Eraser (1996)

Actie / Drama

geregisseerd door Chuck Russell
met Arnold Schwarzenegger, James Caan en Vanessa Williams

U.S. Marshal John Kruger is gespecialiseerd in het beschermen van getuigen. Na hun getuigenissen krijgen deze vaak een andere identiteit. Hij wist dan hun verleden uit en geeft hen een nieuw leven. Maar wanneer blijkt dat er binnen het systeem een verrader zit, wordt zijn job levensgevaarlijk. De knappe Lee Cullen is de enige die hem kan helpen.

avatar van jedymaster
De combinatie Arnold Schwarzenegger en Vanessa Williams vind ik niet zo geslaagd maar verder is het een standaard arnie film niet slecht.

Leuke film, erg leuke wapens!!
gewoon een lekkere schwarzenegger.

Kan me de scene nog goed herrineren waarbij Arnie op de auto valt met zn parachute en dat hij aan die kinderen vraag "Where Am I"
Dat meisje zegt dan heel droog "earth, welcome"
Heel grappig!

avatar van De GeuS
Onderhoudender dan ik me kon herinneren; verhoogd naar 3*....

Net weer gezien, geslaagde actiefilm, doet goed waar hij voor gemaakt is.
Vermakelijk en eigenlijk is Arnold best cool.

avatar van zoutzak
eigenlijk is hij best cool?

avatar van Purmerend
Lekkere actie, vermakelijk, onderhoudend, verstand op nul, en Anrie (Arnold Schwarzenegger) overwint alles!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Je verwacht bij een film als Eraser niets meer dan een standaard actiefilmpje. En tja, dat krijg je ook. Het plot is niet bepaald denderend, de special effects zien er af en toe niet uit en de vele clichés volgen elkaar in rap tempo op. Ook het acteerwerk is maar erg matig. Wat dat betreft is Eraser een actiefilm zoals zovelen. Gelukkig weet Russell er nog aardig wat vermaak uit te halen; de film verveelt niet echt en blijft, op een bepaald niveau, nog best amusant. Maar daar is het ook wel mee gezegd.

Ben in een goede bui. 2,5 sterren voor Eraser.

Opzich een standaard Scharzenegger al heeft de film me geen moment verveeld!
"De knappe Lee Cullen is de enige die hem kan helpen."
????????????
Waar slaat dat precies op? LOL
3,5 sterren

Captain Pervert schreef:
Nou, dat waren wel twee heel erg tegengestelde meningen. Maar zowel 1 ster als 4.5 sterren liggen ver bij de waarheid vandaan. De film was absoluut niet slecht, maar een 4.5 sterren waardering vind ik ook niet te verdedigen. Even heel objectief bezien.
Waarom niet? Als iemand een film echt de max vond om het even simplistisch uit te drukken, mag hij gerust 4 sterren of meer geven. Als je vindt dat een genrefilm heel erg geslaagd is, je contstant vermaakt heeft enz... heb je de plicht er een cijfer aan te geven overeenkomstig met je gevoel. Omgekeerd ook: Heb je je verveeld en vond je er niks aan, geef dan gerust 1 sterretje.

Maar goed, ik vind films met Arnie altijd supervermakelijk en ben daarom gauw geneigd ze hoog te waarderen, juist omdat ik me irriteer aan mensen die een film meteen al slecht en stom vinden als ze zien dat hij erin speelt. Zelfde geldt voor Djelle denk ik.
Nee, ik stem 4,5 omdat hij voor mij bijna perfect was. Niet uit irritatie over mensen die bevooroordeeld kijken en stemmen. Ik irriteer me ook aan die mensen, maar dat is een andere zaak. Wat me vooral stoort trouwens, is het feit dat er hier veel mensen zijn die automatisch alles wat simpel vermaak is (zeker als het Amerikaans is) een laag cijfer geven, ongeacht het feit dat ze met hun hart mischien wel een 3,5 denken i.p.v. die 1 of 2 sterren. Bewust of onbewust gebeurt dat voor oneerlijke redenen. (statusverdediging/de angst niet serieus genomen te worden (als "filmkenner" past het niet om 3,5* aan pakweg under siege te geven), hoogmoed, kortzichtigheid...)

Het is in de mode dergelijke films cliché, voorspelbaar en dom te noemen, terwijl het in sommige gevallen niet echt het geval is. (Neem nu deze film: veel vernieuwende actiescenes, leuke frisse wapens, een waterdicht plot...) Daarbij zijn clichés e.d. nog niet noodzakelijk slecht, maar een vorm van leuk vertier waarbij je verwachtingen kwalitatief ingelost worden. Als je houdt van veel actie, oneliners, leuke clichékenmerken of stereotiepen, ben je normaal gezien blij dat de film voldoet aan jou verwachtingen...

"De betere films" verdienen hoge cijfers als ze geslaagd zijn, maar dat wil niet zeggen dat simpele genrefilms geen hoge cijfers mogen krijgen indien ze in hun specifieke kenmerken goed voldoen. Dat het minder diepzinnig is, is buiten de kwestie.

Goed, dit is trouwens niet alleen een jammerheid op MM alleen, en ik zal de wereld niet veranderen door dit te vertellen, maar het doet toch eens goed om dit van het hart te doen.

avatar van Gizzmann
djelle schreef:

Goed gezegd! Ben ik het helemaal mee eens.

Dank je.

avatar van Captain Pervert
Ik misschien bij nader inzien ook wel een beetje.

Ik heb deze film een paar weekjes geleden op DVD gekocht trouwens.

Prima actiefilm met uitstekende actiescenes, een amusant verhaal en prima bijrolspelers (m.n. Caan had er zin in).
De onwaarschijnlijkheden en plotholes neem ik op de koop toe en Arnie komt na een stroef begin helemaal los zodra de actie begint. Eén van Arnie's laatste goede actiefilms.

Ik kan me enigszins in Djelle's bewoordingen vinden, maar een waterdicht plot.. o.a. het toevallig tegelijkertijd aankomen in de Zoo, het mee vechten van die havengasten. Niet echt dus. Vermakelijk? ja zeker!

ps actie/ drama als genre?? Lijkt me gewoon actie en zeker geen drama!

ja ben toch meer fan van de jaren '80 films van ahnold. Vermakelijk dat wel, maar lang niet zo 'hip' als the running man en laten we commando maar helemaal buiten beschouwing laten. Vind dit een van de mindere ahnolds die ik heb gezien. Het wordt allemaal net iets te modern, jammer..

avatar van IcU
IcU
Goeie actie film. Er wordt lekker veel in geknald. Hier en daar wat nep, maar over het algemeen vond ik het er goed uitzien. Niet Arnold's beste, maar wel een goeie.

avatar van Mister_Movie
Ik begrijp de 3 sterren eigenlijk niet.

De actie is soms behoorlijk goed en het idee van de klonen en zelfs de uitwerking in het plot zijn niet kwaad, maar God, wat kan die Arnold toch slecht acteren seg. Met alle respect voor wat hij wel kan, maar het acteerwerk is toch wel van het allerlaagste niveau.

Helemaal om te lachen wordt het als hij temidden van het schietgeweld nog even een paar moraallessen wil meegeven aan het grote publiek. Dan zie je'm pas echt knoeien.

Nee, dat verknalde voor mij de hele film.

1,5* omdat 't weer bijna Sinterklaas is.

djelle
Klonen? Moraallessen? Je verwart deze met The Sixth Day denk ik...

avatar van Mister_Movie
oops... inderdaad !! sorryyyy !

djelle
Geen probleem. Wijzig wel je stem indien je deze geen 1,5* vindt aub...

Een erg vermakelijke film, met goede actie en Schwarzenegger die weer eens in topfilm is (zijn oude stijl). Je verveelt je zeker niet! Bovendien gebruikt Schwarzenegger in deze film gruwelijke wapens,wat mij het meest is bijgebleven. Gewoon lekker overdreven!! Zeker *** (3 sterren) waard.

Zeker de moeite waard om te kijken!

avatar van sinterklaas
mee eens

avatar van Materny
Schwarzenegger die gebouwen opblaast en mensenlevens ten einde brengt.
Hmmm, waar heb ik dat eerder gezien ?.

Maakt ook niet uit want hij blijft het goed en specaculair uitvoeren.
Redelijk plotje met wel wel heel wat gaten erin en en mindere rol van Caan Tackelen deze film.

Zou je deze laatste 2 elementen verbeteren dan kon je spreken over een Top-actie film.
Helaas is dat niet het geval dus kun je spreken over een Redelijke-actiefilm.

Dit is een spannende en vermakelijke film, vol lekkere actie en special effects en humor. Een aanrader voor degene die ook genoten hebben van de Terminator films!

Niet echt het beste werkje waarin Schwarzenegger te zien is (geweest)

avatar van sinterklaas
Was erg leuk deze film.

Met extreme wapens en Schwarzennegger deed zijn rol weer goed.

avatar van 606
arnold weer op top niveau
in een coole film.

3,5 ster

avatar van metaledje
voor de zoveelste keer weer op tv, wel chille film met een paar leuke snufjes, i LUV aaahhnold 3*

best wel spannend 3,5*

Wel weer een leuke en vermakelijke actiefilmpje van de gouvernator.

Gewoon verstand op nul en kijken maar!!!!

avatar van Gizzmann
Drama?? Dit vind ik dus echt een pure actiefilm. Ook de rustige stukken zijn typische actie-stukken. Ik zou eerder als tweede genre komedie noteren. Ik moest gisteren erg hard lachen om zijn sprong uit het vliegtuig en dat hij dan dat parachutpakketje nog kan pakken.