menu

Surviving Picasso (1996)

mijn stem
2,66 (40)
40 stemmen

Verenigde Staten
Drama
125 minuten

geregisseerd door James Ivory
met Anthony Hopkins, Natascha McElhone en Julianne Moore

Pablo Picasso stond ook bekend als een man met een woelig liefdesleven. Françoise Gilot is zijn jongste 'slachtoffer'. Ze komt in aanraking met zijn vroegere minaressen, die allen nog steeds geobsedeerd zijn door Picasso. Ze heeft alle moeite van de wereld om haar eigenwaarde niet te verliezen aan deze vrouwenverslindende schilder.

zoeken in:
2,0
Een volstrekt on-meeslepend verhaal met een debuterende actrice (McElhone) met een spectaculair gebrek aan personality.

Antony Hopkins moet het vrijwel alleen doen, en hij komt een heel eind (soms ziet hij zelfs kans om op Picasso te lijken) - maar het is vergeefse moeite. De film is een prentenboek van karakters en gebeurtenissen. Vrouwen en vrienden van Picasso komen voorbij (Diaghilev, Matisse) en een vervelende vertelstem plakt het allemaal aan elkaar.
Een (dure) ramp, deze film.

gimli f
Op zich wel leuk, altijd, die biopics over bekende personen.
Zo ben ik altjd wel benieuwd naar het leven van goede kunstenaars of muzikanten, b.v.

Hopkins speelt hier redelijk goed, Moore eveneens.
Maar het verhaal valt wel mee, intrigeert echt nergens en het kabbelt allemaal maar traag voort, zonder dat het ergens echt boeiend wordt.
De mooie beelden van het Franse platteland redden de film nog engiszins.
Wel stukje beter dan het drakerige Jefferson in Paris- maar da's niet moeilijk.

Een 2,5.

3,0
Hij viel mij heel erg mee. De eerste film die ik van James Ivory zag was The Remains of the Day, ook met Hopkins, en die vond ik goed maar hier en daar ook erg saai. Dat had ik bij deze film veel minder. Hier en daar was het niet al te boeiend, maar toch erg interesant met een fantastische Hopkins die de show steelt als Pablo Picasso. 3*

avatar van gauke
2,0
Een tegenvallend en af en toe zelfs akelig portret waarin de figuur van Picasso als (clichématige) held of icoon van de vrouwen werd neergezet. Het verhaal zelf, met uiterst smaakvolle beelden, waarin vooral de zucht naar publiciteit en de hebzucht van de kunstenaar werd geaccentueerd, was in feite flinterdun. De regisseur toonde weinig echte interesse in de schilderijen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:15 uur

geplaatst: vandaag om 13:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.