Eraser (1996)

Actie / Drama

geregisseerd door Chuck Russell
met Arnold Schwarzenegger, James Caan en Vanessa Williams

U.S. Marshal John Kruger is gespecialiseerd in het beschermen van getuigen. Na hun getuigenissen krijgen deze vaak een andere identiteit. Hij wist dan hun verleden uit en geeft hen een nieuw leven. Maar wanneer blijkt dat er binnen het systeem een verrader zit, wordt zijn job levensgevaarlijk. De knappe Lee Cullen is de enige die hem kan helpen.

avatar van K. V.
De goeie oude Arnold Een goeie actiefilm om eens lekker relax in je zetel te zitten. Er zit zeker genoeg actie in en verveelde dus niet. Voor de rest leuke wapens en Arnie natuurlijk.

Reinbo
Herzien. Toch wel fijn jaren 90 actiegedrocht. Toffe ADHD krokodillen, gave guns en lekker veel herrie. Verhoogd van 2,5 naar dikke 4*. De jaren 90 beginnen langzaam aan nostalgisch te worden.
En Arnold is gewoon een goed acteur!

avatar van Spetie
”You’ve been erased!”

Tja er valt van alles aan te merken op Eraser. Het verhaal is niet bijzonder origineel en de uitwerking is dat ook niet. Maar toch is het een actiefilmpje die lekker wegkijkt en waarin Arnold Schwarzenegger prima op zijn plaats is.

Schwarzenegger speelt de held, die een vrouw moet beschermen en rekent hier op zijn bekende wijze af met diverse schurken, die hem in de weg lopen. De actie is op zich niet verkeerd en Schwarzenegger strooit met een hoop vermakelijke oneliners. Het is verder redelijk voorspelbaar, maar de fun factor is redelijk hoog en dat is de voornaamste reden, waarom ik toch vrij gemakkelijk op een voldoende score uitkom.

Een doorsnee en rechtlijnige actiefilm met een plot dat inmiddels zo oud is als de weg naar Rome, met de gebruikelijke gebeurtenissen, explosies en schietpartijen, die speciaal gemaakt lijkt voor de Schwarzenegger diehards. Onder het mom "hoe machtiger de tegenstander is", des te meer actie (absoluut goed in scène gezet) kan worden geboden. Gelukkig is er ook aan humor en de nodige zelfspot gedacht. Maar acteren, dat heeft Arnie niet geleerd.

avatar van Metalfist
You've just been erased

Afgelopen zaterdag was een heerlijke dag om te luieren met fast food, films en wat gamen. We begonnen de dag goed met een potje Fifa, Street Fighter en Soul Caliber om daarna de voormiddag af te sluiten met The Eye. Ik was na het eten tussen de DVD collectie van mijn broer aan het rondneuzen en stootte opeens op deze Eraser en omdat ik de laatste tijd bezig ben om mijn kennis van actie genre eens bij te spijkeren, stelde ik voor om deze op te zetten want Schwarzie is altijd leuk vermaak natuurlijk.

En dit blijkt een film te zijn die gewoonweg op het lijf van Schwarzenegger is geschreven. Men neme een boom van een vent, laat hem een onschuldige deerne beschermen en voeg er de corruptie in het korps aan toe met een snuifje superwapens en je hebt Eraser in een notendop. Hoewel, notendop is misschien veel gezegd want eigenlijk is dit de complete verhaallijn van Eraser maar dat maakt het er allemaal niet minder vermakelijk op. Zeker wanneer je een geweldig superwapen tot je beschikking hebt als deze EM/Rail gun waarmee je de boel lekker kunt vernietigen. Waarom dan toch 'maar' 3.5*? Wel, omdat de toevoeging van de Italiaanse mafia te belachelijk voor woorden is en praktisch heel de climax van de film onderuit haalt. Geen idee of het de bedoeling was om voor een komische noot te zorgen maar het wekte eerder irritatie op dan een glimlach. Toch wel een jammerlijke zet want voor de rest is dit gewoon heerlijk vermaak. Al vond ik het uiteindelijke einde maar wat zozo en had de film van mij gerust mogen eindigen met de arrestatie van DeGuerin en niet nog eens de ontploffing van dat busje en alles wat erbij hoorde.

Schwarzenegger blijft dan ook gewoon enorm cool. Ik kwam gisteren tot de conclusie dat ik eigenlijk maar bijzonder weinig van zijn werk ken (ben meer bekend met Stallone en Van Damme) maar dit nodigt in ieder geval uit voor meer. Het moddervette accent, de stalen biceps, de gave om blijkbaar elke wonde op 2 minuten te laten genezen, ... Schwarzie is cool én vooral grappig want hij weet hier erg vaak leuk uit de hoek te komen met een paar geslaagde one-liners. Een tijd geleden heb ik de Godfather films nog eens terug gezien (ik denk er juist aan dat ik het derde deel eigenlijk nog altijd moet herzien) en iemand die daar een erg sterke rol speelt is James Caan. Ik had hem eerlijk gezegd niet in dit soort films verwacht maar dit doet hij in ieder geval erg tof. Een geslaagde bad-guy en de interactie met Schwarzenegger is in ieder geval amusant om te zien. Leuk ook om James Coburn eens te zien (zie je vaak genoemd worden in Bruce Lee documentaires doordat hij een student van Lee was) in een kleine bijrol en ook James Cromwell heeft nog een geslaagde bijrol. Robert Pastorelli is algemeen gezien niet storend maar weet met zijn Italiaanse vrienden op het einde de boel toch een beetje te verzieken. De verplichte vrouwelijke schoonheid in de vorm van Vanessa Williams is trouwens ook nog wel geslaagd.

Een amusant verhaal en een coole hoofdpersoon, meer heb je gewoon niet nodig in dit soort films. Schwarzenegger en Caan zijn goed op hun plaats als respectievelijk good guy en bad guy en de toevoeging van de E.M wapens is natuurlijk erg leuk. Moet toch dringend maar eens werk maken van het overige oeuvre van Schwarzie.

avatar van xxERWINxx
Zeer goede actiefilm!! van begin tot eind, ook goed verhaal.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, zeer veel actie, nog steeds goed!

avatar van DutchTakeshiro
Aardig actiefilmpje met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol. Deze film zal een stuk serieuzer overkomen dan een hoop films waar Arnold in speelt. Jammer genoeg haalt Eraser het niveau niet van een hoop klassieke Arnold films. Het is het allemaal net niet: de goede dosis humor, over de top actie en special effects ontbreken. Gelukkig zijn er nog wel een aantal Arnie oneliners te horen. Het geweld is ook weer als vanouds. Een hoop brute actie.

Arnold Schwarzenegger speelt weer zoals hij altijd doet: met zijn vuisten en met wapens. Er is weinig op hem aan te merken, alleen jammer dat het in een meer serieuzere context is. Ik miste een beetje dat echte Arnie gevoel, de films waarin hij speelt moet je niet serieus hoeven nemen. Gelukkig weet hij er nog wel wat gepaste oneliners in te stoppen, zodat je toch nog even kan lachen. James Caan speelt een heerlijke klootzak, mooie tegenpool voor Schwarzenegger. Vanessa Williams is uiteraard het oogappeltje in Eraser, dat mag duidelijk zijn.

Eraser is een recht door zee actie film. Een film die lekker wegkijkt. Persoonlijk vind ik dit toch een van zijn mindere films. De regisseur heeft Schwarzenegger in een vrij serieuze film gezet waardoor hij helaas niet helemaal uit de verf kan komen. Uiteraard steelt Schwarzenegger de show, zonder hem was dit zeker een film zijn die in de vergetelheid zou zijn geraakt.

avatar van schram101
Erg vermakelijke Schwarzenegger. Dit keer bijgestaan door de knappe Williams en hoewel de Eik dat natuurlijk eigenlijk niet nodig heeft is zo'n knappe dame erbij toch wel aangenaam. Toch ligt de focus natuurlijk vooral op de Oostenrijker. Fysiek nog in prima vorm is hij ook in Eraser weer de absolute held. Het heerlijk minimalistische plotje waar menig film anno 2014 niet meer mee wegkomt maar in de 90ies was dit nog een uitstekende kapstok (hoewel het belachelijke gemiddelde hier anders doet vermoeden) voor een meer dan prima actiefilm, ondanks dat een echt schurk miste.

Lekkere ouderwetse aktie, ik hou er van !!

avatar van feyenoordfan01
toppertje! 4*

avatar van tattoobob
Een iets mindere Arnold in deze film...wel leuke actie maar geen wow film.
De film zelf ziet er wel tof uit SFX enz...verder een iets minder verhaal al vind ik zelf.
Niet een film die ik voor een tweede keer op zou zetten maar wel leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Proeneke
Knettergoeie film, lang geleden gezien , net herbekeken, echt goed.

En nou snel : TOO DAAA CHOPPAAA!!

avatar van Roger Thornhill
Vorige week da choppa nog gezien (*****), nu deze weer eens. Dik vermaak, met ook een prima schurk en aardige bijrollen. Arnie's laatste echt goede film totdat hij van zijn gouverneurschap terugkeerde?

avatar van hel1
Een echte swarzenegger-film. Goede opbouw, veel actiescenes, lekkere oneliners en geen dood moment te bekennen. Maar verwacht ondanks dat het een latere film is geen perfectie. Integendeel, het liefdesverhaal is mager en onafgewerkt en de heroïek heeft betere tijden gekend

Iegh.

Typische 90s actieflick. Het eerste half uur viel eigenlijk nog wel mee. Uiteraard, beetje overdreven met die "futuristische" wapens enzo, maar erg zat een aardig tempo in waardoor het niet echt ging vervelen. Daarna keert de film echter.

Eigenlijk vanaf het moment dat Caan's personage slecht wordt begint het te minderen. Caan kan het sowieso niet aan, Schwarzenegger is nooit een echt goed acteur geweest en Williams heeft nooit wat in de pap te brokken.

Maar het is vooral de slechte actiescenes in de tweede helft die de film de das omdoen. Beetje lomp schieten op scheepswerven en reuzeontploffingen wanneer een kogel of twee ergens inslaan. En dat alles troosteloos in beeld gebracht. Mnee, het wil allemaal luid en overdonderend zijn, maar het is gewoon saai en vervelend.

Dit soort films zijn tegenwoordig echt niet veel meer waard. Eentje om snel te vergeten.

avatar van kuiponok
Deze film blijft gewoon goed, zelfs 20 jaar na dato nog steeds leuk vermaak.
Alleen de scènes met de parachute en de krokodillen (wel humor nog met die 'handtas'-uitspraak) kan echt niet meer nu, maar gezien de hele film valt dat onder bijzaak.

avatar van FunkStarr
Twijfel tussen 2,5* of 3*. De film kent zeker leuke momentjes, maar het verhaal wordt matig uitgewerkt. Maar vooruit, omdat Arnold erin zit nog net een voldoende, wel een hele krappe. Dat met die krokodillen is gewoon slecht, en er zitten wel meer vrij debiele momentjes in de film. James Caan, wat ik meestal wel een aardig acteur vind is hier gewoon irritant af en toe.

avatar van dvdfreak123
Een goeie oude Arnie film deze eraser. Zitten weer paar heerlijke one-liners in ook . Actie is zeer goed, hier en daar zien de effecten er soms wel eens fake uit zoals bv die krokodillen maar dit stoorde niet echt. Zag er voor die tijd wel goed uit. Kijkt gewoon gemakkelijk weg. Verveelt je geen seconde. Gewoon verstand op nul en genieten. 7/10

avatar van PEN15
Had indertijd Eraser als grote aanwinst binnengehaald op vhs en baalde als een stekker dat ik hem uitgeleend had aan een vriend die kort doorop verhuisde en vanuit zijn nieuwe thuisland Australie nog even belde: I've been erased! Dat laatste verzin ik erbij, maar ik ben de tape wel op die manier kwijt geraakt.

Nu ik deze herzien heb snap ik weer waarom ik 'm zo heb gemist. Het behoort tot het rijtje grote harde actieknallers van de, op dat moment bijna-Abraham Schwarzenegger. Echt de enige laatste vette film voor zijn 50ste.

Veel vuurwerk, spetterende actiescenes, gigantische blaffers en Arnie in een flitsende heldenrol. Ik vond James Caan juist een prima slinkse verrader spelen met een kop van een verkiesbaar gestelde Republikein bij wie je vuisten flink gaan jeuken. Ik spotte verder ook Patrick Kilpatrick nog (naam kan gewoon niet Ierser) die ooit net zo'n veelbelovende actiefilmcarriere weggelegd leek evenals Brian Thompson en Gary Daniels.

Uiteindelijk gewoon weer helemaal genoten alsof het net in de bios is verschenen en zeker vermakelijker dan Terminator Genisucks.

avatar van xxERWINxx
Halve punt verhoogd! Gewoonweg 1 en al actie en spanning in deze film, ook een vleuge humor ontbreekt niet! Hele mooie spectaculaire scenes in de dierentuin, in het vliegtuig, in het gebouw en het einde in de haven!
Zeer goed einde ook, 1 van de betere films met Schwarzenegger samen met de actiefilms True Lies, the 6th day en Collateral damage.

avatar van thoyouknow1980
Lekker filmpie
Kan niet op tegen:Terminator of Predator,desalniettemin heel vermakelijk

avatar van Gerlof1378
Leuke over de top actie/thriller met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol, gewoon een no nonsens filmpje met veel actie en explosies. De rest van de cast is ook lekker bezig en met name Vanessa Williams blijft een mooie dame om te zien. Het verhaal dat Arnold die een US Marshall speelt en die Vanessa Williams haar personage moet beschermen tegen de bad guys. Gewoon een leuke film om te zien en ik raad hem iedereen ook van harte aan.

avatar van Roger Thornhill
Bij de zoveelste herziening valt het me voor het eerst op dat Arnie hier zijn gebruikelijke one-liners eigenlijk vrijwel geheel achterwege laat, en dat geeft zowel zijn personage als de film als geheel een zekere grimmigheid die geen van beide misstaat. In combinatie met een energiek voortstiefelend plot, een paar prima actiescènes en een uitstekende schurk levert dat een zeer sterke actiefilm op die ook na twintig jaar nog stevig in zijn schoenen staat. Alleen die arme machinist...

avatar van des1
Film die wat mij betreft scoort tussen 3 en 3,5* in. Voelt wat outdated en clichématig aan. Arnold altijd wel sterk. Leukste scene: Earth. Welcome. (best line from "Eraser") - YouTube

avatar van joeygamer2
Goede film! Lekkere actie en spanning, daarom zou thriller meer gepast zijn dan drama. Arnold is altijd leuk om naar te kijken. Goed vermaakt met deze film.