Ichimei (2011)
Genre: Drama
Speelduur: 126 minuten
Alternatieve titels: Death of a Samurai / Hara-Kiri: Death of a Samurai
Oorsprong:
Japan / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Takashi Miike
Met onder meer: Kôji Yakusho en Eita Nagayama
IMDb beoordeling: 7,3 (9.108)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Ichimei
"Love Honour Revenge."
Het verhaal speelt zich af in de 17e eeuw. Hanshiro is een eervolle maar armoedige samoerai die de wens heeft seppuku te plegen aan het hof van de feodale heer Kageyu. In een poging Hanshiro op een andere gedachte te brengen en zo z’n gezicht te redden, vertelt Kageyu het tragische verhaal van een soortgelijke wens enkele jaren geleden, van een jonge ronin genaamd Motome. Maar de arrogante heer heeft geen weet van de wraakgevoelens die Hanshiro jegens Motome koestert.
Externe links
Acteurs en actrices
Kageyu
Hanshirô Tsugumo
Motome
Miho
Tajiri
Umanosuke Kawabe
Hayatonosho Matsuzaki
Hikokuro Omodaka
Sousuke priest
Priest
Video's en trailers
Reviews & comments
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4473 stemmen
is dit een remake van Kobayashi's magistrale klassieker? Dat zou dan na Thirteen assassins de tweede samurai-remake zijn van Miike in twee jaar tijd. Heeft hij een nieuw genre ontdekt?
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Remake ja, en ook nog eens in 3D. Wat daar nu juist de meerwaarde van is...?
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Het is dat het is van Miike. wellicht wordt het toch nog leuk?
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Het was al een tijdje bekend dat Miike Seppuku ging remaken, maar ik wist niet dat hij al praktisch klaar was.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Jammer, van perfectie hoeft geen remake gemaakt te worden!
Thorak
-
- 6317 berichten
- 1826 stemmen
In de synopsis neem ik aan dat met harakiri seppuku word bedoelt. Beiden is een vorm van zelfmoord, maar in het geval van seppuku omvat dit een compleet ritueel terwijl harakiri meestal alleen word gepleegd. Seppuku is ook een eerzamere variant dan harakiri. Bij harakiri kan de dood pas laat intreden als je bent leeggebloed terwijl bij seppuku iemand achter je staat om je een genade slag te geven.
Onslaught
-
- 591 berichten
- 1160 stemmen
Veelbelovende Jidaigeki film van Takashi Miike.
Ook Kõji Yakusho in de rol van Kageyu doet mij weer erg uitkijken naar deze film.
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Ook Kõji Yakusho in de rol van Kageyu doet mij weer erg uitkijken naar deze film.
Exact!
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Vreselijk overbodig, dat vooral. Aan Kobayashi's talent kan Takashi Miike een puntje zuigen, laat staan dat hij er iets aan toe te voegen heeft. Film begint nochtans sterk, met een verrassend vlot tempo. Tot Miike aan zijn flashback begint, die hopeloos verveelt én irriteert. Het cliché van de "trage Aziatische film" wordt nog maar eens bevestigd, maar emotioneel stelt de cineast er niet dezelfde intimiteit tegenover. Integendeel: 'Hara-kiri' wordt een Hollywood-achtig kostuumdrama-prul waarvan de climax, waar je eeuwen op moet wachten, ook gewoon ontgoochelt. Mooi geschoten, dat wel, maar ook visueel bevat 'Seppuku' ideeën voor hooguit een kwartier cinema.
Kortom: weg met deze oervervelende remake, lang leve het briljante origineel!
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
7 mei een blu-ray release in de UK, iemand al bekend of er ook een NL-se release inzit?
kathmandu
-
- 288 berichten
- 686 stemmen
Jammer, van perfectie hoeft geen remake gemaakt te worden!
Dat moet je die gasten in Hollywood eens uitleggen, die maken van elke buitenlandse film
een remake als het niet in Yank taal is!
Fikret8
-
- 6124 berichten
- 4155 stemmen
7 mei een blu-ray release in de UK, iemand al bekend of er ook een NL-se release inzit?
Heb vandeweek wel een import versie met Engelse ondertiteling in Rotterdam zien liggen.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Jammer, van perfectie hoeft geen remake gemaakt te worden!
Wel dus, voor mensen als ik.
Gek genoeg kwam het verhaal me enigszins bekend voor, en dat terwijl ik het origineel nooit gezien heb. Misschien omdat het wat wegheeft van Twilight Samurai en After The Rain.
Wel een erg mooi begin en erg mooi einde. Ebizô Ichikawa is perfect in z'n rol, er hangt een aangename spanning en Miike weet alles uiterst stijlvol in beeld te brengen. Jammer genoeg verliest de film halverwege wat aan spankracht, vooral omdat het verhaaltje daar ook een te bekende wending neemt. Op zich niet al te erg, maar het duurt gewoon te lang.
Enige echte kritiekpunt, samen met het feit dat het allemaal iets te droog is voor Miike's doen. Hij redt zich ook best met dit soort films, maar ik zie hem toch veel liever andere, gekkere dingen maken. Dingen die echt hij alleen kan verzinnen. In deze remake is hij gewoon iets te vervangbaar, al benieuwt het mij wel wat het 3D effect aan deze film zou toegevoegd hebben. Heb tijdens het kijken eigenlijk niet echt iets typisch 3D gezien, maakt me toch wel benieuwd.
Sterk begin en einde, stijlvol gemaakt, alleen het middendeel sleept teveel om echt goed te zijn.
3.5*
blurp194
-
- 4478 berichten
- 3567 stemmen
Remake van Seppuku (1962).
Die film is echt een meesterwerk. Dapper van Miike om daar zijn vingers aan te branden. Want dat doet hij - daar is geen twijfel aan. Dat is altijd het gevaar bij een remake - en zeker bij een film die zo geniaal is. Het wordt dan onmogelijk om niet te gaan vergelijken, en je moet dus wel hel erg zeker van je zaak zijn als je wilt pretenderen het oude meesterwerk te gaan overtreffen - of er zelfs maar een ode aan te brengen.
Ondanks dat er nogal wat details precies hetzelfde terugkomen, zijn er ook nogal wat verschillen. Het kapsel en de baard van Hanshiro Tsugumo zijn dan misschien precies hetzelfde, wat in de remake ontbreekt is zijn gedrag - waaruit in het origineel in alle intonaties van zijn doorklinkende stem blijkt dat er geen twijfel meer in zijn ziel te vinden is. Daar is onze held volkomen overtuigd, resoluut over de afloop. In de remake speelt hij een rol.
Net als de veranderingen in het verhaal, ook daar is de scherpte en de genialiteit net gemist. Wat Miike bewogen heeft om de vechtscenes met de drie samurai weg te laten heeft is me een raadsel - zou hij het niet aangedurfd hebben? Misschien terecht, want die zijn schier onovertrefbaar. Nog raadselachtiger vind ik de keuze om het verhaal te dramatiseren door Hanshiro Tsugumo met bamboe wapens te laten binnenkomen. Daar zit tenslotte de hele moraal van eer en waarde in verweven.
In de beelden valt me dan op dat de camerapositionering af en toe toch wat erg slordig is. Komt er een rand van een dak in beeld, dan staat dat een halve graad scheef net langs de rand van het beeld. En met het harakiri-schavot gebeurt dat ook een paar keer. Dat soort onzorgvuldigheid zit in het origineel nauwelijks - en waar dat toch nog wel mis zit, is het verhaal zo sterk dat het je niet opvalt. En dat is dan toch even iets om over na te denken, Kobayashi had tenslotte veel minder technologie ter beschikking dan Miike. Het origineel is wel vijftig! jaar ouder...
En wat Miike met de verandering van de structuur ook echt helemaal gemist heeft is de geniale timing van het origineel. Elke keer dat daar de stem van Tatsuya Nakadai met zijn volgende tekst, zijn volgende verdieping komt is een toonbeeld van perfectie. In de remake mist dat hele gebeuren volledig. Alsof het gewoon helemaal niet begrepen is hoe dat het verhaal zoveel sterker maakt. En dat klinkt dan ook heel nadrukkelijk door in het einde - de timing mist, de subtiliteit mist, en de boodschap moet uitgelegd worden waar die in het origineel toch zoveel duidelijker en sterker was.
Is deze remake daarmee overbodig? Nee, wat mij betreft zeker niet. In de positieve zin kan je vinden dat er opnieuw aandacht komt voor de genialiteit van het origineel, en dat meer mensen daarmee kennis zullen maken. Aan de negatieve kant is er niets ergers dan dat je in het bekijken van de verschillen kan zien wat het verschil tussen een gewone film en een meesterwerk is. Daarmee hoop ik dan dat er meer mensen gaan snappen wat het verschil dan precies is - en daarvan leren.
En de remake is evengoed nog steeds een heel behoorlijke film, die op zich het kijken best waard is.
Alleen geen meesterwerk.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik zag van de week dat Ryuichi Sakamoto (die overigens ernstig ziek is) hier de filmmuziek voor heeft geschreven. Dat geeft vooraf wel een extra dimensie - voor het eerst dat Sakamoto iets voor Miike schrijft volgens mij. Sakamoto zou ik namelijk nog altijd mijn favoriete filmcomponist noemen denk ik.
Ik ben erg benieuwd of dit ook zo'n zwelgend romantische score is die Sakamoto veel heeft gemaakt of meer in het minimalistische is, zoals zijn muziek output in de laatste jaren was los van de soundtracks. Dat zou dan ook wel als een tribute aan Toru Takemitsu's oorspronkelijke score bij Seppuku opgevat kunnen worden.
Enige remedie is: zo snel mogelijk kijken, deze 33e Miike voor mij ligt hier nog op DVD.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik den dat het niet zozeer een eerbetoon, remake etc van Miike is. Het is net als 13 Assassins een Japans-Britse co productie. De Britse producer (Recorded Picture Company) is Jeremy Thomas, die ook Merry Christmas Mr.Lawrence, Gohatto en vooral The Last Emperor produceerde. Enige verwesterlijking van het gegeven (zeker niet Hollywoodiaans wat ik hier lees) komt denk ik daar uit voort. Het heeft ook iets als zendingswerk. Het op een wat laagdrempeliger niveau ontsluiten van Japanse geschiedenis voor West-Europese kijkers die niet zelf hebben besloten op zoek te gaan. De aanwezigheid van Sakamoto wordt ook verklaard door de aanwezigheid van Thoms als producent vermoed ik, omdat Sakamoto voor alle hierboven genoemde films de score verzorgde. De muziek is overigens amper aanwezig, maar als hij er is bescheiden en toch opvallend. Hij is niet zwelgend romantisch, zoals Sakamoto vaker deed, maar eerder vergelijkbaar met zijn werk voor bijvoorbeeld Tony Takitani. Eenvoudige pianomuziek en enkele strijkers. Wel zeer herkenbaar als Sakamoto trouwens.
Net als in 13 Assassins zie ik de Miike touch niet erg. De man kan filmen, dus het oogt verzorgd, maar toch ontkom ik niet aan het idee dat Thomas een "naam" wilde en een goed filmer en Miike hiermee benaderde. Of dat tijdens 13 Assassins een afspraak voor 'nog een remake' werd gemaakt of zo. Eerder dat, dan dat het op Miike's wensenlijst stond.
Over de film: er is weinig mis mee, hij oogt verzorgd, gedragen, maar ook zonder enige verdieping. Ik denk dat blurp wat dingen noemt die Kobayashi er met hart en ziel ingelegd heeft (bijvoorbeeld de dictie van de acteurs etc) die nu ontbreken. Dus krijgen we een degelijke (ook een trage en visueel erg donkere) uitvoering van dit samoerai verhaal. De acteurs zijn allen prima (ook Yakusho Koji heeft best een aparte stem, die je gemakkelijk herkent), Eita oogt apart als skinny samoerai en Ichikawa heeft wel het benodigde charisma. Toch oogt en voelt het allemaal wat te plichtmatig om meeslepend te worden en blijft een moderne samoerai film als de ook hier al eerder genoemde recente samoerai films van Yamada als The Hidden Blade.
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Tweede Miike vandaag; toevallig ook de tweede film vandaag met Yakusho, al speelt hij niet in die andere Miike.
Het origineel is één van de weinige oude films die ik erg sterk vind; het vergelijk is dan ook onvermijdelijk. Het valt op dat de remake behoorlijk getrouw is, en op accenten verschilt. Het camerawerk vertoont de nodige overeenkomsten: strak gekadreerde shots, vaak met een gevoel voor symmetrie, maar ook vaak met subtiele camerabewegingen. De acteurs hebben per rol eenzelfde uitstraling, en het verhaal is ook in grote lijnen hetzelfde.
Het grootste verschil is natuurlijk dat dit in kleur is, en zelf in 3D, maar die versie heb ik niet gezien. Ik vond het zwart/wit van het origineel overigens geen minpunt, gezien de contrastrijke beelden, wat juist met zwart/wit mooi uitkomt. In de remake komen door de kleuren soms de decors mooier naar voren.
Het acteerwerk oogt in de remake wat natuurlijker met name wat hoofdrolspeler betreft. In het origineel valt met name op hoe gemaakt hij lacht in het hof van de Iyi, wat anderzijds ook weer bij de rol past, die holle lach. Ook oogt hij in de remake wat zachter, wat hem als vader wat beter uit doet komen, hoewel de hardheid in het origineel dan weer passender is tijdens de scènes bij de Iyi. Ook ogen de gevechten in de remake vloeiender. Miike zou Miike niet zijn als de scène met Motome niet explicieter in beeld komt. Vreemd genoeg is de eindscène dan weer minder bloederig.
Een ander verschil, wat voor mij persoonlijk één van de twee redenen is om het origineel te verkiezen, is de muziek die hier prominenter aanwezig is. Het verhaal is natuurlijk al erg dramatisch, in het origineel gaat het niet over de grens omdat de muziek zeer minimalistisch is. De andere reden heeft blurp194 al genoemd: de timing werkt hier minder goed. In het origineel voelt het veel meer aan als een psychologisch spel: wil de hoofdpersoon nu echt seppuku plegen? Of is hij ook slechts een gelukszoeker? Wat is zijn motief? Allemaal vragen die bij het origineel zich op de voorgrond dringen, terwijl in de remake het drama meer centraal staat.
Ondanks dat ik het origineel dus prefereer, acht ik deze remake zeker niet overbodig. De accenten liggen anders, maar ik kan me levendig voorstellen dat er genoeg mensen zijn juist vanwege deze verschillen juist voor de remake kiezen, bijvoorbeeld omdat zwart/wit ze minder aanstaat. Een halfje minder dan het origineel: 3,5*.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Opvallend overbodige remake van held Miike. Het is een film die erg leunt op het verhaal en daar heeft deze versie gewoon niets aan toe te voegen. Visueel is het verzorgd, maar niet echt bijzonder. De bluray die heb gezien was gewoon voor 2d, maar je kon duidelijk zien dat de film bewerkt was en sommige scènes kwamen er raar uit te zien. Ook jammer van de neppe sneeuw. De art direction is soms wel erg fraai. Toch miste ik de Miike touch. Dit had elke bovengemiddelde regisseur kunnen maken. Kleine 3,5
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Gek, waar Seppuku weinig indruk wist te maken, werd ik hier juist weggeblazen door het verhaal. Terwijl dat nu net hetzelfde schijnt te zijn. Kon me van Seppuku weinig herinneren. Zal wel met de juiste stemming te maken hebben.
Erg sterk deze keer!
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Zatôichi
Actie / Drama, 2003
308 reacties
Bullet Ballet
Actie / Misdaad, 1998
29 reacties
Rokugatsu no Hebi
Mystery / Drama, 2002
50 reacties
Autoreiji
Drama / Misdaad, 2010
81 reacties
Jûsan-nin no Shikaku
Actie, 2010
203 reacties
Kurôzu Zero
Actie, 2007
63 reacties
Gerelateerde tags
japanasiasamuraihonorarmoedeseppukucode of honor roninshogunbushidodaimos feudal lordfeudal japanharakiridaimyôhara-kiri japanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.