Space Truckers (1996)

Verenigde Staten / Ierland
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Stuart Gordon
met Dennis Hopper, Stephen Dorff en Debi Mazar

Het jaar 2145. John Canyon is één van de laatste vrijbuiters van het heelal. De Space Trucker kent de Melkweg op zijn duimpje en laat zich door niemand uit het veld slaan. Op Triton, één van de manen van Neptunis, krijgt hij een geheime vracht aan boord. Langzaam wordt duidelijk dat het een dodelijke lading betreft. De eindbestemming ligt op aarde. Daar moet dood en verderf een eind maken aan de heerschappij van de zittende president. Echter door de haast verdwalen ze, waardoor ze in het zogenaamde Scum Cluster terecht komen.

avatar van jipt
Deze film kent erg goede quotes: Space Truckers (1996) - Trivia - IMDb Goede bad-guy(s) ook, zowel de robots als de half-mens-half-machine piraat. 3,5* Misschien hoger bij herziening.

avatar van Left4Dead
Toch wel een aantal bekende namen waarbij Charles Dance wel de beste acteur is die de filmcasting had binnengehaald. De belangrijkste vraag hier is hoe serieus wil je de film nemen! Ik denk dat we het op Amerikaanse familieavontuur moeten houden en dat gerne geniet geen hoge notering op mijn ranglijst.

Met Hopper kan het alle kanten op, soms geniaal maar vaak op cruise control en weinig inlevingsvermogen uitstralend. Dorf en Mazar spelen wel oké maar Hopper doet het leuk, is wel ongeveer dé rol die hem het beste past. Het verhaal is erg simpel en voorspelbaar en lachwekkende knulligheid staat een beetje centraal waardoor het allemaal wel luchtig is geworden. Het tempo is goed, je wordt constant wel vermaakt door de kakelbonte verzameling karikaturen.

De humor is lekker te noemen en dat red de film, de oneliners zijn prima bedacht. Voor de actie en S.F. hoef je de film niet te zien, grote kans dat je je bedrogen zult voelen na de eindtitels aangezien dat niet de sterkste punten zijn van de film. Dance steelt de show hier maar alle personage zijn wel erg leuk bedacht, het is een vermaak. Vooral de knullige puberseks met het eigen fabricaat is fantastisch en om je te bescheuren.

Stem verhoogt naar 3**.

avatar van Insignificance
Redelijk vermakelijke onzin in deep space. Niet genoeg om het helemaal over de streep te trekken, maar het heeft lange tijd een kitscherige charme waar het op terug kan vallen. Bitchin' Betty, Inter Pork en die varkens, dat zijn wel dingen die zo'n filmpje aan de gang krijgen.

Over een serie sterke, rake grappen beschikt het niet, maar met een onnozel en knullig draaiend verhaaltje met een cheesy sfeertje, komt het een heel eind. Het had allemaal wel wat gekker gemogen. De muziek is vaak heel wat enthousiaster dan hetgeen zich op beeld afspeelt.

Zo hadden Hopper, Mazar en Dorff hadden ook wel wat grotesker tekeer mogen gaan. De meeste fun zit nu toch rond Captain Macanudo. Heerlijk belachelijk schepsel en de blikvanger met zijn beperkingen. Wat dat betreft jammer dat net hij de reis voortijdig moet verlaten.

Met If I had an anus, I'd probably soil myself heeft-ie zowaar een licht memorabel hoogtepuntje te pakken. Ondanks de op zich aardige cyborgs, is het beste er daarna wel van af. Eenmaal op Aarde leek het me ook wel klaar. Een soort toetje terwijl je al verzadigd bent, zeg maar.

Bantavoer
Deze film vaak bekeken en vond hem als kind al erg vet. Nu, als volwassen man, maar eens de dvd gekocht en vind 'm nog steeds vet. Als je 'm niet gezien heb, toch eens een keer doen. Je moet wel van s.f. films houden.

avatar van Lovelyboy
Zo, dat was ook niet veel. Na de kennismaking met Hopper in Speed herinner ik me dat deze film uit kwam en het me in eerste instantie wel wat leek omdat Hopper er in speelde. Destijds nooit gezien, en eigenlijk helemaal vergeten tot hij afgelopen week op tv kwam. Dit is mijn kans dacht ik, en ik vroeg me af waarom de film eigenlijk zo weinig op tv kwam, maar dat weet ik nu.

Stelt eigenlijk bitter weinig voor, neigt naar een cultklassieker qua stijl, foute humor en matige special effects. De aanwezigheid van Charles Dance maakt het enigszins dragelijk maar al met al is het veel te weinig voor een positieve beoordeling. Gezien en snel weer vergeten wat mij betreft.

avatar van Roger Thornhill
Een film waarin ik vanwege de B-credits van regisseur, cast en algemene uitstraling nooit zin heb gehad, maar ik kwam hem zó vaak tegen bij kingloopwinkels en op televisie dat ik hem dan uiteindelijk toch maar heb bekeken, gewoon zodat ik er daarna geen last meer van zou hebben, "just to get it out of the way". En ach, het valt eigenlijk best mee : Dennis Hopper houdt het gewoon serieus, Debi Mazar heeft mooi groen ondergoed, Charles Dance is een prima schurk, de film maakt geen geheim van z'n Pigs in space!-achtige CGI, en de robotsoldaten zijn een aardige combinatie van RoboCop en de Alien-xenomorf. Dat gezegd hebbende... nou ja.