Abraham Lincoln: Vampire Hunter (2012)

Actie / Horror

geregisseerd door Timur Bekmambetov
met Benjamin Walker, Dominic Cooper en Anthony Mackie

Indiana, 1818. De negenjarige Abraham Lincoln is getuige van de moord op zijn moeder door een bovennatuurlijk wezen; een vampier. Tien jaar later probeert hij de moordenaar van zijn moeder om te brengen, maar faalt. Hij wordt leerling van Henry Sturgess, die hem leert wat nodig is om een vampier te doden. Abraham verhuist naar Springfield. Hij werkt en studeert en jaagt 's nachts op vampieren. Hij trouwt met Mary Todd. Hij is enige jaren president, wanneer hij erachter komt dat er vampieren in het Confederale leger zitten. Hij start een campagne om dit te stoppen.

Eigenlijk best een leuk gevonden actiefilmpje waarbij de historie leuk op de hak wordt genomen. Waarom deze film hier betiteld staat als eens Horror / Thriller is me eigenlijk een raadsel. Het begin van de film vond ik maar matigjes en ook wat cliché maar naarmate het verhaal vorderde werd de film steeds beter (zeker de laatste 45 minuten zijn best goed). Het verhaal is verder best boeiend en zit ook vol met actie. Ook de effecten en het visuele gedeelte mochten er wezen in deze film. De geloofwaardigheidsfactor in deze film moet je overigens maar op de kop toenemen want dat is soms te belachelijk voor woorden. De vaart in deze film is behoorlijk hoog waardoor het eigenlijk nergens echt saai wordt. De cast deed het ook best aardig (niet hoogstaand) en dan met name Benjamin Walker als Abraham Lincoln en Dominic Cooper als zeg maar zijn leraar. De rol van Mary Elizabeth Winstead stelt eigenlijk niet zoveel voor.

avatar van james_cameron
Flinke tegenvaller van regisseur Bekmambetov. Met een dergelijk belachelijk concept moet je van goede huize komen om er nog iets leuks van te maken; dat lukt helaas niet. De film schiet eigenlijk constant tekort. De personages zijn flinterdun, het camerawerk kitscherig, de special effects niet bijzonder. De plot is schrikbarend simplistisch. Benjamin Walker (die erg lijkt op een jonge Liam Neeson) is acceptabel in de hoofdrol en de vampiers zien er lekker ranzig uit, maar de film is grotendeels mat en nogal suf. De spectaculaire climax op en rond een trein kan daar helaas niets aan veranderen.

avatar van DragQueen
Geen meesterwerk, maar ondanks dat toch een vermakelijke film. Visueel ziet het er allemaal goed uit. Decors en aankleding zijn dik in orde. Ook de effecten waren prima gedaan. Verder wordt er door de cast met inleving geacteerd. En het ondersteunende verhaal is goed, maar enigzins voorspelbaar uitgewerkt. Toch een amusante film, en leuk om eens gezien te hebben. 3 Sterren.

domkey
Colombo schreef:
Tijdverspilling dit. In 2 minuten is een student-type omgebouwd in een superhero. En die zelfde student krijgt een paard van 500 kilo vol tegen z'n harsens en in 1 seconden gaat ie vrolijk verder. Lekker iets anders kijken zelfs als je je verveelt! 0,5*

het is natuurlijk geen documentaire.....lol !

avatar van cyberdad
Goede en onderhoudende film, met redelijk wat special effects.

avatar van vranque
het is natuurlijk geen documentaire.....lol !

Precies. Haha
En het was zeer onderhoudend. Beetje door de vingers gekeken vanmiddag en misschien daarom wel zo gewaardeerd. Het heeft mij met een goed gevoel achtergelaten in ieder geval en daar gaat het om.

james_cameron schreef:
Benjamin Walker (die erg lijkt op een jonge Liam Neeson).

Dat viel me ook op bij het kijken naar deze film. Het was trouwens de eerste keer dat ik deze acteur in een film zag.

Opzich best toffe film, maar er had meer ingezeten... Nu is het een ''gemiddelde actie met een beetje horror film''. Het verhaal word soms een beetje ''verteld'' alsof het een verhaal is en dat is jammer want dat zorgt ervoor dat het verhaal soms wat slomer en saaier overkomt.
De acties waren wel tof, en het is wel een hele vermakelijke film om te zien. Echt een popcorn actie film, heerlijk voor een avondje maar zodra de bak op is aan de eind van de avond ben je de film ook weer vergeten

avatar van Crook
Pff wat zijn de karakters slecht uitgewerkt in deze film zeg, eerlijk waar geen enkele sympathie, geen enkel meeleven of diepgang in elk van de hoofdpersonen. Daardoor kwam ik tot het eind toe niet echt 'in' de film, en ging het voor mij wat van de hak op de tak. Had best iets kunnen worden maar dit is echt een zwaar gemiste kans.

avatar van mikeholland
Leuke film. Leuke acties met de bijl. Verhaal kon wat meer uitgewerkt worden.

avatar van Corcicus
Topfilm.

Dit had ik nooit durven hopen met zo een b-verhaal van een vampierdodende Lincoln.
De effecten zijn eigenlijk uitstekend te noemen (de vechtscène op die paardenkudde was fenomenaal). Alles is mooi in beeld gebracht, de muziek en de costumering gaan er zeker mee door en ook het acteren is niet bijster slecht. Hoe zalig ook dat Lincolns favoriete tool een bijl is.

Dit is zo een film waarbij je niet moet twijfelen. Als het uitgangspunt je bevalt, ga er dan voor.

avatar van Insignificance
De jongens van de SFX afdeling zullen het wel druk hebben gehad. Decors, locaties en de aankleding zien er van tijd tot tijd erg fraai uit, maar verder kan ik er maar weinig mee. Verhaaltje boeit voor geen meter, fun is er nauwelijks in te ontdekken en de hoofdrol heeft de uitstraling van een zak aardappelen. Het moet het hebben van de confrontaties met de vampieren, maar na de zoveelste slow motion weet je het wel. Grote actiemomenen als de gevechten op de paarden en wagons zijn een chaos.

avatar van ayko7
Ha ha leuke fantasie,,het mesaj van de film is dat, de zuidelijke americanen zijn eigenlijk een slechte monsters...

avatar van mnrk
A man only drinks like that when he's planning to kiss a girl or kill a man. Which is it?

Dit nu gewoon een leuke actiefilm van Timur Bekmambetov....

Het verhaal wordt gewoon prima gebracht en het loopje met de werkelijkheid is prima uitgewerkt. De special effects zijn ook dik in orde, en dat samen met de gehele aankleding en setting maakt het alles dat de sfeer in deze film prima is...

Benjamin(look a like Liam Neeson) Walker en Dominic Cooper waren een prima duo en Rufus Sewell was prima als bad guy....

avatar van tal1b
De inleiding van 'n film vind ik zeer belangrijk, vond het in deze film nml jammer dat Abraham Lincoln meteen te gehaast in een vampier training terecht kwam. Dit geeft je geen ruimte om je wat in te leven. Het verhaal zelf was niet echt thriller te noemen.
Slechts een of twee schrikmomenten.
Acties en digitale effecten zagen er wel mooi uit. Het is dan ook een perfect wapen om er op los te rammen
En nu kijken of Obama de bijl overpakt?

avatar van John Milton
Abraham Lincoln: Vampire Hunter (2012) is een onzin film. Soms komen daar hele leuke films uit voort, maar dit is helaas een dom stuk bagger, wat faalt in de belangrijkste dingen die een entertainende actiefilm zou moeten doen. Een staak er door, zou ik zeggen.

Ik had van tevoren mijn 'historicusknop' uitgezet na het zien van de trailer, en dat was maar goed ook aangezien Abraham Lincoln: Vampire Hunter een flink gedeelte van de Amerikaanse geschiedenis herschrijft. Daarbij nemen ze het niet zo nauw met werkelijkheid en andere onhandige feiten en dat zie je ook in de rest van de film terug. Bijvoorbeeld in een 'Magic Lanternshow' (denk aan dia's) met scherpe foto's (in de film eind jaren 20 van de negentiende eeuw) terwijl de daguerrotypie nog niet eens uitgevonden is. Dat zal de meeste kijkers waarschijnlijk worst wezen maar de film maakt ernstigere fouten.

UITGEBREIDE REVIEW

2 sterren

avatar van Fast Eddy
Abraham Lincoln als vampieren doder, en de zuideringen als vampiers,
je moet er maar opkomen.
Heb me niet echt verveeld, en de film valt binnen de verwachtingen, ...
Helaas had ik niet echt veel verwacht.
Gewoon een tussendoortje met wat actie / horror die niet lang zal bijblijven.

Redelijk.

Bekmambetov is behoorlijk kitsch maar weet dat af en toe om te buigen naar aardig aparte scenes. Zo vond ik de paardenscene best spectaculair, al ging in het sommige shots wel een beetje mis.

Het maakt deze film in ieder geval wel de moeite. Verder redelijk simpel, Licoln is eigenlijk meer een gimmick en z'n personage had wat meer verankerd mogen worden in de historische figuur. Nu wordt er iets te weinig gedaan met een best leuk uitgangspunt.

Soms aardig melig, maar over het algemeen een vlot en vermakelijk filmpje. Lekker pretentieloos, best dom vermaak, maar vaak wel vol overgave geregisseerd. Jammer is alleen dat Bekmambetov niet zo'n geweldig goed regisseur is, anders had er vast meer ingezeten.

PS: het zou me niks verbaasd hebben moest Benjamin Walker de zoon van Liam Neeson zijn.

avatar van duffs
grafisch geweldig gaaf ook een goed verzonnen verhaal en goed geacteerd gewoon een goede film eigenlijk als je van vampiers houd verder niet veel over te vertellen maar anders als andere vampier films deze neigt meer naar drama slash aktie maar niet zo dat de drama overheerst

Wat een bagger en wat een matige personages verder totaal geen binding met de karakters en het vreselijke plot.

Stinissen je wordt te oud voor dit soort films.

Zegt iemand die begin 40 is

Theunissen schreef:
Stinissen je wordt te oud voor dit soort films.

Zegt iemand die begin 40 is

Zou kunnen maar veel andere horror vind ik wel goed hoor

Maar dit is eigenlijk geen horror (qua stijl wel iets weg van "The League of Extraordinary Gentlemen") meer te noemen. Is meer een avonturen/actie film.

avatar van MrLee
Ik wist dat ik 'm niet te serieus moest nemen, maar wat een rommeltje was het. Van hak op de tak, komt op geen enkel front goed uit de verf, matig acteerwerk. Met moeite af kunnen kijken, zelfs op een luie zondag.

Nightfalls
Deze film is weer groter gemaakt door alle reclame, dan dat de film daadwerkelijk is. Slecht geacteerd, waardeloos verhaal, en soms veel te langzaam, en soms veel te snel.

2 sterren voor de moeite.

avatar van JacoBaco
Niet eens zo heel slecht en wat lijkt die Benjamin Walker inderdaad verdomd veel op Liam Neeson zeg! Maar goed, waar kijk je deze film voor? Humor, actie en leuke effecten. De film is op sommige momenten best grappig, wanneer er actie is dan is dit vaak oké en de effecten zijn over het algemeen fraai. Wanneer kijk je deze film niet? Als je hem te serieus wil nemen. Dat kan niet... Abraham Lincoln die binnen 1 minuut snapt hoe hij een vrij dikke boom in 1 slag met een bijl doormidden kan slaan! Will Johnson (zijn gekleurde vriend) die op het einde pas besluit dat hij heel goed kan vechten! De burgeroorlog in Amerika destijds ging dus tussen mens en vampier! Paarden wegen tussen de 500 en 600 kg. Als je zo'n beest tegen je aangegooid krijgt, dan sta je niet meer op!

Maar ik denk dat hier gezien het einde een prima vervolg op gemaakt mag worden.

avatar van m1701
Best een aardige film.
Vooral de special effects vond ik erg mooi en met name met de bijl
Erg leuk!
En idd. wat lijkt die Walker met baard veel op Liam Neeson..... had hele
tijd het gevoel alsof ik ook naar Neeson aan het kijken was.
Leuk verhaal, ben benieuwd naar het vervolg

avatar van Nientje1980
Grappig, maar niet bijzonder.
Effects zijn wel aardig, maar komt slecht op gang.

avatar van Minority_Check
Toch wel aardig
ik vond de vage kleur best irritant en voegde ook niet veel toe voor mij
Het creeerde ook niet echt een 19e gevoel
binnenkort hansel and gretel vs witches
het wordt wat met al die verhalen die een ander verhaallijn krijgen

avatar van schumacher
Heel goeie film, geen seconde verveeld, leuke aktie in, goed verhaal, goeie acteurs.