werkt zelfs sfeerversterkend. 7.5/10*

avatar van McSavah
Waar een herziening wel weer niet goed voor is. Wat een fantastische trip, veel moeten lachen ook. Houd het voor nu op een dikke 4*.

Leek me een mooie double bill met La vallée. Die viel alleen 'filmisch' nogal tegen. Jammer, want er werden verder wel interessante punten naar voren gebracht.

avatar van Tartarus
Erg slechte film. Slechte acteurs, knullig script, beelden die geschoten lijken te zijn door een blinde, erg gedateerd ook... ik heb helaas weinig positiefs te melden. Niet mijn soort film.