Surviving Picasso (1996)

geregisseerd door James Ivory
met Anthony Hopkins, Natascha McElhone en Julianne Moore

Pablo Picasso stond ook bekend als een man met een woelig liefdesleven. Françoise Gilot is zijn jongste 'slachtoffer'. Ze komt in aanraking met zijn vroegere minaressen, die allen nog steeds geobsedeerd zijn door Picasso. Ze heeft alle moeite van de wereld om haar eigenwaarde niet te verliezen aan deze vrouwenverslindende schilder.

Hij viel mij heel erg mee. De eerste film die ik van James Ivory zag was The Remains of the Day, ook met Hopkins, en die vond ik goed maar hier en daar ook erg saai. Dat had ik bij deze film veel minder. Hier en daar was het niet al te boeiend, maar toch erg interesant met een fantastische Hopkins die de show steelt als Pablo Picasso. 3*

Een tegenvallend en af en toe zelfs akelig portret waarin de figuur van Picasso als (clichématige) held of icoon van de vrouwen werd neergezet. Het verhaal zelf, met uiterst smaakvolle beelden, waarin vooral de zucht naar publiciteit en de hebzucht van de kunstenaar werd geaccentueerd, was in feite flinterdun. De regisseur toonde weinig echte interesse in de schilderijen.