Bai She Chuan Shuo (2011)

Alternatieve titels: The Sorcerer and the White Snake | The Emperor and the White Snake

China / Hongkong
Actie / Fantasy

geregisseerd door Siu-Tung Ching
met Jet Li, Vivian Hsu en Shengyi Huang

Een witte slang transformeert tot een prachtige vrouw. Ze redt een kruidenarts waar ze verliefd op wordt en mee gaat samen wonen. Wanneer hun stad wordt geteisterd door een mysterieuze ziekte, offert ze haar bovennatuurlijke krachten en energie op om haar man te helpen om levens te redden. Als de 'Sorcerer' arriveert komt uit dat ze eigenlijk een slang is...

avatar van Filmkriebel
Richt zich meer tot de jeugd. Fantasyverhaal rond demonen die in de mensenwereld terechtkomen. Mooi sprookje, maar ik deel de mening van Witboek dat het slecht uitgewerkt is. Soms wordt het extreem kinderachtig zoals bij het familiebezoek aan Susu's "familie" en de helper van Jet Li die in vampier verandert . De CGI is spuuglelijk. Zelden zo'n slecht gebruik van digitale beelden gezien. Dat ontsiert ook volledig het nochtans mooie romantische verhaal dat verteld wordt. Ook voor Jet Li hoef je de film niet te zien. Ondanks hij een belangrijke rol speelt in het verhaal blijft zijn acteerprestatie beperkt tot steeds dezelfde handelingen (vechten en mediteren). Hoog budget, pover resultaat en vooral een echte jeugdfilm.

avatar van Onslaught
The Sorcerer and the White Snake is toch een kleine teleurstelling geworden. Met een verhaal als deze kun je inderdaad nog wel wat leuke kanten op, maar kwa uitwerking faalt deze film.

Wat in eerste instantie een leuke spectaculaire wu xia film lijkt te worden blijkt eigenlijk een wel erg vreemde romantische fantasy film te zijn. Er wordt niet eens slecht in geacteerd maar het script deugt gewoon niet helemaal of wist mij iig niet echt te boeien. Er zitten hier en daar heus wel leuke shots, maar meer ook niet.

China kan als de beste wu xia produceren maar wanneer ze met cgi gaan werken dan gaat het gewoon ernstig mis. Je merkt dat zij nog een lange weg te gaan hebben op dat gebied, maar Hollywood had de techniek en ervaring ook niet meteen. Dus ik reken dat nog niet eens als een echt minpunt aan deze film. Er zaten trouwens nog best wel wat aardige effecten bij.

Ik zou The Sorcerer and the White Snake niet een slechte film willen noemen, maar wel een film met zo zijn gebreken.

Amituofo

avatar van blurp194
Tsja, als je een mooie wuxia verwacht zal deze film wel wat teleurstellen. Want het gaat veel meer om de romantiek dan om het vechten. Maar is het daarmee een slechte film? Ik vind beslist van niet. En dat de CGI lelijk is kan ik toch ook echt niet vinden, ik heb toch echt wel eens slechter gezien.

Want wat we te zien krijgen is een prachtig sprookje, met echt heel mooie beelden - zowel echt als uit de computer. Een kinderfilm zou ik het toch niet noemen, aan de andere kant is het misschien wel een vrij zoetig sprookje, met pratende muizen en al - maar als je het vergelijkt met de hersenloze rommel die Hollywood voor kinderen en beginnende ouders over de wereld uitstort, dan vind ik deze film daar toch echt mijlenver bovenuit steken.

Jammer dat Jet Li wat weinig van zijn kunst laat zien, ja dat vind ik ook wel. En dan kan je zowel het vechten als het acteren begrijpen - beide zijn maar heel weinig te zien. Maar de man is misschien ook wat oud aan het worden voor de martial arts, en het lijkt er wel een beetje op alsof de witte jurk die hij als monnik draagt vooral bedoeld is om een beginnend buikje te verbergen. Ik hoop maar dat ik dat verkeerd zie, en dat er nog een paar mooie films van hem aan zitten te komen.

Beetje jammer.

Wie een echte goede verfilming van dit sprookje (want dat is het gewoon) wil zien moet Green Snake van Tsui Hark maar eens proberen. Afgezien van de godsgruwelijke poster een veel mooiere en indrukwekkendere adaptatie.

Wie op een wervelende wuxia film zit te wachten komt uiteraard bedrogen uit, al is het misschien een beetje te begrijpen met Ching achter het roer. Toch blijft de man worstelen met zichzelf, want ook dit is niet helemaal wat het zou moeten zijn.

Opvallend mooi tijdens de "gewone" scenes, schitterende production values and erg detailleerd aangekleed. Maar wanneer er CG in het spel komt gaat het al snel bergaf. Zowel artistiek als technisch vaak erg lelijk. Jammer, want deze film had het niet nodig. Het maakt de gevechten meteen ook aardig saai en vervelend, wat toch een gemis is (en onbegrijpelijk komende van één van de martial arts iconen). Ook Jet Li loopt hier vooral een naam op de poster te zijn.

Een sprookje dat beter verdient, al valt het resultaat uiteindelijk nog wel mee en valt er genoeg te genieten tussen de gevechten door.

avatar van pat1984v
Chinese films zijn vaak wat lastiger dan westerse. Wij westerse mensen willen graag met onze westerse ogen een film beoordelen. Maar zo makkelijk is dat vaak niet. Want cultuurtechnisch zijn er vaak verschillen, en ook qua vertaling klopt het vaak niet. Dit komt omdat in hun eigen taal iets dat heel poëtisch is, als klinkklare onzin overkomt op ons. Een film als Bai She Chuan Shuo is erg poëtisch, maar wij westerse mensen snappen wellicht maar de helft daarvan.

ACTEURS EN ACTEERWERK
De protagonisten zijn prima, goed gespeeld en geloofwaardig neergezet. Hoewel ik misschien wat meer actie had verwacht van Jet Li. Alle vechtscenes waren een beetje statig/passief gechoreografeerd. Dat is echt een misser voor een film waarbij Jet Li op de cover staat. Veel teleurgestelde fans ben ik bang. Bijrollen worden in China vaak gespeeld door onderbetaalde mensen die letterlijk van de straat komen, en geen idee hebben wat nu eigenlijk de bedoeling is. Bij deze film zie je dat hier en daar nog eens terug.

VERHAAL
Ik vind het verhaal een beetje raar overkomen. Soms gaat het hak op de tak, en vraag ik me oprecht af wat nu de betekenis hierachter moet zijn. Waarom moet dat meisje opgesloten zitten? Als ze dan toch een film uitbrengen in het westen, dan hadden ze best meer duidelijkheid mogen geven hierover. Het verhaal loopt in mijn ogen niet goed af, en ook snap ik niet waarom dat ander stelletje (groene slang) ook uit elkaar gaat.
Buddah is een eikel in deze film lees ik in een andere recensie!

VISUEEL
Mooie beelden, inderdaad verouderde special effects. Het is en blijft China. Maar wel goed gefilmt, mooie camerahoeken, en prachtige landschappen. Locaties mag je aan de Chinezen overlaten!

MUZIEK
Een woord: Chill, weinig vernieuwend, maar dat hoeft niet altijd. Ik vond het goed bij het verhaal passen, en kon er heerlijk van genieten. Komt in mijn zen-playlist.

REGISSEUR
De regisseur is in het westen bekend als choreografie van onder andere "Ying xiong (Hero) uit (2002)", maar heeft tal van films geregisseerd. Je merkt dat het toch budget afhankelijk is van wat Siu-Tung Ching kan. Want hij haalt er uit wat er qua geld in zit.

CONCLUSIE
Wellicht hadden ze beter wat geld kunnen sparen door Jet Li te schrappen (die rol was toch al niet denderend), en dat geld te investeren in betere CGI.
Goede film, kijkt lekker weg. Ze hadden wel maar aandacht mogen besteden aan cultuur dingetjes. Wij westerlingen snappen nou eenmaal niet alle poëtische elementen uit de film. Aan de andere kant, de Chinezen hebben misschien geen idee wat er nou niet aan de snappen valt. Geven en nemen.