Red Planet (2000)

Verenigde Staten / Australië
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Antony Hoffman
met Val Kilmer, Carrie-Anne Moss en Tom Sizemore

Het is 2050. Kate Bowman leidt de belangrijkste missie van de 21ste eeuw: het voortbestaan van het menselijke ras. Ter voorbereiding van de kolonisatie gaat Bowman met haar crew naar Mars om de gebreken te herstellen van het Mars Terraforming Project. Wanneer er zich een explosie voordoet in de ruimte en het ruimteveer ernstig beschadigd wordt, geeft ze de bemanning opdracht het schip ter verlaten. Terwijl de crew zich voorbereid op een veiligere landing blijft Kate op het moederschip. Maar dan loopt het één na het ander mis.

avatar van Capablanca
Ook deze film bevestigt het weer. Alle sciene fiction films na 1968 zijn voetnoten bij 2001 van Kubrick.

avatar van Left4Dead
Petit amusement.

3** voor dikke 100 minuten vermaak. Soms traag en om te zeggen dat het erg spannend was kan ik ook weer niet. Alles voor een 6.5 en hier een 3 sterren.

Best oké.

Toen de Mars-hype redelijk groot was heb ik er maar weinig van meegekregen, des te beter want nu we eindelijk wat échte beeldjes van Mars te zien krijgen is het leuk om de filmversies van 15 jaar geleden eens na te pluizen.

Zoals wel vaker werken deze films het best zolang het mysterieuze deel uitmaakt van de film. Elke verklaring maakt een film als deze wat minder leuk, vooral genieten de eerste 45 minuten dus. De missie er naartoe, de landing, het aankomen bij de basis ... lekker avonturenwerk waar ik makkelijk van kan genieten.

Wanneer blijkt dat men kan ademen is het plots wat minder, als AMEE dan ook nog uitgespeeld wordt als vijand verliest de film weer wat van z'n charme en de algen verklaring + het spirituele gezemel op het einde hadden absoluut niet gehoeven.

Gelukkig is een film meer dan een einde en kijken deze filmpjes ook wel makkelijk weg. Effecten vond ik meevallen, er werd degelijk geacteerd en Mars zag er af en toe toch wel leuk uit. Het grappigste is dat binnen een jaar of 5 deze films waarschijnlijk terug superrelevant zijn! Iedereen een sterretje erbij dan.

avatar van Roger Thornhill
Tjonge jonge – zes maanden door de ruimte reizen om een mythische planeet te bereiken, en dan niets beters weten te verzinnen dan een confrontatie met het endoskelet van de T-101! Een intrigerend uitgangspunt over de mogelijkheid van het koloniseren van Mars verzandt in een simpel thrillertje over wie er gaat overleven en wie niet, hetgeen mij totaal Siberisch laat wanneer zowel de acteurs als de personages als de vertolkingen zo oninteressant zijn, met saaie dialogen, een obligaat maar nergens serieus uitgewerkt filosofisch laagje (Chantilas' spiritualiteit versus Burchenals materialisme), opdringerige en overdreven heroïsche muziek, en minstens één Pythonesk-lachwekkende sequens wanneer de landingscapsule als een gigantische duiventros over het oppervlak van Mars stuitert (ik verwacht steeds de stemmen van Terry Jones en Michael Palin te horen: "Ow!" "Eee!" "Aah!"). Een extra ster voor de fraaie en soms zeer overtuigende visuals (gedeeltelijk tenietgedaan door de sfeer van gedateerde seventies-televisie-SF aan boord van het schip) en de aanwezigheid van twee elementen die tot mijn verbazing in latere SF-films weer op zouden duiken: de vraatzuchtige kevers (die mij sterk deden denken aan de allesverslindende insecten uit de remake van The day the earth stood still [2008]) en de manier waarop Bowman aan haar "ruimtekabel" de zwevende Gallagher binnenhaalt (Jessica Chastain en Matt Damon in The Martian!). Maar verder... nee, het enige moment waarop deze film ècht spannend wordt is wanneer de prachtige Carrie-Anne Moss opeens in een topje gaat rondlopen.