ad

Met onder meer: Wei Zhao, Chen Kun en Hu Jun

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Over Hua Mulan

"Warrior. Princess. Legend."

Hua Mulan is een doodnormale Chinese vrouw. Als er indringers in China komen sluipt ze weg van huis. Ze verkleedt zich als een man en sluit zich aan bij het leger, ondanks dat dit leger is alleen voor mannen bedoeld.

imageimage

Young Hua Mulan

Wei Emperor

avatar van Phoebe318

Phoebe318

Ik ben benieuwd hiernaar. Mulan (1e deel) vond ik mooi, dus we zullen zien hoe deze zal uitpakken.

avatar van 10-StepKill

10-StepKill

hoop dat deze beter wordt dan de tekenfilm

avatar van Villevalo23

Villevalo23

lange tijd ging het gerucht dat de cast bestond uit het droomkoppel van ziyi Zhang en Takeshi Kaneshiro..... helaas lijkt dat van de baan.

Nou ja....Zhao Wei was in Qing Ren Jie fantastisch, dus we blijven hopen!

avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

• 1931 stemmen

interessant, ga ik zeker bekijken wanneer hij uitkomt

avatar van eefke123

eefke123

Hm lijkt me leuk.

avatar van Baggerman

Baggerman

Wel aardig, maar meer ook niet. Mulan de animatiefilm heb ik niet gezien, dus die bagage van vergelijking hoefde ik niet mee te nemen bij het kijken van dèze film.

De veldslagen zijn aardig om te zien, maar de film lijdt in mijn optiek toch wat onder het 'First Knight-syndroom'. Daarmee bedoel ik dat je veel teveel glanzende kurassen en helmen ziet. Alle mensen hebben perfect schoon haar, perfecte gebitten en dragen schone kleren zonder mankementen. Misschien ben ik historisch onderlegd, maar in die tijd hadden ze toch nog geen Head 'n Shoulders, Aquafresh, Dreft en zilverpoets, of heb ik het mis?

Zhao Wei doet het aardig, maar.......tja.....ik zou niet in haar onderbroekje hoeven te kijken om zeker te weten dat ze een vrouw is. Moeten we ècht geloven dat zó iemand twaalf jaar lang als man kon doorgaan? Voor realisme had men beter één van die Chinese kogelstootsters kunnen casten als je het mij vraagt!

Chen Kun vind ik trouwens erg op de jonge Tatsuya Nakadai lijken!

Maar met het verstand op RTL-film-mode is de film genietbaar genoeg om uit te zitten. Al is het wel wat pathetisch af en toe.

(Tjemig toch wel veel minpunten! Nog een half punt eraf! En is Jingle Ma familie van Jingle Bells?)

avatar van Endeavour

Endeavour

De film is nog amper uit en kijk wat je allemaal typt!!

Wat beschik jij toch veel over vooroordelen.

avatar van Baggerman

Baggerman

Endeavour schreef:

De film is nog amper uit en kijk wat je allemaal typt!!

Wat beschik jij toch veel over vooroordelen.

Vooroordelen? Ik heb de film gezien! Anders zou ik niet eens mògen stemmen.

avatar van efacsen

efacsen

Het verhaal kende ik van de disney animatie. Deze uitvoering bevat geen liedjes en ook is deze versie een stuk realistische. Mag ook wel want Disney is natuurlijk op kinderen gericht. Het eerste wat opvalt is dat Mulan een erg mooie vrouw is. Het is hooguit vreemd dat zoveel mensen geloven dat ze een man is. De begin scene´s aan het begin van de oorlog. zijn leuk de meeste personages zijn interessant en de vecht kunsten zijn vermakelijk. Het sullige personage dat Mulan kent uit haar jeugd en wie weet dat ze een vrouw is is wat vervelend en boeit minder.

Een van de beste scènes is die met de diefstal waar iedereen zich moet uit kleden om de dief te vinden. Mulan kijkt eerst angstig en besluit om te zeggen dat zij de dief is, dit om niet herkent als vrouw te worden.. De veldslagen zien er goed, alleen is Mulan wel ongeloofwaardig goed in material arts. Wat ook dubieus was is dat zij sub-commander wordt en die vent die haar bevrijd had commander. Nu had ze wel de generaal van de tegenstander vermoord, aar het blijft onwaarschijnlijk dat je meteen zo'n rang krijgt. Ook terwijl ze een paar dagen terug nog vast zat voor diefstal.

Behalve de oorlog scènes wordt er ook aandacht besteed aan de relatie tussen Wentai en Mulan dit is een afleiding die goed bruikbaar si tussen al de slagveld scènes. Deze film komt niet in de buurt van de vele goede Aziatische slagveld films van de laatste jaren. Het kijkt leuk weg maar de mooie actrice gaat echt niet door als man, ze zou meteen herkent worden. Veder zijn er iets te veel oorlog/vecht scènes, ik had liever meer over de relatie met Wentai gezien en haar relatie met haar vader.

avatar van Raffael77

Raffael77

Vrij matig in beeld gebracht. Kon mij niet echt boeien en er is veel te weinig diepgang.

avatar van sHone

sHone

redelijk goed in kaart gebrachte epos van het gedicht van mulan ci

met Efacsen eens dat van dief tot generaal niet al te overtuigend is, maar de veraad scene maakt voor mij weer een hoop goed.

verdorie! ook met de relatie tussen haar vader (trouwens in het gedicht ook haar moeder, jongere broertje en jongere zusje) moet ik Efacsen gelijk geven. Het had de film zeker verrijkt als men daar dieper op was door gegaan.

avatar van ObAt

ObAt

Raffael77 schreef:

In tegendeel, ik vond het een mooie film. Ik heb er van genoten. In het begin is het een beetje raar dat Mulan in de plaats van zijn vader naar het leger gaat en dat niemand dat merkt, maar al met al vind ik het een erg mooie film.

avatar van Villevalo23

Villevalo23

De film start zwak, wordt gaandeweg wel sterker maar er had meer ingezeten. De helmen leek nogal erg op plastic producties, promotie maken in het leger gaat wel erg snel en natuurlijk het hilarische feit dat Zhao Wei (Vicky Zhao) gecast is voor Mulan. Een prachtige vrouw, zonder enige twijfel, maar dat is nu juist het probleem. Geen seconde heb je ook maar het idee dat ze een man zou kunnen zijn.....

avatar van RickZ

RickZ

Chinees oorlogsdrama met veel bloederige massale veldslagen en wat romantiek. Wel wat ongeloofwaardig inderdaad: je ziet zo dat Mulan een vrouw is, maar dat hele leger (dat normaal uit hitsige mannen bestaat) heeft het niet eens door.

Onderhond

Eenvoudige film.

Doet niet veel fout, maar weet ook maar sporadisch te overtuigen. Gewoon een historisch filmpje met het verhaal van Mulan als leidraad. Meer is het niet.

Vechtslagen zijn snel en eenvoudig, net zoals het tactische gedeelte op het einde. Het is eerder het drama dat hoogtij viert, hoewel de film wel erg snel doorheen 12 jaar heenspringt.

Dat Mulan nogal vrouwelijk is voor een man is verder een normaal Chinees verschijnsel. Geldt doorgaans voor crossdressing in Chinese films. Was in de Disney film trouwens niet anders.

Geen liedjes, geen zwarte draakjes, daarop wint deze het tegen de Disneyverfilming. Muziek was trouwens ook wel aardig, behalve sommige iets té Westers klinkende nummers.

Leuk om een keertje te zien, maar er zijn de afgelopen 10 jaar wel wat betere Chinese films in dit genre uitgekomen.

avatar van Triple G

Triple G

Heb genoten van beide animatiefilms. Nooit eerder vanuit die invalshoek het serieuze verhaal bezien. Viel me echter weinig tegen. Hier en daar m'n twijfels bij het acteerwerk maar verder een mooie verfilming van het verhaal zoals het van oorsprong had moeten zijn.

Straightforward uitgevoerd maar blijft op een of andere manier toch boeiend. Kenner van de Chinese film ben ik niet en kan derhalve geen vergelijkingen maken maar kan me wel voorstellen dat dit niet direct de top is.

avatar van Cleanshot

Cleanshot

Typische oosterse roman/oorlog film.

Niet verkeerd als je van dit genre houdt.

avatar van Judiith^

Judiith^

Geweldige film!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Geslaagde herwerking van het Mulan verhaal, over een vrouw die topgeneraal van het rijk wordt en opstaat tegen de Rouran, een oorlogszuchtig volk uit de Mongoolse steppen. Op epische en grandioze scènes mag je rekenen. Die zien er helemaal goed uit. De romantiek en het oorlogsverhaal zijn goed in balans behalve net voor de climax, wanneer het bijna spreekwoordelijk Chinees inkakmomentje zijn intrede doet; sentiment, patriottisme en mass cheering worden op een hoop gegooid en dat zal wel menige kijker ergeren denk ik. Komt vreemd over dat niemand in het leger doorheeft dat ze een vrouw is. Geen grote verrassingen maar terzelfdertijd ook knap en efficiënt uitgewerkt, vooral bij de vechtscènes.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Niet alleen ziet Mulan er als een meisje uit, haar stem verraadt haar ook. Een totaal ongeloofwaardig verhaal dus, vooral als ze hordes mannen in de pan hakt en heel snel generaal van het leger wordt. Er wordt geen enkele moeite gedaan om dit te verklaren of realistisch te maken. Geen wonder dat dit verhaal gebaseerd is op Chinese folklore en niet op historische feiten. De veldslagen zijn overigens niet episch te noemen. Dit is geen film in het genre van Braveheart of Gladiator, maar eerder een romantisch drama zoals de beschrijving al aangeeft. Er is echter weinig chemie tussen Mulan en Wentai. Gelukkig werd dit geen feel good story, zoals de Disney versie. Ik vraag me af waarom er een blanke man rondloopt tussen al die aziaten. Leuk dat Jaycee Chan, zoon van Jackie, meedoet in deze film.