Jesus (1999)

Alternatieve titels: The Bible: Jesus | Jezus | De Bijbel: Jezus

Verenigde Staten / Duitsland / Italië / Tsjechië
240 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Roger Young
met Jeremy Sisto, Jacqueline Bisset en Gary Oldman

Jezus heeft een nachtmerrie en begrijpt de betekenis er niet van: hij is toch maar een gewone timmermanszoon? De tijden zijn zwaar in Galilea, het juk van de Romeinse overheersing weegt steeds zwaarder en er heerst chaos en onzekerheid. Om elke tegenstand de kop in te drukken zijn er vele terechtstellingen en kruisigingen zijn aan de orde van de dag. Na de dood van Jozef bezoekt Jezus Johannes de Doper en wordt door hem gedoopt. Hij trekt zich terug in de woestijn, waar de duivel hem probeert te verleiden met macht en rijkdom. Jezus weerstaat deze verleiding, keert terug naar huis en weet nu wat zijn taak in deze wereld is. Hij verricht wonderen en geneest de zieken. Zijn volgelingen worden steeds groter in getal, alhoewel er ook mensen zijn die eraan twijfelen of Jezus wel de Messias is. Wanneer Jezus de tempel in Jeruzalem bezoekt en daar een chaos aantreft, ontsteekt hij in heftige woede en ontruimt de tempel. Als noch de Romeinen noch de joden enige weerstand bieden, wordt het duidelijk dat Jezus een belangrijke rol zal spelen in de toekomstige religieuze en politieke ontwikkelingen van Judea.

avatar van Mindflight
ik vond dit de beste film over het leven van jezus. Ik ben opgevoed met de bijbel, en heb het verhaal over jezus dus vaak gehoord, en ik denk dat deze film het het best weergeeft. de kruisiging vond mooi gedaan (heel bloederig )

avatar van Anatolia
Ik heb hier te weinig van gezien om erop te kunnen stemmen. Maar van wat ik gezien heb, kan ik zeggen dat dit inderdaad één van de betere Jezus-films is. Er is gebruikgemaakt van hele mooie 'Matrix-achtige' special effects.

Gary Oldman in de rol van Pilatus.
Krabbé als Satan.

Raar dat zo weinig mensen het hebben gezien.

avatar van Anatolia
Heej zaterdag op tv . Ik raad het aan...

Deze film, overweldigend.. Het geeft het verhaal van Jezus super weer! The Gospel Of John ook een aanrader, dat is een letterlijke weergave.. misschien nog beter?!

Teskuh17 schreef:

superweergave = toch wel beetje afwijkend, maar niet storend

avatar van stan
ik vond het echt een rot film hoor het spijt me maar echt slecht ik ga straks the passion of the christ kijken en ik hoop dat die film veel beter is

bwah, vrij leuke film. goed geacteerd ook. 3*

avatar van AGE-411
Die moesten we elk jaar met Pasen zien in onze plaatselijke basisschool.

Ik zou zeggen: " het boek was beter" maar dat heb ik nog niet gelezen. (en dat ben ik zeker niet van plan de eerste 70 jaar van m'n resterende leven).

En wat een verassing: de hoofdpersoon werd gekruisigt op het einde. Ik dacht dat ie iedereen een toekes op hun bakkes zou geven en met een eigen leger de Romeinen zou verdrijven...
Nou, You get what I mean! Tenzij je Moslim ofzo bent (maar dan kijk je hier normaal niet naar) weet je al wat er gebeurt.

avatar van jumpstylemovie
Wat een ontzettend slechte film , echt waardeloos.
0.5*****

AC/DC
AGE-411 schreef:

Tenenkrullende film, zelden zoiets slechts gezien in mijn leven. Een stel verschrikkelijk slechte acteurs op een hoop, met een nog slechter script waarin Jezus wordt geïdealiseerd zonder ook maar enige nuancering.

avatar van van duijn
Het verhaal is echt waar. Het bewijs is de Bijbel....Niet deze film.

Prima bewerking van het verhaal van Jesus de moderne beelden van Satan (Jeroen Krabbé) vond ik niet passen ook geweldige cast na boven genoemde ook nog Debra Messing, Armin Mueller-Stahl, Jacqueline Bisset, G.W. Bailey en onze Jeroen Krabbé.

avatar van Matt81
Aardige Jezusfilm. De film weet nergens de impact te krijgen van soortgenoten als "Last temptation of Christ en Passion of the Christ maar kabbelt prettig voort. Wat prettig is, is dat Jezus hier als een toegankelijke man wordt weergegeven en niet als de onbereikbare halfgod die hij in de jaren 60 sandalenfilms is. Vooral de bijrollen maken de film interessant: Gary Oldman zet een goede Pontius Pilatus neer, die iets meer met de situatie speelt dan de meeste filmversies die toch vooral als twijfelaars worden neergezet. Jeroen Krabbe als Satan werkte dan weer niet voor mij, en het is even wennen om Will&Grace "Grace als Magdalena te zien.

3,0 is hiervoor prima!

neli123
Wat een slechte reacties allemaal.
Ik vond het een gewoon goede film.

avatar van eavymetal
Mindflight schreef:

Ik ben niet opgevoed met de Bijbel, maar ondanks dat ben ik toch een gelovig mens. Ik vind deze film wel goed, maar ik vind de film The Gospel of John toch een stuk beter, daar Jezus in die film naar mijn mening meer als mens naar voren komt.

Ik moet daarentegen wel zeggen dat de kruisiging waarbij het Pie Jesu heel goed past, wel heel erg mooi en vooral realistisch gefilmd is.

MarcieMarc
Ik heb net de serie The Bible gezien uit 2013.....iedereen die van dit soort films houd KIJKEN...wow....

avatar van Captain Proton
Eindelijk eens een verfilming, die niet in de stijl van Hollywood is. Jezus was een gewone mens. Ook Hij haalde grappen uit en zal best verliefd zijn geweest, totdat Zijn missie zou beginnen. En Jeroen Krabbé in de rol van satan. Je moet er maar zin in hebben. Eén ding valt me wel op bij al die films. Dat zijn die Farizeeën en Schriftgeleerden. Echt irritante figuren, die denken dat ze het allemaal beter weten.