Lockout (2012)

Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door James Mather en Steve Saint Leger
met Guy Pearce, Maggie Grace en Peter Stormare

Een man wordt ten onrechte veroordeeld voor een samenzwering met betrekking tot het plegen van spionage tegen de Verenigde Staten. Dan krijgt hij een voorstel. Wanneer hij de dochter van de president kan bevrijden uit een in de ruimte gestationeerde gevangenis, die overgenomen is door gewelddadige gevangenen, krijgt hij zijn vrijheid terug.

MichaelMovie
De film begint vrij goed, maar hoe langer de film duurt, hoe flauwer het wordt. Jammer, want ze konden hier meer van gemaakt hebben.
Het hoofdpersonage draagt de film volledig en 'de zot met 1 oog' doet het ook wel goed.
Het cliché met de presidentsdochter die de wereld wil redden vind ik maar slapjes.
2,75* op 5 gaat niet, dus rond ik af naar 3* omwille van de actie die nadrukkelijk aanwezig was en ook kon er soms een grapje vanaf.

Film is goed. Humor van guy kon ik om lachen. Lekkere actie, goeie verhaallijn. Die gekke broer deed me denken aan die vent van farcry 3(voor de mensen die gamen).

MichaelMovie
supersnoop schreef:

Dacht aan het zelfde toen ik de film zag...
Het is gewoon die Vaas van Far Cry 3

avatar van Jawaddedadde
Meer van verwacht.

Erg matige CGI (leek wel een goedkope videogame in het begin), spannend wordt het ook nergens en de actie is ook niet je dat. Veel blijft er niet over dus. Gelukkig heeft Pearce er zin in en dankzij zijn leuke cynische humor blijft het allemaal nog wel te behappen.

avatar van Serafijn
Goh, deze film gisterenavond laat gekeken en ik moet zeggen dat ik me wel vermaakt heb. Pearce vond ik eerlijk gezegd gewoon uitstekend, goede grappen, zeker niet geforceerd. Het hele gedoe in het gevangeniscomplex vond ik hier en daar wel nogal overtrokken, en langdradig. De presidentsdochter is ook heerlijk clichématig, alsof iemand als zij in realiteit ook maar iets zou geven om een stelletje moordenaars die in stasis worden bewaard in de ruimte. Ook de manier waarop de hoofdpersonage in het hele verhaal belandt (door de vermeende spionage) vind ik maar zwakjes uitgewerkt. Klinkt allemaal wat opgezet en matig, met dat zogenaamd neerschieten van die geheim agent... Ik snapte de meerwaarde niet echt daarvan in het hele verhaal, had eigenlijk weinig met de film te maken en is voor mij een beetje een afknapper.

Wel mooie actrice en leuk om naar te kijken, dat is dan weer positief! Krijgt daarmee een half puntje bij en strandt hier op 3 sterren.

Ik vond de film in 1 woord fantastisch, heb je me krom gelachen ( in positieve zin).
Leuke humoristische sy-fy actie film. Wat wil je nog meer. ( een deel 2, juist ja)

avatar van Kondoro0614
Lockout

Niet super goed, niet super slecht, niet zoals verwacht .. Al vindt ik wel dat de trailer misleidend is. De film heeft alleen maar actie scenes en loopt opzich vlot er door heen. Ondanks dat ik Sciencefiction een super genre vind valt deze film erg tegen. De acteurs / actrices zijn niet bekend bij mij, Guy Pearce deed het naar mijn inzicht prima, Maggie Grace is een mooie dame en, natuurlijk erg bekend van de film reeks Taken (Enigste actrice die mij bekend voor komt),.. Joseph Gilgun is 1 grote psychopaat, in de film natuurlijk..

Kwa SFX krijgt deze film van mij echt een dikke 1... Ik vind dit erg slecht en er lelijk uitzien, leek af en toe wel of we een videogame speelden... Vooral toen hij achtervolgt werd op de motor door dat vliegtuig, en als je de buitenkant zag van het ruimteschip.. Zoals ik al zij is de actie prima alleen af en toe beetje te veel... De film houd mijn aandacht niet altijd even goed vast en dwaalt soms ook af. De cover ziet er mooi uit, en het verhaallijn was wel oké..

Ik geef de film niet hoger dan een 2.0*, toch 1 van de mindere Actie / Sci-Fi films!

avatar van Gerlof1378
Leuke actiefilm met duidelijk een knipoog naar de jaren '80 en '90 actiefilms en met een verhaal wat het zelfde is als de cultklassieker Escape From New York uit 1981 met Kurt Russell. Hoofdrolspeler Guy Pearce speelt erg leuk als cia agent Snow met zijn oneliners en schijt aan alles personage, ook de
erg leuke Maggie Grace speelt leuk eveneens als Joseph Gilgun die de maffe psychopaat speelt. Het verhaal is dus lekker simpel, met goede actie scenes, geslaagde humor en mooie cgi effecten maken van deze film een leuke actiefilm.

avatar van VforVictor
Geinige film. vette actie en de nodige humor, kon dr wel om lachen. 3 sterren.

avatar van the new guy
Prima verhaal, leuke actie maar wat is dat voor cgi? En die rol van Pierce... Hij is een goede acteur, maar dit kan hij niet. Hij speelt een soort John MacCain, dikke actie onder een laagje relativatie en humor. Die actie gaat m goed af, timing bij een grap niet.

avatar van ILDIB
Rammel de rammel. . Met iets meer geld en iets beter script had het echt wat kunnen zijn maar nu is t net te cheap en simpel. De humor is prima daar niet van.

avatar van DeWolff
3 sterren voor de film die redelijk was en een plusje voor de humor en oneliners.

avatar van missl
Prima vermakelijke actiefilm met een grappige hoofdpersoon.

avatar van HarmJanStegenga
Redelijk foute film, die dankzij lolbroek Guy Pearce toch nog aardig te doen is. Hij is dan ook de steunpilaar voor deze 'Lockout'. Verder valt er niet veel te genieten. Op visueel vlak begint de film schrikbarend, met de actiescènes op aarde - dat moet wel een grap geweest zijn van de regisseurs. Qua plot niet bijzonder, het script rammelt aan alle kanten, cliché hier cliché daar en de bad-guys zijn gewoon dom. Aan de andere kant stoorde het niet constant en heb ik me aardig vermaakt. Maar een voldoende kan ik hier niet aan kwijt.

avatar van K. V.
Voor het verhaal moet je zeker niet kijken, want deze film wint het zeker niet van originaliteit. Wat wel goed was, was de humor. Geen saaie actiefilm, maar eentje met redelijk wat humor.
Visueel was het ook een beetje wisselend. Vooral die eerste actiescène met die moto zag er echt niet uit, maar gelukkig viel het gedeelte in de ruimte veel beter mee.
De cast deed het zeker niet slecht.
De film is zeker geen Blade Runner (wat er wel op de doos vermeld stond (Die Hard meets Blade Runner)), maar een prima B-actiefilmpje waar er af en toe gelachen mocht worden. Zeker geen must-see, maar 'k heb me er nu ook niet mee verveeld.

SF met goede beelden, spanning en humor. Heerlijk!

avatar van ikkegoemikke
“Ow! (INJECTS)
That'll freeze the nerves in this spot for 24 hours.
You want some on your mouth? “

Verwacht geen cinematografisch hoogstandje als je deze film begint te kijken, maar verwacht je wel aan een onderhoudende verstand-op-nul actie-sciencefiction met Guy Pearce als een rasechte John McClane die in een hypermoderne gevangenis in de ruimte de dochter van de president van Amerika moet gaan redden. Een clichématig soort musketiersverhaal waarbij de slogan “Eén voor allen, allen voor één” vervangen is door “Eén tegen allen”. Het welbekende en veelgebruikte verhaal waarbij de held het moet opnemen tegen een hele meute laag allooi, zowat 500 moordenaars en verkrachters die uit een winterslaap ontwaken, om een bevallige jonkvrouw uit de nood te helpen. Je mag het gerust “Die Hard In Space” noemen.

Het verhaal op zich is niet echt speciaal te noemen en hangt een beetje met haken en ogen aan elkaar. Laat je niet ontmoedigen door de vreselijke achtervolgingsscene in het begin van de film. Dit zag er vreselijk gedateerd uit en leek wel uit één of ander C64 game te komen. Sommige fragmenten zijn redelijk onwaarschijnlijk (onder andere de windtunnel en het vermommingstrucje van de presidentsdochter gaven me zo’n “Het zal wel” gevoel) en het voorspelbaarheidsniveau is wel gigantisch hoog. Maar daarnaast is het actiegedeelte wel bevredigend te noemen en met name de personages zijn interessant genoeg om een vermakelijke filmavond eraan over te houden.

Guy “The Rover” Pearce mag zich hier eens uitleven als de flink uit de kluiten gewassen spierbundel “Snow” die er een redelijk fatalistische levenshouding op nahoudt en om de haverklap een droge oneliner of sarcastische opmerking uit zijn mouwen schudt. Nogmaals is de vergelijking met Bruce Willis in zijn jongere jaren snel gemaakt en zorgt dit voor enkele gniffelmomenten. De conversaties tussen hem en Maggie Grace (als Emilie Warnock) zijn dan hoogst vermakelijk op bepaalde momenten. Maar vooral de twee criminele broers Alex (Vincent Regan) en Hydell (Joseph Gilgun) stelen de show (een soort “Jekyll and Hyde” vertolking). Twee uiterst gevaarlijke misdadigers waarbij Alex de leidersfiguur voor zijn rekening neemt. Maar vooral Gilgun is schitterend op bepaalde momenten als de totaal geschifte Hydell die met een zwaar Engels accent zijn ongenoegen uit. Hij ziet er op bepaalde momenten redelijk angstaanjagend uit en verknoeid de plannen van zijn broer telkens maar weer (ook zo’n stupide beslissing die Alex telkens neemt).

Buiten de tot de verbeelding sprekende opzet van een ruimte gevangenis waar gevaarlijke criminelen hun straf uitliggen (letterlijk) in comateuze toestand, een hele resem heerlijk oneliners en actietaferelen met knettergekke gevangenen, is dit uiteindelijk maar een derderangs doodsimpele actiefilm met een rechtlijnige verhaallijn. Een film die past in onze consumptiemaatschappij. Consumeren, verteren en vergeten. Mijn favoriete fragment is aan het begin van de film waarbij een vuistslag en een krom geslagen sigaret de hoofdrol speelt. Het deed me direct denken aan een gelijkaardige scene uit “The Last Boy Scout”. Ik veronderstel dat Bruce het allemaal al eens eerder heeft gedaan.

avatar van leatherhead
Platvloers vertier. Met alle obligate genreclichés inbegrepen volgt Lockout zoals verwacht het geijkte traject. Echter, vervelen doet het niet. Pearce weet met een arsenaal aan spitante one-liners voor de komische afwisseling te zorgen, en de bad-guys zijn vaak lekker ploerterig. De maniakale Gilgun als exponent.

Film schroomt het verder niet om uit te pakken met behoorlijk wat CGI geweld, maar ach, wat verwacht je ook van zo'n opgeblazen toestand. Niks nieuws onder de zon dit, maar dikwijls amusant genoeg om niet in complete saaiheid te vervallen. Kleine 2,5*.

En terecht. Schaamteloze rippoff van Escape from New York, die mede door een prettig schmierende Pearce nog het kijken waard is.

avatar van horizons
Vermakelijke film. Ja, het is Escape from New York variantje maar dat mag de pret niet drukken. Zowaar rondvliegende en schietende ruimtescheepjes, altijd goed.

avatar van Kliko_Green
Gewoon lekker vermaak zonder diepgang. Ik heb toch regelmatig moeten lachen om de onliners en humor van Pearce. I like!

avatar van Lovelyboy
Vermakelijk. Niet bijster goed maar Guy Pearce in een overdreven breedgeschouderde foute macho rol, en hij flikt het ook best nog wel.